HORIA CONSTANTINESCU, LA BILANŢUL ANPC:"La nivel european, avem nevoie de un Interpol al protecţiei consumatorilor"

George Marinescu
Ziarul BURSA #Miscellanea #Protecţia consumatorilor / 16 martie

Horia Constantinescu, preşedintele ANPC

Horia Constantinescu, preşedintele ANPC

34 milioane lei - valoarea contravenţiilor aplicate de ANPC sistemului financiar-bancar

Peste 2,5 milioane de activităţi de control efectuate, cu 1000 de tematici de verificare, 1,3 milioane sesizări primite, peste 7000 de agenţi economici consiliaţi, interzicerea de la comercializare de produse neconforme în valoare totală de 145 milioane lei, amenzi contravenţionale aplicate în valoare de peste 1,8 miliarde lei reprezintă câteva dintre cifrele bilanţului înregistrat de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor la 30 de ani de la înfiinţare.

Informaţiile respective au fost prezentate, ieri, de reprezentanţii ANPC în cadrul unui eveniment menit să marcheze cele trei decenii de activitate, în care Autoritatea a vegheat la soluţionarea nevoilor şi problemelor cu care s-au confruntat consumatorii, fie că vorbim despre simplii cetăţeni, fie că vorbim despre persoanele juridice.

În cadrul evenimentului, secretarul de stat Horia Constantinescu, preşedintele ANPC, a prezentat realizările din ultima perioadă, dar şi necesitatea ca Autoritatea să colaboreze mai strâns cu instituţiile similare din Europa şi de pe plan global.

"Suntem aici să ne opunem situaţiilor nedorite. De aceea, dorim să creăm un Interpol al protecţiei consumatorilor. Am vorbit cu omologii noştri încă din anul 2019, când le-am transmis că Europa nu are o bază de standard prin intermediul căreia să le demonstrăm că există diferenţe între produsele din ţara lor şi cele trimise în România, adică există dublu standard. Este momentul să stabilim că la nivel european avem nevoie de o forţă de reacţie rapidă, pe care o poate gestiona o structură de tip Interpol. Este nevoie de o astfel de structură deoarece fie că vorbim despre comerţ online sau domeniul turismului, autorităţile au nevoie de sprijin reciproc, între ţări sau la nivel european", a spus Horia Constantinescu.

Preşedintele ANPC a precizat că în perioada următoare va continua reorganizarea şi modernizarea instituţiei pe care o conduce şi a subliniat necesitatea unei abordări unitare, la nivel naţional, cu privire la activitatea desfăşurată de comisarii şi ceilalţi funcţionari din subordine.

"Am schimbat regulamentul şi procedura cadrului de control. Am pe birou un document privind reorganizarea, pentru că doresc ca fiecare comisariat judeţean să aibă un secretar, care să preia o parte dintre atribuţiile conducerii. Reorganizăm autoritatea pentru a putea aduce plusvaloare activităţii noastre. Am adăugat unul sau mai multe posturi de comisari în teritoriu. Vreau să aducem tineri în instituţie, să îi pregătim cu ajutorul experienţei comisarilor trecuţi prin ANPC mai mulţi ani", a arătat Horia Constantinescu.

18 milioane euro recuperaţi în ultimii doi ani pentru consumatori, în urma legislaţiei încălcate de sistemul financiar-bancar

Acelerarea ritmului de lucru şi mărirea resursei umane sunt necesare deoarece piaţa a evoluat în ultimii 20 de ani şi drepturile consumatorilor trebuie respectate de toţi operatorii economici, deoarece "consumatorii îşi cunosc drepturile şi le reclamă ori de câte ori consideră că este necesar", a afirmat Paul Anghel, şeful Direcţiei Generale Control şi Supraveghere Piaţă şi Armonizare Europeană.

El a arătat că, de-a lungul anilor, ANPC a fost nevoită să îşi diversifice activitatea, aşa cum s-a întâmplat după anul 2007, când a primit competenţe în verificarea serviciilor oferite de piaţa financiar-bancară.

"În acel moment, existau contracte scrise cu caractere mici, ilizibile pentru consumatori; am modificat caracterele, mărimea lor, fontul utilizat. În anul 2009, a fost emis ordinul pentru activitatea privind schimbul valutar, sector în care în acel moment existau operatori care înşelau consumatorii. În anul 2010, a fost adoptată, la iniţiativa ANPC, OUG 50/2010, aprobată prin legea 288/2010, prin care au fost reglementate drepturile consumatorilor în contractele de credicate bancară. În anul 2014 am obligat ca băncile care folosesc ATM-uri să afişeze pe ecranul acestora tipul de comision aplicat pentru operaţiunile efectuate de clienţi. Doi ani mai târziu a fost adoptată OUG 52/2016 privind contractele de credit pentru bunurile imobile. În domeniul financiar bancar, am înregistrat, de când avem atribuţii, 76.220 reclamaţii, am aplicat 4885 amenzi contravenţionale în valoare totală de peste 34 milioane lei, am efectuat 30 de acţiuni tematice, am trimis în instanţă 200 dosare privind clauzele abuzive, iar în ultimii doi ani au fost restituite consumatorilor sume care totalizează 18 milioane euro", a precizat Paul Anghel, trecând în revistă câteva dintre realizările ANPC.

El a menţionat că instituţia a primit 44 de cereri privind soluţionarea alternativă a litigiilor.

În ceea ce priveşte laboratoarele Larex înfiinţate în 1975, directorul general al Direcţiei Generale Control din cadrul ANPC a arătat că îşi doreşte modernizarea acestora prin intermediul fondurilor europene, pentru ca ele să performeze, să crească numărul tipurilor de analize acreditate de Renar şi să poată fi filtrate cât mai multe bunuri care intră în piaţa românească, inclusiv în domenii care ţin de siguranţa naţională.

În ceea ce priveşte activitatea Direcţei de materiale şi pietre preţioase pe care ANPC a preluat-o de la Banca Naţională a României în anul 2003, Paul Anghel a spus că aceasta a vut anul trecut, prin intermediul celor 22 de centre existente în întreaga ţară, încasări de 15,6 milioane lei.

Reprezentantul ANPC a mai precizat că instituţia se ocupă şi de filiala din ţara noastră a Centrului European al Consumatorilor, centru pentru care până la finalul anului trecut a recuperat 1,49 milioane euro pentru consumatori, a înregistrat 11.085 de reclamaţii şi 12388 solicitări de informaţii.

Lipsa laboratoarelor acreditate, o problemă pentru ANPC

Referitor la activitatea ANPC, Emil Bojin, primul preşedinte al Autorităţii (august 1992-august 1993) a spus că aceasta nu a fost înţeleasă de-a lungul anilor de unii politicieni aflaţi la guvernare.

"Unii prim-miniştri nu înţeleg cu ce se ocupă Protecţia Consumatorilor. Un exemplu în acest sens este Victor Ponta, care atunci când a fost prim-ministru l-a demis pe preşedintele ANPC în urma tragediei de la Clubul Colectiv, domeniu în care instituţia nu avea nicio atribuţie. În acest moment, văd ca un pericol pentru consumatori tendinţa din ce în ce mai mare a impunerii ecologiei radicale prin intermediul Green Deal şi a altor programe. Toate aceste măsuri îşi propun să schimbe modul de consum şi mai ales să îl restrângă, iar eu nu am cum să fiu de acord cu aşa ceva, din punct de vedere al consumatorului", a spus Emil Bojin.

Menţionăm că, din 1992 şi până în prezent, ANPC a avut 18 preşedinţi şi 16 vicepreşedinţi.

Mihai Mohaci, unul dintre foştii vicepreşedinţi ai Autorităţii, consideră că aceasta este singura instituţie din subordinea guvernului care se află mereu în contact cu nevoile şi problemele cetăţenilor.

"Sunt zeci de mii de reclamaţii anual în care se implică inspectorii, sunt tematici verificate în piaţă pe diferite probleme. ANPC are nevoie de resursa umană pe toate domeniile de activitate şi de existenţa laboratoarelor în domeniul alimentar şi nealimentar, care să susţină instituţia în activitatea împotriva comercianţilor care nu se conformează normelor legale. Din păcate, nici până acum ANPC nu poate măsura puterea calorică a gazului metan în altă parte decât la distribuitor. Consider că, de aceea, este nevoie de o altă abordare din partea Guvernului, a premierului şi Parlamentului, cu privire la această instituţie", a spus Mihai Mohaci.

Acelaşi lucru l-a afirmat şi Liliana Mincă, fost vicepreşedinte ANPC, care cpnsideră că miniştrii trebuie să sprijine activitatea acestei instituţii publice, în care rolul fiecărui comisar este de a veghea pentru ca toţi consumatorii să beneficieze de produse şi servicii conforme.

În cadrul evenimentului de ieri, Radu Căjvăneanu, reprezentantul Asociaţia Pro-Consumatori din judeţul Botoşani a atras atenţia că este nevoie de reducerea şi eliminarea escrocheriilor online, precum şi de promovarea şi participarea la sistemul rapid de alertă timpurie al Comisiei Europene cu privire la produsele neconforme. Reprezentantul Asociaţiei Pro-Consumatori mai susţine că este nevoie să ne aliniem la prevederile europene în domeniul noii agende pentru consumatori precum urmărirea trasabilităţii produselor, adică a drumului acestora de la fermă până la consumatori.

"Avem nevoie de diversificarea platformelor de soluţionare alternativă a litigiilor (SAL) şi cooptarea în cadrul acestora a unor reprezentanţi ai asociaţiilor de consumatori, de simplificarea practicilor judiciare privind speţe ale consumatorilor prin reducerea termenelor şi a duratelor şi de încheierea unor protocoale de colaborare, inclusiv cu reprezentanţi din Ministerul Sănătăţii, pentru a urmări mai bine modul cum se respectă drepturile pacienţilor, ca beneficiari de servicii medicale", a spus Radu Căjvăneanu.

NICOLAE CIUCĂ:

"Controalele începute în contextul creşterii preţurilor carburanţilor vor continua"

Respectarea drepturilor consumatorilor reprezintă o preocupare constantă a instituţiilor statului, fie că vorbim despre alimente de strictă necesitate, energie, servicii financiare sau oricare alt produs, mai ales în perioada complicată pe care o traversăm, marcată de suprapunerea crizelor energetice şi sanitare, precum şi de efectele agresiunii militare din Ucraina, a afirmat premierul Nicolae Ciucă, ieri, cu prilejul Zilei Internaţionale a Consumatorilor.

"Acţiunile instituţiilor responsabile, verificările şi controalele au rolul de a preveni unele practici abuzive sau ilegale, în beneficiul consumatorilor, dar şi al mediului privat care îşi desfăşoară onest activitatea. Controalele începute în contextul creşterii preţurilor la carburant dovedesc acest lucru, motiv pentru care ele vor continua. Statul român are obligaţia de a-şi proteja cetăţenii şi economia, inclusiv prin măsuri care să contribuie la reaşezarea pe baze sănătoase a consumului. Atitudinea orientată spre consumator, punerea pe piaţă a produselor de calitate la preţ corect, oferirea de informaţii corecte şi complete reprezintă factori decisivi pentru a depăşi orice criză de încredere", a afirmat prim-ministrul Nicolae Ciucă.

Şeful Guvernului le solicită cetăţenilor să se informeze corect în această perioadă şi să semnaleze instituţiilor responsabile orice abuz pe care îl constată în piaţă.

--------------------

ANPC nu se ocupă de creşterea preţurilor

Horia Constantinescu, preşedintele ANPC, a precizat, în urma verificărilor desfăşurate în ultimele zile după explozia preţurilor la carburanţi şi produse alimentare, că instituţia pe care o conduce nu poate stabili care este preţul corect, pentru că "la nivel european, comerţul este liber".

"Aş vrea să fie foarte clar că noi nu putem stabili care este preţul mic, mijlociu sau mare pentru niciunul din produse, pentru că, la nivel european, comerţul este liber. Atâta timp cât informarea este pusă corect şi transparent la dispoziţia consumatorului, cu siguranţă fiecare îşi asumă cu ce preţ va comercializa produsele. Să nu facem o concluzie cu situaţia de la momentul sancţionării comerţului cu combustibil, pentru că acolo vorbeam de cu totul altceva, iar abordarea a fost total diferită", a declarat, ieri, Horia Constantinescu.

El a arătat că verificările vor fi continuate la comercianţii de combustibil şi pe zona de produse alimentare.

Preşedintele ANPC a primit un "cadou" de la oamenii nemulţumiţi de creşterea preţurilor din ultima perioadă. Aceştia i-au trimis un bax de ulei, iar Horia Constantinescu consideră acest gest ca fiind "năstruşnic".

"Am stat de vorbă cu piaţa online care a fost intermediara acestui cadou năstruşnic. Este clar că ar trebui ca astfel de lucruri să nu se poată întâmpla. Sunt situaţii în care poate alţii vor primi cadouri mult mai nepotrivite. Trebuie să găsim o formulă prin care, printr-un cod transmis prin pretinsul telefon folosit de glumeţ, să primească un cod tocmai pentru a avea datele necesare, şi aici mă refer la operatorul economic, pentru a putea fi puse la dispoziţia autorităţilor. Mi-ar fi plăcut măcar să fi primit şi nişte saci de cartofi şi atunci se justifica să gestionăm mult mai bine cei 40 de litri de ulei, dar venind numai uleiul a trebuit să îl returnez expeditorului", a spus, amuzat, preşedintele ANPC despre cadoul primit.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Conferinţa “Energia 2022”
Apanova
BTPay
Electromagnetica
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

03 Oct. 2022
Euro (EUR)Euro4.9480
Dolar SUA (USD)Dolar SUA5.0712
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.1139
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.6665
Gram de aur (XAU)Gram de aur270.7335

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

ccib.ro
solarenergy-expo.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
cnipmmr.ro
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro