Guvernul României a aprobat Strategia privind reducerea părăsirii timpurii a şcolii, document programatic ce conţine mecanisme şi măsuri care urmează să fie implementate până în 2020, în scopul reducerii procentului tinerilor cu vârsta între 18 şi 24 de ani,care au finalizat cel mult clasa a opta şi nu urmează nicio altă formă de şcolarizare sau formare profesională, arată un comunicat transmis astăzi redacţiei.
Obiectivul Strategiei este reducerea ratei de părăsire timpurie a şcolii cu şase procente, de la 17,3% în 2013 la 11,3% în 2020, atingând astfel ţinta asumată de România în cadrul Strategiei Europa 2020. În 2013, rata de părăsire timpurie a şcolii a fost de 17,3%, ceea ce a plasat România pe locul al cincilea în Uniunea Europeană, singurele ţări cu o rată mai mare fiind Italia, Portugalia, Spania şi Malta.
Fenomenul de părăsire timpurie a şcolii predomină în rândul unor grupuri aflate în situaţie de risc, cum ar fi tinerii din comunităţile rurale, tinerii provenind din familii cu venituri modeste, romi şi alte minorităţi, precum şi elevii care au repetat cel puţin un an sau care au abandonat şcoala. Părăsirea timpurie a şcolii are implicaţii sociale şi economice importante. Tinerii care părăsesc prematur şcoala sunt predispuşi riscului asociat şomajului sau celui de a câştiga mai puţin odată ce găsesc un loc de muncă. Estimările legate de competenţele necesare în Europa arată că, în viitor, doar unul din 10 locuri de muncă va putea fi accesat de către o persoană care a părăsit timpuriu şcoala.
Documentul conţine patru piloni şi şase programe reprezentative, care includ măsuri de prevenire, intervenţie şi compensare, identificate pe baza datelor concrete şi a exemplelor de bună practică din România şi din alte state, care şi-au dovedit eficienţa în prevenirea părăsirii timpurii a şcolii. De asemenea, Strategia îşi propune să asigure accesul fiecărui copil la o formă de învăţământ sau formare profesională cel puţin până la vârsta de 16 ani şi absolvirea clasei a 10-a.
Pilonii şi programele reprezentative din cadrul Strategiei sunt: Pilonul 1 - Asigurarea accesului la educaţie şi o educaţie de calitate pentru toţi copiii; Pilonul II - Asigurarea finalizării învăţământului obligatoriu de către toţi copiii; Pilonul III - Reintegrarea în sistemul educaţional a persoanelor care au părăsit timpuriu şcoala; Pilonul IV - Dezvoltarea sprijinului instituţional adecvat. Programul reprezentativ pentru acest pilon are în vedere să sprijine crearea unui mediu favorabil implementării, monitorizării şi evaluării strategiei.
Strategia pentru reducerea părăsirii timpurii a şcolii a fost elaborată în cadrul unui grup de lucru al Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice, din care au făcut parte toate instituţiile reprezentative din sistemul de educaţie, cu sprijinul Băncii Mondiale şi cu consultarea autorităţilor publice locale, partenerilor sociali.