Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (C.O.T.A.R.) invită toate persoanele fizice şi juridice direct sau indirect afectate de modificarea Legii RCA să se alăture protestelor naţionale, conform unui comunicat transmis redacţiei.
Sub pretextul introducerii unor modificări ale Legii RCA nr. 132/2017, solicitate de către Comisia Europeană, după cinci ani de încercări repetate, ASF şi asigurătorii, precum şi un deputat al minorităţilor naţionale (a cărui soţie este administrator şi acţionar majoritar al unei companii de brokeraj în asigurări) au obţinut susţinerea de către un număr restrâns de deputaţi ca, alături de a transpune în dreptul intern Directiva 2021/2118/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 24.11.2021, să propună şi alte amendamente prin care sunt susţinute interesele financiare ale multinaţionalelor din asigurări, afectând în mod direct şi grav cei 8 milioane de şoferi plătitori de poliţe RCA din România.
Parlamentul României nu a avut în vedere impactul modificării acestei legi, în forma propusă, din două perspective esenţiale: consumatorul de asigurări şi mediul de afaceri autohton.
Principalele modificări propuse sunt următoarele:
1.Costul reparaţiilor să fie calculat exclusiv de către firma de asigurări, fără să se ţină cont de costul real rezultat din devizul întocmit de unitatea reparatoare.
2.Soluţia tehnică de reparaţie şi alegerea calităţii pieselor de schimb să fie stabilite exclusiv de către firma de asigurări, care nu are competenţe în repararea şi întreţinerea vehiculelor rutiere.
3.Păgubitul RCA va pierde dreptul de a împuternici prin mandat o persoană fizică sau un service care să îi reprezinte interesele în procedurile birocratice de instrumentare a dosarelor de daună.
4.Păgubitul RCA va pierde dreptul de a-şi alege liber unitatea reparatoare (cum este în prezent) şi va fi forţat să-şi repare maşina doar la unităţile alese de asigurător.
5.Păgubitul poate pierde dreptul de a i se deconta chiria unui autovehicul de înlocuire pe perioada reparaţiei.
6.Păgubitul va fi obligat la co-plata diferenţei de reparaţie între suma plătită de asigurator şi valoarea reparaţiei rezultată din documentele justificative emise de unitatea reparatoare, ulterior urmând a se indrepta pentru recuperarea sumelor de la persoana vinovată, în temeiul principiului reparaţiei integrale a prejudiciului, astfel cum a reţinut în mod repetat Curtea Constituţională a României în deciziile pronunţate în anii 2022 si 2023.
Există mai multe efecte şi contradicţii legislative: Plăţile despăgubirilor în regie proprie au generat la bugetul statului român un deficit de aproximativ 1 miliard de euro/an, prin încurajarea evaziunii fiscale şi a muncii la negru. Această valoare se va dubla dacă vor fi adoptate amendamentele propuse.
În condiţiile în care asigurarea RCA este un produs de asigurare impus prin lege, cu puternic caracter social, prin obligarea persoanei prejudiciate de a plăti partea din despăgubire neachitată de către asigurătorii RCA sau de către persoana răspunzătoare de producerea accidentului, aceasta va fi lipsita de finalitate şi nu s-ar mai justifica caracterul obligatoriu.
Amendamentele propuse generează o stare de pericol fără precedent pentru păgubiţi, întrucât înlătură sau restrâng drepturile consumatorilor de asigurări şi garanţiile menite să asigure valorificarea acestora, prin prevederi care:
- sunt contrare art. 44, art. 45, art. 135 şi art. 136 din Constituţia României, precum şi Convenţiei Europene a Drepturilor Omului, din perspectiva dreptului de proprietate privată al consumatorilor şi persoanelor prejudiciate, precum şi a dreptului la desfăşurarea unei activităţi economice în mod liber;
- încalcă prevederile legislaţiei naţionale şi internaţionale în materia concurenţei (art. 4 din Legea nr. 21/1996 a Concurenţei şi art. 101 şi 102 din Tratatul privind Funcţionarea Uniunii Europene), riscând să conducă la iniţierea unei proceduri de infringement împotriva Statului Român în baza art. 258 din TFUE;
- încalcă prevederile Codului Civil şi ale Legii nr. 237/2015 referitoare la regimul juridic şi competenţele societăţilor de asigurare, care sunt limitate la activităţile specifice domeniului de asigurare/reasigurare, neputând fi extinse pentru a include prerogative de stabilire a unor preţuri de referinţă aplicabile altor domenii de activitate;
- încalcă principiul reparării integrale a prejudiciului, obligând persoanele păgubite fie să nu îşi mai repare vehiculele avariate, fie să le repare în condiţii improprii (cu toate pericolele ce rezultă de aici pentru siguranţa circulaţiei pe drumurile publice), fie să suporte o co-plată pentru repararea unui prejudiciu produs din culpa unei terţe persoane;
- generează grave discriminări între persoanele păgubite, respectiv între cetăţenii străini (care îşi vor putea repara integral prejudiciul suferit) şi cetăţenii români (care nu îşi vor putea repara integral prejudiciul, întrucât despăgubirea aferentă va fi plafonată prin raportare la aşa-zise „preţuri de piaţă”), potrivit comunicatului.
Mecanisme abuzive şi conflicte de interese
În esenţă, amendamentele propuse creează mecanisme prin care sunt încălcate drepturile persoanelor păgubite şi ale asiguraţilor, standardele de calitate privind lucrările de reparaţii efectuate în urma accidentelor auto şi, implicit, siguranţa circulaţiei pe drumurile publice - toate acestea pentru a asigura un profit mai mare al asigurătorilor şi un control absolut al acestora în cadrul raportului de asigurare obligatorie RCA.
Probabil cele mai şocante sunt propunerile deputatului minorităţilor naţionale, care are interese financiare directe în piaţa de asigurări RCA din România, familia sa fiind implicată direct în distribuţia de asigurări RCA.
Exemple de propuneri:
• Decăderea din drepturi a persoanei păgubite dacă aceasta nu transmite, în termen de 60 de zile, obiecţiuni scrise cu privire la oferta de despăgubire transmisă de firma de asigurări:
„În acest caz, persoana prejudiciată, în termen de 60 de zile de la primirea ofertei din partea asiguratorului, are obligaţia de a comunica acestuia eventualele obiecţii cu privire la suma ce face obiectul ofertei de despăgubire, în caz contrar considerându-se o acceptare expresă tacită.”
Autor: Iulius Marian Firczak, deputat Minorităţi.
• Imposibilitatea încheierii unei asigurări RCA pentru o perioadă mai scurtă de 6 luni (dispare poliţa cu valabilitate de o lună):
„La articolul 5, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
Art. 5 - (1) Contractul RCA se încheie pe o perioadă de 6 luni sau 12 luni, în funcţie de opţiunea asiguratului.”
Autor: Iulius Marian Firczak, deputat Minorităţi.
Probabil cel mai grav aspect al amendamentelor propuse, cele care afectează milioane de români, este faptul că singurele propuneri ce vor fi dezbătute de către comisiile de specialitate din Parlamentul României sunt cele ale asigurătorilor, prin deputatul Iulius Marian Firczak şi ale unui număr restâns de deputaţi.
Din analiza modificării Legii RCA lipsesc propunerile asociaţiilor de consumatori, ale industriei transporturilor şi ale reparatorilor auto, care răspund inclusiv penal pentru reparaţiile efectuate autovehiculelor avariate ale păgubiţilor RCA.
Impactul economic va fi devastator!
Dacă primul afectat de aceste modificări legislative cu dedicaţie este şoferul român (8 milioane de asiguraţi RCA), a doua componentă esenţială afectată este industria autohtonă:
companiile de transport, unităţile reparatoare, firmele distribuitoare de piese de schimb, echipamente şi utilaje de service, firmele distribuitoare de materiale de vopsitorie, firmele de rent-a-car şi firmele de leasing, cărora le vor fi restituite sute de mii de autovehicule închiriate în sistem leasing.
Întrucât este evident faptul că adevăraţii parteneri ai actualei puteri sunt societăţile multinaţionale, iar mediul de afaceri românesc şi cetăţenii reprezintă doar „cantitate neglijabilă” şi o simplă vacă de muls, anunţăm public Parlamentul şi Guvernul Bolojan că impunerea unor asemenea modificări legislative, în mod netransparent şi ignorând toţi actorii implicaţi (cu excepţia asigurătorilor), VA DUCE LA DECLANŞAREA IMEDIATĂ DE PROTESTE LA SCARĂ NAŢIONALĂ, care vor include suspendarea activităţii economice de către cei afectaţi:
• firmele de transport călători şi marfă,
• unităţile reparatoare din România,
• toţi distribuitorii de piese, materiale de vopsitorie, echipamente şi utilaje de service,
• firmele de rent-a-car şi de leasing,
• toţi cetăţenii sătui de abuzurile comise în mod constant de Statul Român, prin autorităţile care care se simte abuzată de către statul român.
„Instituţiile abilitate trebuie să verifice, cu celeritate, dacă există înţelegeri subterane între factorii politici şi multinaţionalele din asigurări, deoarece TOATE aceste modificări sunt în avantajul multinaţionalelor din asigurări şi prejudiciază grav interesele celor 8 milioane de plătitori de poliţe RCA.Actuala clasă politică aflată la guvernare, în loc să se orienteze după legislaţiile RCA din ţări cu democraţii consolidate şi cu experienţă în domeniul asigurărilor auto (de exemplu, Germania şi Austria) - legislaţii care au în centru nevoile consumatorului de asigurări - pur şi simplu ignoră consumatorul român şi îl aserveşte societăţilor multinaţionale din asigurări, care primesc cadou cea mai favorabilă lege a asigurărilor RCA din Europa şi controlul deplin asupra pieţei din România! Invităm mass-media alături de noi, mâine,i la Parlament, pentru a transmite în direct momentul în care se va consuma execuţia celor 8 milioane de şoferi români şi a industriei auto, cea care generează 15% din PIB-ul României, o execuţie susţinută de vicepreşedintele ASF Sorin Mititelu, persoană care demonstrează constant că a ales tabăra asigurătorilor şi nu este capabil să exercite o funcţie care trebuie să fie imparţială, în serviciul cetăţenilor români” - a declarat Vasile Ştefănescu, Preşedinte COTAR
COTAR reaminteşte Parlamentului României că rolul acestuia este de reprezentare a poporului român, parlamentarii fiind aleşi prin vot de către cetăţenii români şi nu de către soietăile multinaţionale. De asemenea, reamintim aceloraşi parlamentari faptul că multinaţionalele din asigurări care operează în România au obţinut pentru al treilea an consecutiv profituri istorice, în timp ce nivelul de trai al românilor s-a deteriorat în mod continuu. Mai mult, aceste multinaţionale nu plătesc TVA şi îşi exportă profitul prin diverse mecanisme, cum este cel al preţurilor de transfer. Prin urmare, solicităm Parlamentului României să voteze proiectul în forma adoptată de către Senat, pentru a transpune cu celeritate Directiva Europeană şi pentru a respecta principiul bicameralismului.
Eventuale modificări ale legii RCA, altele decât cele la care face trimitere Directiva, trebuie puse în dezbatere publică şi discutate în cadrul grupului de lucru al ASF, cu participarea reprezentanţilor tuturor părţilor asupra cărora prezenta lege produce efecte.
„Domnilor parlamentari, stimaţi guvernanţi, dacă v-aţi hotărât să eliminaţi din piaţă cetăţenii şi firmele româneşti, pregătiţi-vă să creşteţi taxele multinaţionalelor, pentru că noi, ceilalţi, vom fi cu toţii forţaţi să plecăm din România! Mii de firme din România şi-au mutat deja sediul la vecinii noştri bulgari în ultimele două luni, sistemul de acolo fiind mult mai prietenos şi predictibil decât haosul fiscal din România. Dacă aţi primit anul trecut voturile românilor ca să apăraţi multinaţionalele, atunci de la ele să vă luaţi taxele şi impozitele! De la firmele româneşti nu veţi mai primi nici taxe, nici voturi!” - a adăugat Preşedintele COTAR.
Opinia Cititorului