Cancelarul german Friedrich Merz a solicitat oficial Comisiei Europene relaxarea interdicţiei programate pentru 2035 privind comercializarea de automobile noi cu motoare pe combustie internă, argumentând că industria auto europeană are nevoie de „flexibilitate” în tranziţia către vehiculele electrice, potrivit Reuters, de la care transmitem cele ce urmează.
Într-o scrisoare adresată Ursulei von der Leyen, Merz afirmă că termenul stabilit de UE pentru eliminarea treptată a motoarelor termice este „nerealist”, având în vedere presiunile la care este supus sectorul: concurenţa crescândă a producătorilor chinezi, cererea sub aşteptări pentru maşinile electrice, tarifele şi blocajele din lanţurile de aprovizionare.
Guvernul de la Berlin a convenit joi să solicite scutiri pentru vehiculele hibride plug-in şi motoarele cu ardere internă foarte eficiente, modificând astfel linia oficială a Germaniei într-un punct cheie al politicii industriale europene. În scrisoare, Merz pledează pentru o reglementare „neutră tehnologic”, care să permită industriei să folosească soluţii diverse pentru reducerea emisiilor, precum biocombustibilii sau oţelul produs cu energie regenerabilă.
Comisia Europeană urmează să anunţe pe 10 decembrie obiectivele actualizate privind emisiile pentru sectorul auto. Constructori importanţi, precum Volkswagen, Mercedes şi BMW, fac presiuni pentru menţinerea unor tehnologii de tranziţie, în contextul temperării cererii de vehicule electrice în Europa. Asociaţia germană a industriei auto, VDA, a salutat demersul guvernului federal, considerându-l un semnal de sprijin pentru „sutele de mii de angajaţi” din industrie.
Pe de altă parte, organizaţia Transport & Mediu critică Berlinul pentru perpetuarea unei „tehnologii depăşite”. ONG-ul susţine că locurile de muncă şi competitivitatea pe termen lung nu pot fi asigurate mizând pe motorul cu ardere internă, calificat drept „învechit”.
În paralel, Bruxelles-ul pregăteşte măsuri prin care să impulsioneze electrificarea flotelor corporative, responsabile pentru până la 60% din achiziţiile de maşini noi. Un studiu consultat de Reuters indică faptul că obligativitatea ca 75% din noile vehicule de serviciu să fie electrice, fabricate în UE, ar genera până la 1,2 milioane de maşini electrice suplimentare până în 2030.
Discuţiile privind calendarul eliminării motoarelor termice riscă să devină una dintre cele mai dure confruntări europene la final de an, în condiţiile în care Germania încearcă să-şi protejeze principalul sector industrial, iar Bruxelles-ul insistă să menţină direcţia climatică stabilită prin Pactul Verde European.




















































Opinia Cititorului