Ministrul Educaţiei şi Cercetării, Daniel David, avertizează că anul 2025 este marcat de crize politice, economice şi internaţionale fără precedent după Revoluţia din 1989. Totodată, el susţine că măsurile fiscal-bugetare adoptate de Guvern au salvat sistemul de învăţământ de la un blocaj iminent. „Au mai fost ani dificili pentru ţară - atât economic, cât şi politic - dar în 2025 crizele interne politice şi economice vin puternic combinate, pe fondul unui război la graniţă şi al unor crize internaţionale legate de reaşezarea arhitecturii ordinii mondiale”, a scris ministrul pe blogul său, cu ocazia începerii noului an universitar 2025-2026. Daniel David consideră că 2025 este „probabil cel mai dificil şi periculos an pentru ţară după Revoluţia din 1989”, însă subliniază că, „abordate corect, crizele sunt şi oportunităţi de progres”.
• Măsuri fiscale care au prevenit blocajul în educaţie
Ministrul Educaţiei afirmă că, datorită politicilor fiscal-bugetare, sistemul de învăţământ a evitat colapsul financiar. „Din bugetul alocat la început de an s-au economisit aproximativ 400 de milioane de lei, bani care vor rămâne în sistem, şi nu mai trebuie solicitate cele 2 miliarde de lei estimate anterior. Impactul financiar total pentru anul 2026 va fi de peste 2,8 miliarde de lei”, a explicat acesta. David recunoaşte însă că aceste măsuri au „zguduit ţara” şi au redus avântul reformelor, dar au permis menţinerea funcţionalităţii educaţiei şi cercetării.
• Provocările anului şcolar 2025-2026
În ceea ce priveşte organizarea anului şcolar, Daniel David a prezentat câteva date-cheie: 3% dintre clase au depăşit limita maximă de elevi; 1% dintre clase au atins excepţia maxim permisă; Învăţământul simultan a crescut de la 6% la 7,5%, dar va fi sprijinit pentru prima dată de o metodologie specială, inspirată din modelele din Franţa şi Irlanda;
Pentru a reduce presiunea asupra profesorilor, se menţine prevederea prin care limita maximă de elevi scade cu 3 pentru fiecare copil cu cerinţe educaţionale speciale (CES).
• Evoluţii în resursa umană
Raportul ministrului indică o creştere a numărului de profesori calificaţi şi a timpului de interacţiune dintre aceştia şi elevi, precum şi o scădere a personalului necalificat. „În general, a crescut uşor numărul cadrelor didactice cu un singur contract de muncă, reducându-se semnificativ cheltuielile cu plata cu ora”, a adăugat Daniel David.
• Dimensiunea politică şi personală a mandatului
Daniel David, aflat la al doilea mandat ca ministru, recunoaşte că a acceptat funcţia „cu îndoială”, considerând că şi-a îndeplinit deja angajamentele pentru ţară. El menţionează totodată implicarea sa în menţinerea traiectoriei euroatlantice a României şi faptul că, în criza politică, nu a refuzat să fie inclus pe liste scurte pentru funcţii-cheie, inclusiv cea de preşedinte sau prim-ministru interimar.
1. Pai..
(mesaj trimis de anonim în data de 01.10.2025, 11:08)
Pai.. ce mesaj poate sa dea un progresist, decat unul de progres prin alimentarea unor crize.
Oamenii trebuie facuti sa inteleaga ca vor zbura la stele si vor face gaura in cer cu bani putini, asta e retorica.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 01.10.2025, 14:13)
E rau progresul?
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 01.10.2025, 22:21)
Caraghiosul asta nu este progresist. El este un prostalau care face praf tot ce atinge cu "inteligenta" lui de prescolar. Unde gaseste PNLul asemenea intarziati? Ii ia din randul sustinatorilor PSDului? Numai acolo mai putem intalni asemenea idioti.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 01.10.2025, 11:10)
Da, da, sigur.....
Singurul domeniu bugetar unde s-a facut o reforma e cel al invatamantului.
In rest povesti, ca va fi, ca om vedea.
Exact pe modelul tarii, doar de la saraci se ia...
3. chiar si asa
(mesaj trimis de anonim în data de 01.10.2025, 12:13)
Nu este nicio reforma, doar se agreseaza sitemul educational, bineinteles cel preuniversitar, ca doar pe aceasta componenta se pot dispune masuri.
Realitatea este ca nu se intampla nimic reformator, nimic care sa imbunatateasca actul educational, omul manipuleaza comunicarea prin utilizarea cifrelor ca argumente ale progresului.
Ca de obicei, este un haos in activitatile organizate de minister, pana si la unele concursuri la faza nationala se cerseste apa, mancare, hartie, transport participanti, etc., intrucat ministerul nu aloca fonduri suficiente.
Si binenteles influenta politicului este arhiprezenta in numirile pe tot felul de posturi, la diverse concursuri si in tot felul de lucruri mari sau mici.
Structura de decizie si administrare este profund penetrata de coruptie, interese, orgolii si lipsa de profesionalism, asa cum e in intreaga tara.
Omul asta vinde castraveti la gradinar, sloganuri si egoul sau.
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 01.10.2025, 13:49)
Mai multe ore fără rost de stat la școală, meditații peste meditații, supraîncărcarea ghiozdanelor, mai mulți bani risipiți.
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 01.10.2025, 14:06)
Dacă nu cunoști în învățământ toate golfulețele din Europa, toți vulcanii de pe pământ, caracteristicile aligatorului negru, o individă de la ora suplimentară de matematică ( ! ) spune elevului că nu știe câte camere și băi are în casă etc, ghiozdane supraîncărcate, ore până la 14 sau 15, acestea sunt oportunități de progres ? Era un învățământ mult mai serios pe vremea lui Ceaușescu ! Rușine !!!
6. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 01.10.2025, 15:54)
. Ministerul Agriculturii trebuie redus cu 50 %
El e tot atât de mare ca înainte de 89 iar acum cu ce se ocupă...?
Direcțiile agricole?....
7. Până la progres te mănânc&
(mesaj trimis de Gogu în data de 01.10.2025, 16:07)
Dacă nu-ți cad tresele... mergi cu un cantar in mânuță la o școală cu clasele 1-4 și cântărește ghiozdanele din spatele copiilor vei avea o imagine clară asupra greutății din spatele viitorului țării și cum de mici le nenorociți spatele.Lasa declarațiile și pune osul la treabă obține pentru învățământ o sumă dubla in buget și caută soluții de atragere a fondurilor europene pentru construirea școlilor de nivel european cu cantină...că mulți copii stau și 8 ore la școală ...de parcă sunt angajați...și trebuie să mănânce o masă caldă,nu să învețe cu burta goală.Si vei avea progres.