MVM, referitor la controversata achiziţie a activelor E.ON din ţara noastră: "Nu vom aduce gaze ruseşti în România”

Au consemnat Emilia Olescu şi George Marinescu
Ziarul BURSA #Companii / 8 septembrie

MVM, referitor la controversata achiziţie a activelor E.ON din ţara noastră: "Nu vom aduce gaze ruseşti în România”

(Interviu cu Károly Mátrai, CEO al grupului MVM)

"Problema securităţii naţionale nu ar trebui ridicată în contextul tranzacţiei MVM-E.ON România"

Dorinţa companiei germane E.ON de a ieşi din piaţa de energie din ţara noastră şi acordul pe care îl are cu compania maghiară MVM pentru preluarea activelor din România au iscat controverse nu doar în sectorul de profil, ci şi în rândul clasei politice. Acest ambient a fost întreţinut şi de declaraţiile venite dinspre Ministerul Energiei şi amplificat recent de avizul negativ acordat achiziţiei de către Comisia pentru Examinarea Investiţiilor Străine Directe. În acest moment, singura instituţie a statului care poate aproba tranzacţia dintre MVM şi E.ON este Consiliul Suprem de Apărare a Ţării, ce are pe masă întregul dosar cu privire la acordul dintre cele două companii şi este aşteptat să se pronunţe până la finalul acestei luni sau în cursul lunii octombrie.

În tot acest context, a lipsit până acum din mass-media punctul de vedere al reprezentanţilor companiei MVM. Pentru a clarifica controversele iscate, am realizat un interviu cu Károly Mátrai, CEO al MVM.

Reporter: Este cunoscut faptul că MVM doreşte să achiziţioneze activele E.ON din România. Au existat numeroase declaraţii şi opinii din partea politicienilor şi a oficialilor români pe acest subiect, reflectate în presă. Recent, comitetul interministerial din cadrul Guvernului a emis un aviz negativ asupra tranzacţiei şi a trimis dosarul la CSAT pentru decizia finală. Cum comentaţi avizul negativ al CEISD?

Károly Mátrai: Să fiu sincer, am fost surprinşi, întrucât MVM este un jucător consacrat pe piaţa de energie din România de mulţi ani. Suntem a şasea cea mai mare companie după vânzări din regiunea CEE şi provenim dintr-o ţară membră a UE, cu rating de credit de tip investment grade din partea tuturor celor trei mari agenţii de rating şi cu mecanisme de raportare şi conformitate transparente, aliniate regulilor europene.

Desigur, înţeleg pe deplin interesul semnificativ din presă în jurul acordului nostru cu E.ON, întrucât reprezintă cel mai mare portofoliu de clienţi scos la vânzare recent pe piaţa din România. Toată lumea ar trebui să ştie că am intrat în acest acord cu bună credinţă, fiind conştienţi că autorităţile române şi europene trebuie să aprobe tranzacţia. Am fost cooperanţi cu toate autorităţile implicate, furnizând toate informaţiile solicitate. Vom continua să facem acest lucru, întrucât prin această tranzacţie ne propunem să explorăm şi să valorificăm noi sinergii care vor stimula dezvoltarea pe piaţa din România, consolidând, astfel, rolul tot mai important al MVM în regiune. Avem încredere că CSAT va lua o decizie finală care să reflecte poziţia noastră pe piaţa energetică europeană.

Reporter: Cum comentaţi speculaţiile legate de această tranzacţie, cum ar fi ideea că MVM va aduce gaze ruseşti în România dacă acordul va fi finalizat?

Károly Mátrai: Aceasta este o afirmaţie speculativă şi falsă din mai multe motive. În primul rând, România se află într-o poziţie foarte puternică în ceea ce priveşte acoperirea necesarului de gaze naturale din surse interne. Nu există nicio raţiune economică pentru niciun jucător de pe piaţă, inclusiv MVM, de a aduce gaze ruseşti pe o piaţă unde producţia locală este disponibilă. Acest lucru ar afecta pur şi simplu negativ investiţia noastră. Să nu uităm că, începând cu 2027-2028, odată cu lansarea proiectului Neptun Deep, România ar putea deveni chiar exportator net de gaze naturale. Pe lângă aceasta, reglementările europene şi româneşti ghidează companiile furnizoare într-o direcţie diferită. Regulamentul REPowerEU urmăreşte reducerea importurilor de gaze ruseşti pentru toate ţările. Trebuie menţionat, de asemenea, că Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE) monitorizează şi reglementează îndeaproape sectorul de furnizare. De asemenea, este important faptul că, în esenţă, MVM intră într-un parteneriat cu statul român, care va deţine partea rămasă a companiei. În România monitorizarea importurilor de gaze este extrem de strictă. La fel cum Lukoil sau OMV Petrom nu mai pot aduce petrol rusesc brut după sancţiuni, MVM nu ar putea importa gaze ruseşti în România.

Mai mult, MVM a demonstrat deja pe alte pieţe că se poate desprinde de gazul rusesc. Trebuie menţionat faptul că deservim clienţii noştri din Cehia exclusiv pe baza unor acorduri cu companii comerciale europene.

În paralel, MVM investeşte în alternative precum gazul provenit din Croaţia, Turcia şi Azerbaidjan, confirmând direcţia sa strategică spre diversificare. Din toate aceste motive, oricât de dramatice ar putea suna unele titluri, MVM nu are nici intenţia, nici posibilitatea de a aduce gaze ruseşti în România. Acest lucru ar fi atât neeconomic, cât şi contrar reglementărilor actuale.

"Achiziţia activelor E.ON nu înseamnă că MVM ar prelua proprietatea asupra infrastructurii critice”

Reporter: Cum apreciaţi decizia UE de a reduce la minimum importurile de gaze ruseşti?

Károly Mátrai: O companie precum MVM nu trebuie să evalueze mediul de reglementare, ci să îl respecte. Aşa cum am menţionat anterior, Grupul MVM este transparent, cu rapoarte semestriale publice şi mecanisme de conformitate aliniate regulilor europene, inclusiv celor referitoare la sancţiuni. Rolul unui furnizor este să găsească echilibrul între preţ şi securitatea aprovizionării pe piaţa actuală şi să livreze energia către clienţii săi, respectând regulile.

Reporter: Cum răspundeţi altor speculaţii apărute în presă în ultimele luni, precum afirmaţia că MVM ar acţiona în folosul Rusiei sau că ar ameninţa securitatea naţională, inclusiv prin accesul posibil la bazele de date ale consumatorilor?

Károly Mátrai: Sincer, speculaţiile privind o presupusă legătură cu Rusia depăşesc capacitatea noastră de imaginaţie. Orice tranzacţii în sectorul energetic românesc sunt supuse aprobării investiţiilor străine directe, printre altele, mai ales dacă cumpărătorul ar fi o entitate non-UE. Pur şi simplu, nu vedem cum un astfel de scenariu ipotetic ar putea fi realizat. Deţinem o afacere foarte similară în Republica Cehă din 2021 şi nu avem absolut nicio intenţie să o vindem cuiva.

MVM deserveşte zilnic peste 11 milioane de clienţi în Ungaria şi în regiunea CEE, inclusiv în România, cu maximă grijă şi siguranţă. Serviciul pentru clienţi reprezintă un pilon strategic major al Grupului MVM, de aceea oferim servicii gospodăriilor şi companiilor într-un mod cât se poate de responsabil, fără a mai aminti că respectăm integral toate reglementările locale şi europene. Acesta este un principiu fundamental.

Aş dori, de asemenea, să subliniez că achiziţia activelor E.ON nu înseamnă că MVM ar prelua proprietatea asupra infrastructurii critice, aşadar problema securităţii naţionale nu ar trebui ridicată în acest context. Ceea ce discutăm aici este legat de o companie de furnizare, esenţialmente un „birou” care emite facturi şi gestionează relaţia cu clienţii.

Securitatea naţională nu este mai ameninţată de MVM decât este de PPC (Grecia), Engie (Franţa) sau chiar E.ON (Germania). Dacă aplicăm aceeaşi logică, atunci orice companie străină activă pe piaţa energetică din România ar fi un „risc naţional”. În ceea ce priveşte problema securităţii datelor, aceasta este o altă preocupare pe care pur şi simplu nu o înţelegem. Datele consumatorilor sunt protejate de legislaţia europeană (GDPR), precum şi de legislaţia naţională. Transferul acestor date către MVM ar trebui, prin urmare, să respecte atât Regulamentul General privind Protecţia Datelor (GDPR), cât şi Legea nr. 190/2018 de punere în aplicare a GDPR în România. Aceste reglementări impun condiţii stricte pentru transferurile internaţionale de date, inclusiv existenţa unor garanţii robuste în acest sens.

Un alt aspect care trebuie luat în considerare este că MVM operează deja pe alte pieţe din UE fără incidente şi respectă strict regulile de securitate a datelor. Seturile de date şi rezultatele în acest sens sunt în totală concordanţă cu alte companii de utilităţi. Prin urmare, ipoteza că milioane de puncte de date ar fi „transferate” arbitrar în Ungaria sau către orice terţă parte nu are nicio bază legală sau practică.

Preţul oferit de MVM este pentru două companii, dintre care una se ocupă cu eficienţa energetică

Reporter: În opinia dumneavoastră, preţul pe care l-aţi oferit pentru activele E.ON din România este ridicat, scăzut sau corect? Cum aţi ajuns la acest preţ?

Károly Mátrai: MVM a oferit un preţ corect şi chiar situat la limita inferioară, dacă îl comparăm cu alte tranzacţii europene. Evaluarea a fost realizată de o companie de investment banking cunoscută şi este important de menţionat că preţul oferit se referă la două companii. Aş dori să subliniez că MVM consideră cu adevărat clienţii la fel de importanţi şi valoroşi, fie că sunt români, cehi, unguri sau cetăţeni din alte ţări. În plus, cei trei milioane de clienţi ai companiei targetate reprezintă un număr semnificativ comparativ cu orice altă companie de furnizare de energie din Europa.

Şi, ca să adaug un aspect important: E.ON România deţine aproape un milion de clienţi care beneficiază de servicii cu valoare adăugată, pe lângă contractele lor de utilităţi. Aceşti clienţi sunt deserviţi de o companie independentă, care, pe lângă această activitate, este activă în instalarea şi întreţinerea produselor de eficienţă energetică, având la dispoziţie peste 600 de angajaţi. Această companie integrată face, de asemenea, parte din tranzacţie şi are un potenţial semnificativ de dezvoltare.

În cadrul tranzacţiilor, piaţa nu se limitează la cifrele brute, ci include şi valoarea serviciilor, resurselor şi potenţialului. Lucrurile sunt mult mai nuanţate şi niciodată nu sunt exact aşa cum par la prima vedere.

Reporter: Ce vă motivează să intraţi pe o piaţă (cum este cea din România) din care, în ultimii ani, mari companii europene precum Enel şi CEZ au ieşit, iar E.ON se pregăteşte acum să se retragă? Ce vă determină să vă poziţionaţi împotriva acestui trend şi să investiţi în România?

Károly Mátrai: Companiile care ies de pe piaţă au fiecare propria lor poveste, la fel ca şi cele care intră într-o nouă geografie. Fiecare are propria perspectivă, însă numele menţionate anterior au fiecare motivele lor pentru care şi-au rearanjat portofoliile de active. În acelaşi timp, au existat şi nume internaţionale care au intrat pe piaţa de energie din România în ultimii ani, precum PPC sau Macquarie, doar pentru a da câteva exemple. Noi avem, de asemenea, propria noastră poveste în spatele strategiei regionale. MVM a crescut cu succes pe piaţa sa internă, dar şi-a atins limitele. În Ungaria suntem prezenţi de-a lungul întregului lanţ valoric energetic cu poziţii dominante în multe segmente. Extinderea internaţională a fost un pas natural, iar noi credem în puterea regiunii noastre şi înţelegem mai bine mediul de afaceri din regiunea CEE decât oriunde altundeva în lume. Astfel am intrat în Republica Cehă, Serbia şi Slovacia.

Intrarea în România înseamnă recunoaşterea traiectoriei pe termen lung a ţării. Vedem o piaţă în evoluţie, care, cu strategia şi rezilienţa potrivită, poate oferi creştere şi stabilitate. Vedem România ca pe o ţară cu un potenţial puternic de dezvoltare, aşa că pentru noi perspectivele României sunt promiţătoare.

”Scopul Grupului MVM este de a păstra şi de a dezvolta în continuare stabilitatea acestei afaceri”

Reporter: Care sunt intenţiile dumneavoastră privind activele E.ON dacă, în final, CSAT aprobă tranzacţia? Planificaţi să faceţi investiţii în aceste active?

Károly Mátrai: Finalizarea tranzacţiei reprezintă, într-adevăr, pasul zero. Trebuie să integrăm operaţiunea în cadrul Grupului MVM, ceea ce este întotdeauna o provocare şi implică, de asemenea, investiţii semnificative pentru a putea deservi baza de clienţi la nivelul de calitate pe care îl oferim pe alte pieţe. Cu siguranţă, scopul Grupului MVM este de a păstra şi de a dezvolta în continuare stabilitatea acestei afaceri. Până acum, Grupul MVM a acumulat un istoric solid în astfel de integrări şi avem încredere că experienţa noastră, combinată cu echipa remarcabilă a companiilor, va fi un adaos de succes pentru grupul nostru. Odată ce vom finaliza această etapă, putem începe să ne gândim la paşii potenţiali următori sau la cooperări suplimentare pe piaţa energetică din România.

Urmăm strategia noastră aprobată şi dorim să fim un jucător de top în dezvoltarea şi decarbonizarea sistemelor energetice din regiunea CEE.

Este important de menţionat că MVM investeşte deja în proiecte de energie regenerabilă şi de tranziţie energetică în ţară, având o strategie pentru 2035 care include România ca piaţă de expansiune regională. Suntem, de asemenea, parteneri cu Transelectrica în compania Green Energy Corridor SRL, deţinută de azeri, georgieni, români şi unguri, o investiţie care a primit aprobarea pentru ISD în România în iulie 2025.

România este şi va rămâne o ţară importantă pentru investiţiile noastre în ceea ce priveşte proiectele hidro, solare şi de retail.

Reporter: Dacă CSAT nu aprobă această tranzacţie, aveţi un plan B privind implicarea continuă a MVM pe piaţa energetică din România?

Károly Mátrai: Toate companiile ar trebui să aibă un plan B pentru toate proiectele, aşadar, desigur, şi noi avem unul. Însă ne-am dori să ne concentrăm pe planul nostru A.

Reporter: Aveţi în derulare colaborări cu grupul E.ON în alte ţări europene sau prevedeţi o cooperare viitoare cu această companie?

Károly Mátrai: MVM şi E.ON au numeroase relaţii de afaceri, deoarece suntem ambii jucători pe aceeaşi piaţă energetică europeană. Suntem siguri că acest lucru nu se va schimba nici în viitor.

"Această achiziţie ne oferă o platformă scalabilă pentru a dezvolta, integra şi comercializa energie verde”

Reporter: Cum se aliniază această tranzacţie cu viziunea MVM privind tranziţia energetică, digitalizarea şi adaptarea la noile tendinţe în energia regenerabilă?

Károly Mátrai: În prezent, acoperim întregul lanţ valoric în Ungaria, în timp ce în Republica Cehă, România şi Slovacia suntem prezenţi în principal în domeniul producţiei şi al comerţului. Obiectivul strategic al Grupului MVM este de a avea o prezenţă puternică pe pieţele de electricitate şi de gaze din regiunea Europei Centrale şi de Est. Avem experienţă şi expertiză de lider pe piaţă în producţia de energie neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon (energie regenerabilă şi nucleară). În plus, Grupul MVM gestionează întreaga reţea de transport din Ungaria şi operează, de asemenea, mai multe reţele de distribuţie. Ştim cum să producem energie şi cum să o livrăm clienţilor.

A doua noastră piaţă cheie ca importanţă este Republica Cehă, unde suntem lider de piaţă în operarea reţelei de retail pentru gaze naturale şi electricitate, precum şi a reţelei de staţii de alimentare CNG. La fel ca în Cehia, MVM doreşte să urmeze o strategie similară şi în România.

România are, de asemenea, un potenţial imens pentru generarea de energie regenerabilă, în special eoliană şi solară, ceea ce reprezintă celălalt obiectiv strategic major al MVM. Această achiziţie ne oferă o platformă scalabilă pentru a dezvolta, integra şi comercializa energie verde. Vedem un parcurs clar pentru decarbonizarea portofoliului de furnizare achiziţionat, aliniat cu obiectivele proprii de sustenabilitate ale MVM. Prin această tranzacţie, dobândim o fundaţie pe care să construim un hub semnificativ de energie regenerabilă.

Reporter: Cum consideraţi că această tranzacţie vă va poziţiona în raport cu principalii concurenţi pe piaţa de electricitate şi de gaze naturale din România şi din regiune?

Károly Mátrai: Extinderea regională este un element cheie al diversificării portofoliului nostru. Obiectivul nostru nu este doar să menţinem poziţiile strategice regionale, ci şi să urmărim o expansiune suplimentară.

Grupul MVM are o experienţă semnificativă în satisfacerea nevoilor consumatorilor pe pieţele din Ungaria şi Republica Cehă, ceea ce poate reprezenta un avantaj competitiv relativ important faţă de mulţi alţi jucători de pe piaţa românească de electricitate şi gaze.

Mai mult, considerăm că poziţia obţinută de compania target pe segmentul serviciilor energetice este foarte atractivă. Am putea-o valorifica şi în Ungaria sau în Republica Cehă.

Trebuie subliniat că adesea se subestimează avantajul competitiv extrem de valoros al proximităţii geografice şi culturale. Avem o înţelegere profundă a dinamicii regionale, a practicilor locale de afaceri şi a nuanţelor de reglementare, într-un mod în care alte companii de utilităţi din Europa de Vest adesea nu o fac. Această cunoaştere locală permite o integrare mai lină, o gestionare mai eficientă şi capacitatea de a debloca sinergii în întregul Grup MVM, în special în tranzacţiile transfrontaliere şi serviciile comune.

„Vedem un potenţial de creştere în economia României şi o poziţie unică în ceea ce priveşte sursele primare de energie”

Reporter: Ce riscuri aţi identificat - financiare, operaţionale sau geopolitice - privind intrarea pe piaţa românească?

Károly Mátrai: Atunci când luăm decizii de afaceri - aşa cum este cazul multor colegi de-ai noştri - luăm în considerare mai mulţi factori. Unul dintre cele mai importante aspecte îl reprezintă stabilitatea financiară şi de reglementare a ţării, care permite dezvoltarea pieţei şi oferă companiilor de utilităţi claritate pentru viitor în ceea ce priveşte planificarea şi implementarea investiţiilor. Aşadar, atunci când selectăm locaţiile, analizăm riscurile de reglementare, creşterea PIB-ului ca indicator al potenţialului de venituri, disponibilitatea forţei de muncă calificate şi calitatea infrastructurii. Diversificarea joacă, de asemenea, un rol important, fie că este vorba de tipuri de active sau de pieţe geografice. În plus, luăm în considerare factori strategici precum accesul la noi oportunităţi de creştere, consolidarea prezenţei brandului şi atragerea de noi talente.

Reporter: Ce face ca piaţa de electricitate şi gaze naturale din România să fie atractivă pentru MVM?

Károly Mátrai: În primul rând, România operează în cadrul unei structuri robuste şi previzibile a reglementărilor pieţei energetice a Uniunii Europene. Aceasta reprezintă o fundaţie foarte importantă. Piaţa de electricitate este deja liberalizată, în timp ce piaţa gazelor va fi liberalizată la începutul anului viitor. Acest lucru permite stabilirea unor preţuri competitive şi oferă clienţilor libertate de alegere, în timp ce reţelele de transport şi distribuţie rămân reglementate, asigurând un acces corect şi nediscriminatoriu la infrastructura critică. Aceasta oferă un nivel esenţial de stabilitate juridică şi de reglementare pentru un investitor strategic pe termen lung, precum MVM. De asemenea, vedem un potenţial de creştere în economia României şi o poziţie unică în ceea ce priveşte sursele primare de energie. Combinarea acestor factori a jucat un rol crucial în alegerea României ca fiind una dintre pieţele dorite pentru creştere.

Reporter: Cum creează această tranzacţie valoare pe termen mediu şi lung pentru România? Dar pentru Grupul MVM?

Károly Mátrai: MVM este o companie energetică strategică şi orientată comercial, concentrată pe profitabilitate şi expansiune regională. În prezent, este a şasea cea mai mare companie din Europa Centrală după cifra de afaceri şi a doua cea mai mare din Ungaria, operând o reţea extinsă de peste 90.000 de kilometri de linii de transport şi distribuţie, una dintre cele mai mari din Europa Centrală şi de Est. În calitate de jucător regional, aducem putere financiară, expertiză tehnică şi experienţă semnificativă în furnizarea de servicii energetice de înaltă calitate şi la scară mare. Suntem, de asemenea, dedicaţi colaborării cu managementul şi cu angajaţii locali din România, păstrând locurile de muncă existente şi creând oportunităţi suplimentare. Obiectivul nostru este să valorificăm know-how-ul local, în timp ce încurajăm transferul de cunoştinţe şi bune practici între diferitele pieţe în care activăm. În acest fel, tranzacţia creează valoare pe termen lung atât pentru România, cât şi pentru Grupul MVM în ansamblu.

Reporter: Vă mulţumim!

În septembrie 2024, mass-media din ţara noastră anunţa că grupul MVM - companie maghiară de stat din domeniul energiei - a ajuns la un acord cu grupul german E.ON pentru achiziţia diviziei de furnizare de gaze şi energie electrică din România, într-o tranzacţie de interes strategic pentru piaţa locală.

În ianuarie 2025, ministrul Energiei de atunci, Sebastian Burduja, atrăgea atenţia că oferta MVM este „umflată” faţă de valoarea reală a activelor şi avertiza asupra riscurilor de securitate generate de relaţiile companiei cu Rusia, sugerând chiar că preluarea ar putea fi blocată după modelul spaniol din 2023. Potrivit datelor informaţiilor scurse în mass-media, înţelegerea dintre MVM şi E.ON a fost de aproape 200 milioane euro, în timp ce ministrul Burduja susţine că valoarea activelor E.ON din ţara noastră nu depăşeşte 50 de milioane de euro.

În august 2025, Comisia pentru Examinarea Investiţiilor Străine Directe a analizat dosarul şi a emis un aviz negativ privind încheierea tranzacţiei, fapt ce împinge întregul proces în etapa decisivă: evaluarea Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, singurul for abilitat să dea verdictul final într-o afacere cu mize politice şi economice majore.

Casino Online
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

05 Sep. 2025
Euro (EUR)Euro5.0787
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.3463
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.4106
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8571
Gram de aur (XAU)Gram de aur496.3229

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
oaer.ro
targulnationalimobiliar.ro
roenergy.eu
romexpo.ro
romexpo.ro
romexpo.ro
targuldeturism.ro
BURSA
Comanda carte
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb