Ministerul Finanţelor a anunţat semnarea unui contract de finanţare în valoare de 500 milioane euro cu Banca Europeană de Investiţii (BEI), pentru construcţia Autostrăzii A1 Sibiu-Piteşti - primul proiect rutier care va traversa Munţii Carpaţi şi cel mai important obiectiv de infrastructură al ţării noastre, conform unui comunicat oficial.
Autostrada Sibiu-Piteşti are o lungime totală de 122 km şi este împărţită în cinci secţiuni: Sibiu - Boiţa, Boiţa - Cornetu, Cornetu - Tigveni, Tigveni - Curtea de Argeş şi Curtea de Argeş - Piteşti. Proiectul face parte din reţeaua centrală de transport transeuropean (TEN-T) şi din Master Planul General de Transport al României.
„Semnarea acestui contract reprezintă o nouă dovadă a angajamentului nostru pentru dezvoltarea regională şi creşterea competitivităţii României. Autostrada Sibiu-Piteşti este o prioritate strategică la nivel naţional şi un proiect de importanţă europeană, care va stimula investiţiile şi va genera noi locuri de muncă”, a declarat Alexandru Nazare, ministrul Finanţelor.
Valoarea totală a proiectului este estimată la 5,5 miliarde euro, iar finanţarea provine din fonduri externe nerambursabile prin programele operaţionale 2014-2020 şi 2021-2027 (aproximativ 1,83 miliarde euro), bugetul de stat şi împrumuturi acordate de BEI. Potrivit estimărilor instituţiei europene, costul total, inclusiv TVA, se ridică la 6,716 miliarde euro.
„Aceasta este o investiţie în oameni, siguranţă şi oportunităţi. Proiectul va stimula competitivitatea şi va conecta comunităţile, demonstrând că coeziunea europeană înseamnă prosperitate durabilă şi incluziune socială”, a declarat Ioannis Tsakiris, vicepreşedinte BEI.
Ministerul Finanţelor a precizat că un al doilea contract, în valoare de 500 milioane euro, este avut în vedere pentru prima jumătate a anului 2026.
Lucrările la Autostrada Sibiu-Piteşti au început în martie 2020 şi se estimează că vor fi finalizate până în trimestrul IV al anului 2028. Proiectul este coordonat de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii şi implementat de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Împrumutul BEI are o perioadă maximă de rambursare de 27 de ani (sau 16 ani, în cazul rambursării într-o singură tranşă) şi poate fi utilizat în cel mult 10 tranşe, fiecare de minimum 50 milioane euro.
Opinia Cititorului