Începând cu 1 ianuarie 2026, în România va intra în vigoare o nouă reformă privind taxarea rutieră (TollRO). Aceasta va impune tarife pentru camioane în funcţie de distanţa parcursă şi nivelul de emisii generate. Aliniată la noile cerinţe europene prevăzute de Directiva Eurovignette, schimbarea va avea un impact semnificativ asupra sectorului de transport. În acest context, Eltra Logis, unul dintre principalii jucători de pe piaţa de logistică, transport şi depozitare de nişă, îşi exprimă poziţia oficială, într-un comunicat remis redacţiei, privind avantajele şi provocările aduse de această reformă. Potrivit sursei citate: „Noua taxă de drum face parte din obiectivele asumate prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR). Acesta este un angajament european strategic, cu implicaţii directe asupra mediului, infrastructurii şi economiei naţionale. Pe principiul „poluatorul plăteşte”, TollRO va calcula taxa în funcţie de kilometri parcurşi şi norma de poluare a vehiculului, contribuind astfel la reducerea emisiilor, la un transport rutier sustenabil şi la finanţarea autostrăzilor”.
Mihai Teodorescu, Managing Director, Eltra Logis, a declarat: "Sistemele de taxare pentru camioane au fost implementate cu succes de ani de zile în Europa. Austria şi Germania au introdus acest sistem în 2005, urmate de Ungaria în 2013, cu actualizări semnificative în 2024. Tendinţa se extinde acum la nivel european, Danemarca anunţându-şi aderarea anul trecut, cu implementare planificată pentru 2025, urmată în 2026 de Olanda şi România. Principalul avantaj al acestor sisteme constă în stimularea adoptării camioanelor electrice sau cu emisii reduse, prin aplicarea unor tarife preferenţiale pentru vehiculele mai puţin poluante".
Sursa citată menţionează:
„Potrivit simulărilor prezentate de autorităţi, impactul financiar asupra transportatorilor va fi considerabil: costul anual al taxei pentru un camion care circulă 100.000 km/an pe autostradă ar putea creşte de la 1.210 euro la peste 7.000 euro - o majorare de peste 500%. În acelaşi timp, şi pentru autoturisme se prevede o creştere a valorii rovinietei, de la 28 euro la aproximativ 50 euro.
Eltra Logis consideră că tranziţia către un sistem de taxare mai modern, ecologic şi diferenţiat este o măsură binevenită, cu potenţialul de a stimula modernizarea parcului auto şi reducerea emisiilor de CO₂ în transporturi. În cazul în care acest sistem va fi corelat cu politici publice de sprijin - precum subvenţii pentru achiziţia de camioane electrice sau mai puţin poluante şi scutiri de taxe pentru vehiculele ecologice - el poate deveni un catalizator pentru înnoirea parcului auto, un pas esenţial pentru alinierea României la standardele europene.
În prezent, multe camioane utilizate în transportul intern sunt vehicule retrase de pe rutele internaţionale, deci în general vechi şi cu nivel ridicat de emisii. O politică fiscală inteligentă poate schimba această realitate în beneficiul tuturor actorilor din industrie.
Implementarea sistemului TollRO este estimată să genereze o creştere a costurilor de transport cuprinsă între 5 şi 10%, cu potenţial impact asupra întregului lanţ de aprovizionare şi, implicit, asupra preţurilor finale pentru consumatori. Totodată, există incertitudini legate de efectele asupra traficului de tranzit, în special pentru camioanele provenite din state precum Turcia, Bulgaria sau Grecia. Deşi intrarea României în spaţiul Schengen oferă un avantaj competitiv, noile taxe ar putea determina o parte dintre operatorii de transport să aleagă rute alternative prin Serbia sau alte ţări vecine”.
Mihai Teodorescu, Managing Director, Eltra Logis a adăugat: "Eltra Logis îşi asumă angajamentul de a participa activ la dialogul constructiv cu autorităţile şi ceilalţi actori din industrie pentru a asigura o implementare echilibrată şi eficientă a sistemului TollRO, fără a afecta competitivitatea transportatorilor români. Considerăm esenţială o perioadă de tranziţie clar definită şi previzibilă, însoţită de măsuri de sprijin pentru operatorii de transport, acordând o atenţie specială întreprinderilor mici şi mijlocii din sector".
Opinia Cititorului