Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (C.O.T.A.R.) salute controalele ANAF şi anchetele derulate de DNA în sectorul ridesharing, dar anunţă organele de urmărire penală că frauda reală din acest sector de activitate depăşeşte 100 de milioane de euro pe an, se arată într-un comunicat de presă remis redacţiei.
ANAF a făcut noi razii la firmele de transport alternativ şi peste 12.000 de maşini nu mai au drept de circulaţie, după ce s-a constatat frauda fiscală în formă continuată. În România sunt peste 100.000 de şoferi activi pe platformele de transport alternative. În timp ce numărul taxiurilor abia ajunge la circa 6.000 în Capitală, din peste 10.000 de licenţe aprobate, conform Legii taximetriei, în Bucureşti sunt peste 30.000 de copii conforme pentru maşinile de ridesharing Uber şi Bolt. Taximetriştii plătesc toate taxele şi impozitele prevăzute de lege, inclusiv pe salarii, în timp ce firmele de transport alternativ şi-au declarat şoferii „parteneri”, ca să nu plătească nimic pentru angajaţi.
În urma controalelor ANAF, zeci de mii de „parteneri” Uber şi Bolt îşi fac PFA, pentru a-şi plăti taxele şi inpozitele dar astfel vor constata că activitatea lor nu mai e la fel de rentabilă ca atunci când încasau banii de la firme fără să plătească la fel ca alţi angajaţi sau persoane fizice autorizate. Chiar şi în această situaţie, firmele de ridesharing nu au nimic de pierdut, ci doar şoferii care s-au lăsat păcăliţi de mirajul unei activităţi care până acum a sfidat toate legile statului român, chiar şi după ce s-a creat o lege specială pentru transportul alternativ, o lege care a dublat-o pe cea a taximetriei.
Recent, inspectorii antifraudă au identificat un prejudiciu de 175 de milioane de lei adus bugetului de stat de 128 de companii de transport alternativ, doar după controalele din ultimele două săptămâni. Cea mai recentă descindere a avut loc la începutul acestei săptămâni, în Ilfov şi Iaşi, într-o anchetă ce vizează suspiciuni de evaziune fiscală, cu un prejudiciu estimat la aproape 25 de milioane de lei, în zona serviciilor de ride-sharing. Au fost verificate 123 de societăţi comerciale suspectate de fraudă fiscală şi au fost aplicate amenzi în valoare totală de 3.125.000 lei, în principal pentru nedotarea cu aparate de marcat electronice fiscale (AMEF). Inspectorii antifraudă au dispus suspendarea activităţii pentru 12.358 autoturisme utilizate în transportul alternativ, pentru lipsa AMEF şi confiscarea a 82.642.327 lei încasaţi în numerar fără documente justificative - a anunţat ANAF.
COTAR salută acţiunile DGAF care a anunţat că va intensifica verificarea şi monitorizarea veniturilor obţinute din activităţile de transport alternativ (ride-sharing), în perioada următoare, pentru creşterea gradului de conformare fiscală şi asigurarea unei concurenţe loiale între operatorii de transport, dar atrage atenţia organelor de control asupra faptului că frauda fiscală reală din acest domeniu este mult mai mare decât cea descoperită până în present.
„Salutăm controalele făcute de ANAF. COTAR a participat la toate întâlnirile legate de frauda fiscală din transportul alternative, în România, atât la Guvern, cât şi la Antifraudă. Cât timp frauda fiscală din ridesharing se ridică la peste 100 de milioane de euro annual. Trebuie să se verifice şi tot ce încasează Bolt şi Uber în conturile offshire - mă refer la comsionul de 25% din fiecare cursă efectuată, aceştia neplătind TVA şi impozit pe profit. Este clar că bugetul statului este păgubit de neplata acestor taxe şi aceste firme fac în continuare concurenţă neloială companiilor de taxi. Vorbim despre protecţia mediului şi de aglomeraţie, dar în toată ţara se dau autorizaţii fără limită pentru transport alternative,iari 99% din aceste firme fraudează statul, dovada fiind frauda descoperită în urma controalelor ANAF, numai pentru o parte din totalul acestor firme”, a declarat Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR.
COTAR a informat, în ultimii 10 ani, practicile ilegale şi evaziunea fiscală descoperită acum de ANAF şi DNA. Sute de firme care colaborează direct sau indirect cu platformele de ride-sharing Uber şi Bolt sunt acuzate că au fraudat statul. Aceste firme au folosit flote auto pe care le-au închiriat prin contracte de comodat, pentru a evita plata taxelor. Metoda a fost descoperită la finalul anului trecut, deşi COTAR a transmis public informaţii către Guvern şi Parlament, în legătură cu aceste practici ilegale ale firmelor de ride-sharing, în ultimii 10 ani, cerând instituţiilor statului să le controleze şi să ia măsuri. Frauda calculată până acum de ANAF la firmele de ride-sharing care fac evaziune fiscală depăşeşte 80 de milioane de euro, conform prejudiciului deja calculat în aceste dosare instrumentate de DNA, dar se poate calcula prejudicial real care depăşeşte 100 de milioane de euro anual.
Calculul se face pe baza analizei activităţii companiilor mari care activează pe această piaţă şi care încă nu au fost controlate de ANAF. Marile firme, cele mai vechi de pe piaţă, au lansat acest mod de operare preluat de toate celelalte firme, încă de la început, din anul 2014, când ride-sharingul a pătruns pe piaţa din România. COTAR a semnalat aceste nereguli şi concurenţa neloială, dar informaţiile nu au fost luate în considerare mult timp de autorităţile care ar fi putut stopa evaziunea fiscală. După 2022, când ANAF a descoperit primele fraude fiscale la câteva zeci de firme de ride-sharing, au început să apară şi dosare la DNA care vizează evaziunea fiscală. Administratorii mai multor firme de ride-sharing au fost trimişi în judecată de DNA, în mai multe dosare, de la finalul anului trecut până în prezent, pentru un prejudiciu de zeci de milioane de euro, cu firme-paravan şi salarii la negru.





























































Opinia Cititorului