Footprints AI, startup românesc de tehnologie care operează cea mai avansată reţea de retail media din Europa Centrală şi de Est, anunţă două realizări majore: lansarea primului Copilot AI dedicat retailului fizic şi extinderea internaţională prin noi parteneriate strategice, potrivit unui comunicat emis redacţiei.
Noul produs, un AI Copilot antrenat cu date reale din comportamentul consumatorilor, le permite retailerilor să transforme fiecare magazin într-un "radar" inteligent al planului de aprovizionare, de marketing dar şi al nevoilor comunităţii. Platforma analizează în timp real milioane de tranzacţii zilnice, identifică tipare de consum şi generează insight-uri utile pentru optimizarea aprovizionării, sortimentaţiei, strategiei comerciale şi de marketing.
"Copilotul nostru aduce în retailul fizic viteza şi uşurinţa în utilizare a unui AI conversaţional standard, dar are un diferenţiator major: este alimentat exclusiv cu date colectate din comportamente reale, analizate în reţelele de magazine partenere. Asta înseamnă că retailerii pot înţelege, cu un nivel de acurateţe fără precedent, ce îşi doresc, sau nu, clienţii lor, în fiecare moment al zilei, în fiecare locaţie", a declarat Dan Marc, CEO şi cofondator Footprints AI.
În primele cinci luni din 2025, Footprints AI a procesat peste 2,5 miliarde de tranzacţii generate de peste 25 de milioane de cumpărători din Europa Centrală şi de Est.
Conform sursei, platforma Footprints AI are o putere transformatoare, un potenţial uriaş de a produce un impact pozitiv la nivel de ecosistem. Nu doar pentru că integrează date de cumpărare la scară largă şi foloseşte AI pentru a genera insight-uri predictive şi utile pentru business.
"Ci şi pentru că retailerii pot anticipa comportamente de consum, se pot recalibra rapid în funcţie de cererea reală, dar mai ales pentru că pot reduce risipa - o temă care ne preocupă pe toţi", a explicat Dan Marc.
Soluţia integrează şi un mecanism de feedback direct din partea clienţilor, prin
intermediul aplicaţiei retailerului, unde aceştia pot semnala produsele pe care şi le doresc.
Retailerii pot reacţiona rapid, cu oferte personalizate, notificări relevante sau introducând noi SKU-uri adaptate cererii specifice din fiecare locaţie.
Odată cu lansarea Copilotului AI, Footprints AI îşi continuă expansiunea internaţională prin licenţierea software-ului şi a modelului de business către partenerii strategici.
Compania a semnat recent un parteneriat major cu Studenac, cel mai mare retailer
alimentar din Croaţia, cu peste 1.400 de magazine. În plus, platforma este deja activă în Polonia, Estonia, Letonia, Lituania, iar în România, Altex şi Carrefour - cu aprox. 600 magazine în total - sunt cei mai recenţi jucători care au intrat în ecosistemul Footprints AI.
Platforma este oferită gratuit retailerilor parteneri, iar datele sunt strict anonimizate.
Modelul de business se bazează pe monetizarea insight-urilor prin campanii de retail
media targetate, în baza datelor comportamentale din magazine, derulate şi finanţate de branduri şi agenţii. Până în prezent, Footprints AI a livrat peste 3.500 de campanii de retail media pentru branduri de top şi a derulat parteneriate cu mai mult de 50 de agenţii media.
Potrivit comunicatului, soluţiile oferite includ reclame personalizate la raft, radio in-store, afişaj pe bonuri şi
ecrane de plată - tactici moderne susţinute de o tehnologie capabilă să integreze şi să analizeze în profunzime comportamentele de cumpărare ce rezultă din analiza datelor oferite de miliarde de tranzacţii.
Dezvoltarea platformei a început în 2018 şi s-a îmbunătăţit continuu, dezvoltarea fiind susţinută de o echipă de 50 de specialişti.
Retail media este unul dintre cele mai dinamice canale de publicitate digitală, cu o valoare estimată de peste 100 de miliarde de dolari la nivel global până în 2026, conform unui raport Boston Consulting Group. Footprints AI îşi propune să devină un lider regional în acest segment.
În România, piaţa este estimată la aproximativ 15 milioane euro, echivalentul a 1,5-2% din întreagă piaţă de publicitate, dar are un potenţial de scalare de 3-4x în următorii ani, odată cu adopţia tehnologiei create de Footprints AI şi a dezvoltării ecosistemului de parteneri.
Potrivit sursei, tehnologia proprie Footprints AI integrează toate aceste date într-o platformă unică, ce permite desfăşurarea de campanii omnichannel de impact, măsurabile şi scalabile.
În 2024, Footprints AI a generat de şase ori mai multe venituri comparativ cu 2023 şi a încheiat anul cu o reţea de retaileri activi care acoperă peste 3.000 de locaţii. Pentru 2025, compania estimează o creştere de peste cinci ori a veniturilor, graţie extinderii regionale şi apariţiei de noi verticale de business.
La începutul anului, compania a atras o investiţie de 2,3 milioane de euro, destinată
extinderii internaţionale şi accelerării dezvoltării tehnologice, prin integrarea de
funcţionalităţi avansate de inteligenţă artificială, automatizare, scalabilitate şi securitate a datelor.
Opinia Cititorului