2025. Impact Hub Bucharest, în parteneriat cu EIT Food, anunţă
cele 10 antreprenoare selectate în programul Empowering Women in Agrifood
(EWA), dedicat antreprenoarelor şi proiectelor create de acestea în domeniul
agroalimentar, potrivit unui comunicat emis redacţiei.
Empowering Women in Agrifood este un program de accelerare dezvoltat de EIT
Food, cea mai mare comunitate de inovare alimentară din lume. EIT Food este
susţinut de Institutul European de Inovare şi Tehnologie (EIT), un organism al
Uniunii Europene.
Au fost primite 56 de aplicaţii, iar în urma selecţiei finale, 10 antreprenoare au intrat în
program. Acestea vor beneficia de o perioadă intensivă de creştere a afacerii şi
mentorat personalizat, sesiuni de training şi sprijin continuu, acces la o comunitate
internaţională de specialişti din industrie şi şansa de a câştiga două granturi, unul de
10.000 de euro şi respectiv 5.000 de euro.
Potrivit sursei, EIT Food este cea mai amplă iniţiativă de inovaţie alimentară din Europa, construită ca un consorţiu de actori-cheie din industria alimentară, startupuri, centre de
cercetare şi universităţi din întreaga Europă. Este una dintre cele nouă Comunităţi de
Cunoaştere şi Inovaţie (KICs) sprijinite de Institutul European de Inovaţie şi
Tehnologie (EIT), un organism independent al UE creat în 2008 pentru a promova
inovaţia şi antreprenoriatul în Europa. Scopul EIT Food este de a „asigura viitorul”
sistemului alimentar, ceea ce presupune construirea unei comunităţi incluzive care
să „susţină inovaţia în toate etapele dezvoltării unei afaceri.”
Cine sunt cele 10 antreprenoare din EWA 2025?
Programul de accelerare are mai multe componente esenţiale pentru
antreprenoarele din domeniu. Pe parcursul a şase luni, participantele vor avea acces
gratuit la sesiuni interactive de training, desfăşurate într-un cadru practic şi aplicat.
Iată lista celor 10 participante admise în program:
1. Anda Luca. Propune grădini peisagistice bazate pe permacultură, cu plante
ornamentale, comestibile şi medicinale, care includ şi soluţii ecologice pentru
grădinărit urban bazate pe utilizarea inteligenţei artificiale.
2. Cristina Jar. Dezvoltă un ecosistem de decizie bazat pe senzori, date din soluri
similare şi AI, pentru a optimiza intervenţiile şi rezultatele în agricultura
ecologică.
3. Ioana Mihai. MORI - colive de viaţă reinterpretează coliva tradiţională într-un
desert modern, cu ingrediente premium precum fistic, ciocolată sau mango.
4. Irina Brinovanu. Creează o băutură vegetală din hrişcă organică, ca
alternativă la laptele clasic.
5. Mădălina Elena Borsău. Lansează o pastă vegetală sănătoasă, pe bază de
mazăre, cu indice glicemic scăzut, ca alternativă la produsele procesate.
6. Miruna-Elena Iliescu. NutriBlocuri este o fermă urbană verticală care produce
verdeţuri fără sol, cu apă puţină şi fără pesticide, între blocuri, pentru
alimentaţie sănătoasă în oraş.
7. Miruna Şefan. Propune un lanţ alimentar scurt şi sustenabil, de la cultivarea
cerealelor integrale la gustări sănătoase, precum batoane, cereale sau
chipsuri naturale, fără aditivi sau zahăr în exces.
8. Nona Rotariu. Dezvoltă sere subterane care produc legume tot anul, cu
energie minimă şi emisii zero. Sistemul foloseşte căldura naturală a solului,
compost şi panouri solare.
9. Ruxanda Florentina. Propune un punct gastronomic cu preparate tradiţionale
reinterpretate, gătite cu ingrediente bio din propria grădină.
10. Thea Gherdan. Proon-Tech sprijină reîmpădurirea şi agricultura prin vehicule
autonome cu AI şi capsule SCION bioimprimate, contribuind la obiectivele
globale de sustenabilitate.
Totodată, participantele primesc sprijin personalizat de la experţi în business, prin
sesiuni individuale, şi sunt ghidate de antreprenori cu experienţă, care le ajută să-şi
dezvolte afacerea strategic şi practic.
„Cele 10 antreprenoare selectate în ediţia 2025 propun inovaţii diverse - de la
agricultură de precizie şi produse plant-based până la soluţii smart pentru urban
farming, care contribuie la modernizarea şi sustenabilizarea sectorului
agroalimentar. Am observat în procesul de selecţie o preocupare a antreprenoarelor
pentru măsuri sustenabile care transformă agricultura. După cum arată cea de-a
patra ediţie a raportului privind startupurile româneşti din AgriFood lansat de
Impact Hub Bucharest şi Startarium, este nevoie de creşterea gradului de
inovaţie în agricultura locală, care să implementeze aceste politici
sustenabile, tehnologii avansate şi o mai bună cooperare între actorii din
ecosistem”, a spus Oana Craioveanu, CEO & Cofondator Impact Hub
Bucharest.
EWA le oferă participantelor ocazia să ia parte la evenimente antreprenoriale şi
sesiuni de networking alături de experţi, mentori şi alte antreprenoare din agrifood.
Comunitatea activă, formată din peste 100 de mentori din toată Europa, creează un
context internaţional valoros pentru dezvoltare şi colaborare.
Calendarul programului include un eveniment de matchmaking în 19 iunie, urmat
de sesiunile de mentorat, traininguri şi evenimente dedicate în perioada iunie -
noiembrie 2025. Programul EWA se încheie cu Demo Day în 19 noiembrie 2025.
Programul Empowering Women in Agrifood 2025 se adresează antreprenoarelor din
domeniul agroalimentar, cu o idee de business sau o afacere deja înfiinţată, de pe
întreg teritoriul României. Aceste companii trebuie să aibă o vechime de cel mult trei
ani şi să nu fi beneficiat, în acest timp, de o finanţare mai mare de 60.000 de euro din
fonduri private sau publice.
Rezultatele ediţiilor trecute ale Empowering Women in Agrifood
Potrivit comunicatului, în cele trei ediţii desfăşurate până acum, EWA a susţinut 30 de antreprenoare din sectorul agrifood şi a oferit în total 45.000 de euro finanţare.
Câştigătoarele EWA 2023 au fost Tania Nicoară (Unison) şi Mihaela Sipoş (Happy
Treats).
Premiul întâi, de 10.000 de euro, a fost obţinut de Tania Nicoară, fondatoarea
Unison, un producător local de granola, creme tartinabile din nuci, batoane raw,
maioneză vegană, alternative vegane la parmezan şi alte delicatese. Produsele lor
sunt disponibile prin reţeaua a peste 50 de parteneri la nivel naţional şi în 22 de
locaţii fizice (magazine, cafenele etc.). Pe lângă gama actuală de 14 produse,
startupul urmăreşte să dezvolte noi produse pe bază de plante.
Mihaela Şipoş de la Happy Treats a obţinut premiul al doilea, în valoare de 5.000 de
euro. Startupul a urmărit dezvoltarea unei ferme de insecte, care să se concentreze
pe trei direcţii principale: producţia de produse finite, respectiv recompense pentru
câini din proteină de insecte, hipoalergenice, precum şi insecte vii pentru hrănirea
păsărilor din ferme. Cea de-a treia direcţie este reprezentată de valorificarea
produselor secundare din fermă, folosite ulterior ca fertilizant natural pentru culturile
agricole.