Agenţia Naţională pentru Politici şi Coordonare în domeniul Drogurilor şi al Adicţiilor (ANPCDDA), în parteneriat cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării (MEC), a lansat două ghiduri metodologice de intervenţie pentru prevenirea adicţiilor, destinate cadrelor didactice şi părinţilor. Documentele oferă, pentru prima dată în România, un cadru practic şi integrat de acţiune împotriva consumului de substanţe şi a altor comportamente adictive în rândul tinerilor.
• O abordare integrată: şcoală - familie - comunitate
Cele două ghiduri, elaborate de specialişti ai ANPCDDA şi MEC, urmăresc consolidarea unei strategii de prevenţie la nivel educaţional, după modelul adoptat în alte state europene. „Problema adicţiilor este una importantă pentru şcoala românească, astfel că ministerul îşi propune o abordare mai complexă - controlul fenomenului în afara şcolii, prevenţie şi identificare în şcoală, precum şi tratament de specialitate”, a declarat prof. univ. dr. psih. Daniel David, ministrul Educaţiei şi Cercetării. Potrivit acestuia, ghidurile lansate „abordează fenomenul mai ales pe segmentele de control şi prevenţie”, având potenţialul de a contribui semnificativ la reducerea comportamentelor de risc în rândul elevilor.
• Instrumente concrete pentru profesori şi părinţi
Noile materiale conţin informaţii specializate şi aplicabile, adaptate vârstei copiilor, şi oferă recomandări metodologice pentru cadrele didactice. Profesorii vor învăţa cum să discute eficient cu elevii şi cu părinţii despre consumul de substanţe, dar şi cum să identifice semnele comportamentului adictiv. Primul ghid propune principii de intervenţie educaţională şi preventivă, precum şi metode pentru discuţiile de grup şi explicaţii privind mecanismele dependenţei în adolescenţă. Al doilea ghid este dedicat părinţilor, oferind instrumente pentru conştientizarea riscurilor asociate consumului de droguri şi pentru dezvoltarea unor strategii educaţionale eficiente în familie. „Lansarea ghidurilor reprezintă un pas important pentru prevenirea consumului de droguri, dar şi pentru alte adicţii, în special în mediul şcolar”, a subliniat Rareş Petru Achiriloaie, preşedintele ANPCDDA. El a adăugat că documentele oferă „prima resursă practică prin care profesorii şi familiile pot interveni preventiv, învăţând să recunoască şi să gestioneze comportamentele de risc”.
• Acces gratuit pentru toate şcolile din România
ANPCDDA şi MEC au anunţat că ghidurile au fost transmise deja inspectoratelor şcolare, care le vor distribui tuturor instituţiilor de învăţământ din ţară. Materialele sunt disponibile gratuit şi pot fi utilizate atât la orele de consiliere, cât şi în cadrul programelor extracurriculare. Scopul iniţiativei este acela de a crea un cadru unitar de acţiune în prevenirea adicţiilor, bazat pe colaborarea dintre familie, şcoală şi comunitate locală. „Dacă vrem ca tinerii noştri să se dezvolte sănătos, trebuie să consolidăm parteneriatul familie-şcoală-comunitate locală”,
a adăugat Rareş Petru Achiriloaie. Prin această iniţiativă, România se aliniază practicilor europene în domeniul educaţiei pentru sănătate mentală şi prevenirea adicţiilor. Cele două ghiduri nu doar oferă instrumente pedagogice, ci şi deschid calea către o cultură a responsabilităţii colective în protejarea sănătăţii tinerilor.
Opinia Cititorului