O mască ritualică zambiană, un pandantiv provenit din oraşul antic Palmyra şi o pictură a artistului suedez Anders Zorn se numără printre exponatele din noul muzeu virtual al obiectelor jefuite sau furate, lansat de UNESCO. Proiectul îşi propune să crească gradul de conştientizare privind traficul de bunuri culturale, o activitate criminală cu impact global, informează AFP.
• O platformă interactivă pentru patrimoniul pierdut
Platforma online, accesibilă la adresa museum.unesco.org, a fost proiectată de arhitectul burkinez Francis Kere, laureat al Premiului Pritzker în 2022. În prezent, muzeul găzduieşte aproape 250 de obiecte modelate digital în 3D, oferind vizitatorilor posibilitatea de a le examina şi de a descoperi poveştile, originile şi rolurile lor.
„Este un muzeu diferit de oricare altul din lume”, a declarat directoarea generală UNESCO, Audrey Azoulay, subliniind că iniţiativa a fost gândită încă din 2022.
• Dimensiunea traficului: zeci de mii de obiecte dispărute
Potrivit Interpol, partener al proiectului, în spatele acestei colecţii simbolice se află o reţea uriaşă de trafic ce implică cel puţin 57.000 de articole furate sau dispărute.
„Prin intermediul acestui spaţiu muzeal unic, împărtăşim cu cât mai mulţi oameni provocările combaterii traficului ilicit de bunuri culturale, un trafic care perturbă amintirile, rupe legăturile dintre generaţii şi împiedică ştiinţa”, a explicat Azoulay.
• Identitate, memorie şi mândrie culturală
Pentru UNESCO, obiectele prezentate nu sunt simple exponate: fiecare artefact poartă o parte din identitatea şi memoria comunităţii din care provine. „Scopul acestui muzeu este de a pune în lumină aceste opere, de a le face vizibile şi de a insufla mândrie populaţiilor. Fiecare obiect furat poartă cu sine o piesă de identitate, memorie şi know-how din comunităţile sale de origine”, a subliniat Sunna Altnoder, şefa unităţii UNESCO de combatere a traficului ilicit.
UNESCO speră ca muzeul să nu rămână unul permanent. Obiectele expuse digital ar trebui, în timp, să fie returnate comunităţilor sau statelor de origine. „Premisa iniţială este că muzeul se va închide pentru că toate obiectele au fost recuperate”, afirmă Altnoder. Astfel, „Galeria Bunurilor Culturale Furate” ar urma să fie înlocuită de o „Cameră a Returnărilor şi Restituţiilor”, unde să fie prezentate piesele recuperate.
• O reţea împotriva reţelei criminale
Iniţiativa UNESCO nu se limitează la expunere online. Ea urmăreşte să creeze o reţea globală de cooperare între poliţie, justiţie, piaţa de artă, state membre, societatea civilă şi comunităţi locale pentru a contracara traficul ilicit. „Avem nevoie de o reţea pentru a învinge o altă reţea - cea criminală”, a precizat Altnoder.
• Un fenomen puţin cunoscut, dar devastator
Traficul ilicit de bunuri culturale include jaful patrimoniului din zone de conflict, săpăturile arheologice clandestine, furtul de opere de artă şi contrafacerile. Deşi amploarea fenomenului este mai puţin cunoscută publicului larg, efectele sale sunt vizibile: pierderi culturale ireparabile şi alimentarea economiilor criminale. Prin lansarea muzeului virtual, UNESCO transmite un mesaj clar: patrimoniul cultural nu este doar o moştenire a trecutului, ci şi o responsabilitate pentru viitor.
Opinia Cititorului