Federaţia Operatorilor Români de Transport (FORT) consideră că introducerea accizei suplimentare la carburanţi poate fi evitată, dacă Guvernul aplică măsurile propuse în ultimii ani de transportatori, conform unui comunicat trimis azi redacţiei.
Acciza "nu demonstrează altceva decât incapacitatea instituţională a României de a aplica soluţii reale în ceea ce priveşte creşterea veniturilor la bugetul de stat. Guvernul alege soluţia rapidă şi confortabilă - un nou bir -, în loc să pună la treabă instituţiile statului şi să însănătoşească economia, aducând bani la buget", sunt de părere transportatorii.
FORT aminteşte că încă din 2010 patronatele din transporturi au solicitat introducerea sistemului de returnare a unui procentaj din acciza pentru transporturile comerciale, "după modelul practicat cu succes în multe ţări europene", iar prin acest sistem, este descurajată utilizarea carburanţilor "de provenienţă îndoielnică", asigurându-se concurenţa loială în piaţa de transport.
Influenţa pozitivă în buget a acestei măsuri este estimată de FORT la peste 300 milioane lei în primul an de la aplicare şi dublată în următorii doi ani.
Astfel, dacă, de la 1 martie 2014, transportatorii recuperează 0,6 lei/litru din valoarea accizei actuale, până la 1 martie 2015, bugetul de stat primeşte o infuzie de 300 milioane lei, iar până la 1 martie 2017, încă 1.300 milioane lei în fiecare an, printr-o creştere anuală succesivă.
Altă masură propusă Guvernului şi Ministerului Finanţelor Publice (MFP) de către FORT este fiscalizarea transportului de pasageri, prin dotarea obligatorie cu case de marcat electronice fiscalizate, astfel încât fiecare pasager să primească un bon fiscal aferent călătoriei efectuate.
"Această măsură vizează o simplă modificare a normelor de aplicare a Codului Fiscal, prin menţinerea excepţiei doar pentru transportul public pe bază de abonamente sau cel desfăşurat în interiorul unei localităţi. Din păcate, nici propunerea în cauză nu a fost luată în calcul de Guvern, cu toate că influenţa pozitivă în bugetul de stat este estimată la 200 milioane lei anual", sunt de părere transportatorii.
FORT solicit Guvernului aplicarea măsurilor necesare împotriva pieţei negre a carburanţilor, pentru fiscalizarea transportului de pasageri şi împotriva transportului ilicit de persoane cu autoturisme, zonă în care Federaţia estimează o reţea de peste 1.500 persoane la nivel naţional, ce produc o pagubă de 250 milioane lei.
"În acest sens, ordonanţa ce promitea modificarea Legii 38 şi sancţiuni pentru persoanele fizice ce desfăşoară activităţi de transport ilicit este plimbată de două luni între Ministerul Transporturilor şi Ministerul de Interne, fără ca cineva să o promoveze. Măsura de introducere a unei noi accize nu face altceva decât să scadă încasările la bugetul de stat, pe fondul creşterii alimentărilor din economia subterană, din cauza alimentărilor în afara ţării. Orice creştere în zona costurilor operaţionale este în măsură să dezechilibreze şi mai mult piaţa de transport, scăzând nivelul siguranţei rutiere, pregătirii profesionale şi dotării tehnice", se mai arată în comunicat.