Prima jumătate a anului a adus 130.000 de joburi noi postate pe eJobs.ro, număr care, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, marchează o scădere de 10%, potrivit unui comunicat emis redacţiei„Vorbim despre o primă jumătate de an care a venit cu multe incertitudini, contexte atipice, dar şi măsuri, precum Ordonanţa Trenuleţ, care i-au determinat pe angajatori să pună pe pauză o parte dintre planurile de recrutare. Toate acestea au avut un ecou imediat pe piaţa muncii, iar candidaţii au avut la dispoziţie un număr mai mic de joburi decât anul trecut. Cea de-a doua jumătate de an începe cu premise mai bune, ceea ce poate duce la rezultate anuale comparabile cu cele din 2024”, explică Bogdan Badea, CEO eJobs, cea mai mare platformă de recrutare online din România.
Domeniile care au păstrat un ritm alert de angajări au fost retailul, serviciile, call center / BPO, iar ultimele două luni au ridicat în clasament sectoare precum industria alimentară, turism şi transport - logistică. IT-ul şi construcţiile se află pe locurile al nouălea şi al zecelea în topul celor mai activi angajatori, unul dintre motivele pentru care au limitat planurile de recrutare fiind eliminarea facilităţilor fiscale pentru angajaţii din aceste domenii.
Potrivit sursei, candidaţii entry-level, respectiv cei care au maximum doi ani de experienţă au fost cei mai căutaţi, mai mult de jumătate dintre joburile postate în această perioadă fiind adresate lor. „Chiar şi candidaţii fără experienţă au avut la dispoziţie mai multe opţiuni decât seniorii cu vechime mai mare de 5 ani sau decât managerii, iar asta se întâmplă şi pentru că, pentru aceştia din urmă, vedem o rată de fluctuaţie semnificativ mai mică decât anul trecut. De altfel, este un lucru bine-cunoscut în piaţă: atunci când există perioade mai tulburi din punct de vedere economic, cei mai stabili rămân specialiştii şi managerii. Ei fac mult mai greu schimbări de carieră, prin urmare, rata de fluctuaţie este mică, iar nevoia de înlocuire scade sau devine aproape inexistentă, în unele cazuri”, adaugă Bogdan Badea.
Cele mai multe oferte de locuri de muncă au venit din partea angajatorilor din Bucureşti, urmaţi de cei din Cluj-Napoca, Iaşi, Ilfov, Timişoara, Braşov şi Craiova. Arad, Slobozia, Târgu Mureş, Piteşti şi Piatra Neamţ au fost, pe de altă parte, oraşele cu cele mai puţine poziţii noi. Asta înseamnă între 8.500 şi 10.000 de joburi noi pentru fiecare dintre acestea.
„O altă tendinţă pe care o observăm este legată de numărul de joburi remote, care continuă să rămână la un nivel scăzut. Astfel, în primul semestru al anului, doar 4,2% din numărul total de joburi noi au fost remote. 6,2% au fost pentru străinătate, iar restul de 89,5% pentru România, cu prezenţa la birou sau în regim hibrid”, completează Bogdan Badea.
În zona aplicărilor, situaţia rămâne la acelaşi nivel al anului trecut, în condiţiile în care, din ianuarie şi până acum, au fost înregistrate 5,1 milioane de aplicări. Similară pentru cele două intervale (S1 2025 vs S1 2024) este şi apetitul în continuare crescut pentru joburile remote. 14,1% dintre aplicări merg în această direcţie, în timp ce joburile din afara ţării trec timid de pragul de 1%. 84,8% dintre aplicări au fost făcute pentru joburile din România care cer prezenţă la birou. Interesul candidaţilor a continuat să se îndrepte către joburile din retail, servicii, call-center / BPO, financiar - bancar, IT / telecom şi turism.
Aproape 2 milioane de aplicări au venit de la candidaţii care au între 25 şi 35 de ani, in timp ce 1,4 milioane de aplicări au fost ale candidaţilor cu vârsta între 18 şi 24 de ani. Puţin peste 1 milion de aplicări sunt din segmentul 36-45 de ani, în timp ce candidaţii care au peste 45 de ani şi cei sub 18 ani au aplicat cel mai puţin.
Profilul aplicanţilor este similar cu cel al joburilor postate, din punctul de vedere al nivelului de carieră. Cu alte cuvinte, cel mai mult aplică segmentul entry-level, urmat de mid - level (2 - 5 ani de experienţă) şi cei fără experienţă, în timp ce specialiştii cu senioritate şi managerii au cele mai mici volume de aplicări.
Potrivit comunicatului, cele mai căutate sunt joburile full time, care generează 90% din aplicări. Joburile part time, cele sezoniere şi internship-urile se află la distanţă considerabilă, cu procente marginale comparativ cu cele full time.
În acest moment, pe eJobs.ro, cea mai mare platformă de recrutare din România, sunt disponibile peste 22.000 de locuri de muncă. Alte 7.000 de joburi sunt deschise pe iajob.ro, platforma de locuri de muncă lansată de eJobs.ro şi dedicată candidaţilor care îşi doresc să se angajeze rapid, fără a mai trece prin paşii tradiţionali ai unui proces de recrutare, precum crearea unui CV.
Opinia Cititorului