Guvernul a adoptat astăzi, printr-o Hotărâre, Strategia Naţională de învăţare pe tot parcursul vieţii, document ce reflectă şi transpune în viziune, respectiv în obiective şi direcţii de acţiune, conceptul modern de învăţare neîntreruptă, oricând şi oriunde, arată un comunicat transmis azi redacţiei.
Viziunea strategică privind învăţarea pe tot parcursul vieţii în România constă în a oferi tuturor persoanelor, pe întreaga durată a vieţii acestora, oportunitatea de a participa la viaţa economică, socială şi civică şi de a le permite să îşi exploateze potenţialul personal.
Obiectivele strategice sunt: creşterea participării la învăţarea pe tot parcursul vieţii, precum şi creşterea relevanţei sistemelor de educaţie şi formare profesională pentru piaţa muncii. În conformitate cu documentele Uniunii Europene, principalul obiectiv strategic al României în domeniu, pentru anul 2020, este ca cel puţin 10 procente din populaţia adultă (cu vârste cuprinse între 25 şi 64 de ani) să participe la activităţi de învăţare pe tot parcursul vieţii.
Strategia prezintă trei piloni strategici ai învăţării pe tot parcursul vieţii care determină atingerea obiectivelor strategice: acces şi stimulente pentru participare; calitate şi relevanţă; parteneriate pentru o mai bună informare.
De asemenea, Strategia prevede trei tipuri de instrumente de intervenţie pentru implementare. Acestea privesc coordonarea, finanţarea şi reglementarea, necesare pentru a depăşi constrângerile şi pentru a crea parteneriate eficiente între toate părţile interesate relevante şi o schimbare de atitudine faţă de învăţarea pe tot parcursul vieţii.
Direcţiile de acţiune ale Strategiei includ: finanţare pentru diversificarea ofertei şi creşterea cererii de învăţare pe tot parcursul vieţii; recunoaşterea învăţării anterioare; sprijinirea şomerilor şi persoanelor inactive, inclusiv prin stimulente financiare şi consiliere; consolidarea şi asigurarea finanţării pentru încurajarea pieţei de învăţare pe tot parcursul vieţii, inclusiv prin îmbunătăţirea serviciilor de consiliere; evaluarea nevoilor de competenţe şi dezvoltarea unui set de competenţe mai cuprinzător; crearea unui sistem de asigurare a calităţii, monitorizare şi evaluare pentru învăţare pe tot parcursul vieţii.