Deşi preţurile la cacao pe bursele mondiale au scăzut dramatic în 2025, după mai mulţi ani de scumpiri record, consumatorii români încă nu au simţit o ameliorare semnificativă a preţurilor ciocolatei din rafturile magazinelor, potrivit analistul eToro, Bogdan Maioreanu.
Înaintea goanei după cadouri dulci de Moş Nicolae de la sfârşitul acestei săptămâni şi apoi cea pentru Crăciun, când vânzările de produse de sezon cresc de obicei, românii îşi vor umple coşul cu dulciuri mai scumpe. Potrivit ultimului raport privind tendinţele activităţii economice, în sectorul comerţului cu amănuntul, 45,9% dintre manageri se aşteaptă la o continuare a creşterii preţurilor, în timp ce doar 1,6% estimează că acestea vor scădea între noiembrie şi ianuarie. Potrivit Institutului Naţional de Statistică, preţurile la cacao şi cafea în octombrie în România au crescut cu aproximativ 21%, iar preţurile la zahăr, miere şi dulciuri cu 13% în ultimul an. De asemenea, indicele armonizat al preţurilor de consum (IAPC) pentru cacao şi ciocolată pudră a atins 179,61 puncte în octombrie 2025, cel mai ridicat nivel din 2015, potrivit Eurostat.
Preţurile la cacao au scăzut brusc în 2025, după mai mulţi ani de maxime record, iar preţul acestui ingredient apreciat se situează acum în jurul valorii de 5.300 dolari pe tonă, cu 13% mai mic faţă de luna trecută şi cu 54% mai mic faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Preţurile mai mici la materiile prime sugerează că presiunea asupra producătorilor şi comercianţilor cu amănuntul se reduce. Însă, în realitate, întârzierile în lanţurile de aprovizionare şi creşterile recente de taxe înseamnă că această scădere preţurilor nu s-a reflectat încă şi în magazine.
În plus, există mai multe tendinţe în cazul produselor din ciocolată pe care industria se aşteaptă să le dezvolte în 2026. Conform celei mai recente ediţii a expoziţiei Tax Free World Association (TFWA) 2025, industria se va concentra pe inovaţie şi gusturi îndrăzneţe pentru anul viitor. Fisticul a fost o tendinţă majoră în 2025 prin ciocolata Dubai şi, cel mai probabil, va continua să fie puternic şi în 2026. Dar gustul surpriză este unul puternic, acru, care va fi evidenţiat de yuzu şi calamansi - citrice cultivate în Asia - şi tamarind, care are un gust similar cu un amestec de lămâie înţepătoare şi caramel dulce.
O altă tendinţă este premiumizarea - prin care consumatorii caută produse de calitate superioară şi sunt dispuşi să plătească mai mult pentru acestea - produse cu arome rafinate, ambalaje elegante, ediţii exclusive şi limitate, atrăgătoare pentru consumatorii care caută opţiuni de cadouri premium. Potrivit TFWA, dulciurile continuă să domine segmentul cadourilor, iar companii precum Mars, Lindt şi Mondelez şi-au intensificat eforturile în această direcţie cu ambalaje cu un design deosebit sau ediţii de colecţie.
Anul viitor pare a fi unul interesant pentru iubitorii de ciocolată, dar preţurile de pe rafturi ar putea fi în continuare o preocupare pentru români, care se pregătesc pentru un nou val de creşteri de impozite începând cu ianuarie 2026.



















































Opinia Cititorului