Ministrul Educaţiei şi Cercetării, Daniel David, avertizează că anul 2025 este marcat de crize politice, economice şi internaţionale fără precedent după Revoluţia din 1989. Totodată, el susţine că măsurile fiscal-bugetare adoptate de Guvern au salvat sistemul de învăţământ de la un blocaj iminent. „Au mai fost ani dificili pentru ţară - atât economic, cât şi politic - dar în 2025 crizele interne politice şi economice vin puternic combinate, pe fondul unui război la graniţă şi al unor crize internaţionale legate de reaşezarea arhitecturii ordinii mondiale”, a scris ministrul pe blogul său, cu ocazia începerii noului an universitar 2025-2026. Daniel David consideră că 2025 este „probabil cel mai dificil şi periculos an pentru ţară după Revoluţia din 1989”, însă subliniază că, „abordate corect, crizele sunt şi oportunităţi de progres”.
• Măsuri fiscale care au prevenit blocajul în educaţie
Ministrul Educaţiei afirmă că, datorită politicilor fiscal-bugetare, sistemul de învăţământ a evitat colapsul financiar. „Din bugetul alocat la început de an s-au economisit aproximativ 400 de milioane de lei, bani care vor rămâne în sistem, şi nu mai trebuie solicitate cele 2 miliarde de lei estimate anterior. Impactul financiar total pentru anul 2026 va fi de peste 2,8 miliarde de lei”, a explicat acesta. David recunoaşte însă că aceste măsuri au „zguduit ţara” şi au redus avântul reformelor, dar au permis menţinerea funcţionalităţii educaţiei şi cercetării.
• Provocările anului şcolar 2025-2026
În ceea ce priveşte organizarea anului şcolar, Daniel David a prezentat câteva date-cheie: 3% dintre clase au depăşit limita maximă de elevi; 1% dintre clase au atins excepţia maxim permisă; Învăţământul simultan a crescut de la 6% la 7,5%, dar va fi sprijinit pentru prima dată de o metodologie specială, inspirată din modelele din Franţa şi Irlanda;
Pentru a reduce presiunea asupra profesorilor, se menţine prevederea prin care limita maximă de elevi scade cu 3 pentru fiecare copil cu cerinţe educaţionale speciale (CES).
• Evoluţii în resursa umană
Raportul ministrului indică o creştere a numărului de profesori calificaţi şi a timpului de interacţiune dintre aceştia şi elevi, precum şi o scădere a personalului necalificat. „În general, a crescut uşor numărul cadrelor didactice cu un singur contract de muncă, reducându-se semnificativ cheltuielile cu plata cu ora”, a adăugat Daniel David.
• Dimensiunea politică şi personală a mandatului
Daniel David, aflat la al doilea mandat ca ministru, recunoaşte că a acceptat funcţia „cu îndoială”, considerând că şi-a îndeplinit deja angajamentele pentru ţară. El menţionează totodată implicarea sa în menţinerea traiectoriei euroatlantice a României şi faptul că, în criza politică, nu a refuzat să fie inclus pe liste scurte pentru funcţii-cheie, inclusiv cea de preşedinte sau prim-ministru interimar.
Opinia Cititorului