Ministrul Transporturilor, Ciprian Şerban, a afirmat luni, la dezbaterea moţiunii simple depuse de AUR, că în ultimii ani ministerul a atras peste 10 miliarde de euro pentru proiecte feroviare din fonduri europene, precizând că după 19 ani a fost redeschis tronsonul Bucureşti-Giurgiu, au fost lansate modernizări pe peste 1.000 de kilometri de cale ferată şi au fost contractate peste 200 de trenuri electrice şi locomotive moderne, unele dintre ele fiind deja în teste sau în circulaţie, scrie news.ro, de la care informăm cele ce urmează.
Şerban a declarat că nu consideră moţiunea un atac, ci „o oportunitate de a prezenta investiţiile realizate”. El a subliniat: „Suntem într-o perioadă extrem de bună pentru infrastructura feroviară. În ultimii ani, am atras peste 10 miliarde de euro în proiecte feroviare - bani europeni, din PNRR, CEF, Fondul pentru Modernizare - şi i-am transformat în şantiere vii, trenuri noi şi linii electrificate. Am redeschis Bucureşti-Giurgiu după 19 ani, am lansat modernizarea a peste 1.000 km de cale ferată, am contractat peste 200 de trenuri electrice şi locomotive moderne - unele dintre ele deja în teste sau în circulaţie. Am stabilizat CFR Marfă, am creat Carpatica Feroviar, şi am crescut cota de piaţă a transportului feroviar de marfă de la 19,5% la aproape 30%~”.
Ministrul a prezentat şi situaţia investiţiilor rutiere şi feroviare: „Am realizat peste 500 km autostrăzi şi drumuri expres între 2020 şi 2025, avem 2,3 miliarde euro investiţii câştigate din Fondul pentru Modernizare (FM), am obţinut 5 scheme ajutor de stat în valoare de 1,2 miliarde de euro, avem o propunere de buget de peste 5 miliarde euro pentru investiţii prin programul SAFE, în urma modernizărilor de infrastructură feroviară, se va putea circula cu 160 kilometri pe oră pentru pasageri şi cu 120 kilometri pe oră pentru marfă”.
El a anunţat modernizări majore pe rutele Braşov-Sighişoara şi Drobeta Turnu Severin-Caransebeş până la finalul lui 2026, iar până în 2027 pe segmentele Cluj-graniţa cu Ungaria şi Caransebeş-Timişoara-Arad. România are în prezent 10.766 km de cale ferată, dintre care 4.030 km electrificaţi.
Potrivit ministrului, CFR SA a derulat în ultimii patru ani 160 de contracte de execuţie şi proiectare, în valoare totală de 4,5 miliarde de euro (fără TVA), cel mai mare volum de investiţii feroviare din ultimul deceniu. În ceea ce priveşte materialul rulant, Autoritatea pentru Reformă Feroviară a semnat contracte pentru 129 de trenuri electrice şi 16 locomotive, din care şapte au fost deja livrate, restul urmând până în 2027. ARF caută finanţare şi pentru o nouă tranşă de 23 de locomotive şi 58 de trenuri.
Referindu-se la CFR Călători, Şerban a precizat că este în derulare modernizarea a 75 de locomotive (23 deja livrate) şi 139 de vagoane (42 livrate), investiţii totalizând 420 milioane euro, bani direcţionaţi exclusiv către companii româneşti. Metrorex a contractat 13 trenuri noi pentru Magistrala 5, cu o valoare de 103 milioane euro, şi dispune de finanţare de 132 milioane euro din Fondul pentru Modernizare pentru material rulant destinat Magistralei 4.
Ministrul a sintetizat bilanţul ultimilor cinci ani, arătând că Transporturile „au atras peste 10 miliarde euro în transporturi (FM, PNRR, CEF, PT, SAFE), au modernizat peste 1.000 km de cale ferată, au contractat peste 200 trenuri/locomotive noi, au stabilizat CFR Marfă şi au creat un nou operator de stat”.
Referindu-se la bugetul anului următor, el a afirmat: „Anul 2026 trebuie să fie la fel de ambiţios ca 2025. De aceea, este necesară aprobarea unui buget pentru Ministerul Transporturilor în 2026 cel puţin egal cu cel din 2025 - nu pentru că vrem să cheltuim mai mult, ci pentru că avem proiecte gata de lansat, finanţări câştigate competitiv şi echipe mobilizate.”
Ciprian Şerban a transmis că transportul feroviar reprezintă infrastructura vitală a ţării: „Acolo unde nu ajung autostrăzile, unde drumurile expres sunt încă în plan, calea ferată este prezentă - în sate, în munţi, în zone industriale, în porturi. Ea transportă cerealele agricultorilor români, mărfurile din Constanţa şi oamenii care merg la muncă în fiecare dimineaţă. Fără calea ferată, economia se blochează (...) Vă invit să respingeţi moţiunea, nu din considerente politice, ci din responsabilitate faţă de ţară. Pentru că România merge înainte - pe şine moderne, electrificate şi sigure”.
AUR a explicat în textul moţiunii intitulate „Calea ferată a pierdut trenul” că „în loc să vedem o preocupare a actualului ministru pentru investiţii în infrastructura feroviară (...) constatăm acelaşi dezinteres”, acuzând „ritmul lent” al trenurilor şi „întârzierile uriaşe” în proiectele de infrastructură şi achiziţie de material rulant. Formaţiunea susţine că, deşi finanţarea este „impresionantă”, capacitatea de absorbţie „nu există”, iar proiectele rămân în urmă.
















































Opinia Cititorului