NEPI Rockcastle, cel mai mare proprietar, dezvoltator şi administrator de centre comerciale din Europa Centrală şi de Est, a organizat recent, la Sofia, cea de-a treia ediţie a evenimentului anual Retailers Day, dedicat partenerilor săi din industrie, potrivit unui comunicat emis redacţiei.
Acesta a reunit peste 150 de reprezentanţi ai unor branduri internaţionale de retail, precum şi parteneri strategici. Printre subiectele abordate se numără noul proiect greenfield al companiei, din Plovdiv (Bulgaria), tendinţele internaţionale din retail şi perspectivele macroeconomice la nivel global.
Evenimentul a avut loc în centrul comercial Paradise Center din capitala Bulgariei, care are o suprafaţă închiriabilă brută de 85.200 mp şi este una dintre cele mai performante proprietăţi ale grupului în ceea ce priveşte creşterea venitului operaţional net. Paradise Center face parte din portofoliul NEPI Rockcastle, care cuprinde 60 de proprietăţi, evaluate la 7,9 miliarde de euro, situate în opt ţări din Europa Centrală şi de Est (CEE).
„Bulgaria cunoaşte o dezvoltare accelerată şi reprezintă o oportunitate semnificativă pentru retaileri, motiv pentru care ne extindem prezenţa pe această piaţă dinamică. Nicio altă companie de real estate din Europa nu are în derulare proiecte de dezvoltare în retail de aproape 800 de milioane de euro, care includ şi Promenada Plovdiv. Aceasta este o dovadă a ritmului de creştere economică şi a consumului în regiunea CEE, unde ne desfăşurăm activitatea”, a declarat Rudiger Dany, CEO NEPI Rockcastle.
Potrivit sursei, la rândul său, Manol Goygadjiev, Asset Manager pentru Bulgaria în cadrul NEPI Rockcastle, a evidenţiat potenţialul viitorului centru comercial Promenada Plovdiv, un proiect care va ocupa o suprafaţă închiriabilă brută de 60.500 mp. Promenada Plovdiv a fost conceput pentru a redefini experienţa de shopping în al doilea oraş ca mărime din Bulgaria, aducând branduri noi, care intră pentru prima dată în regiune. La finalul primului trimestru din 2025, proiectul era deja preînchiriat în proporţie de 40%. Promenada Plovdiv va include peste 200 de spaţii comerciale şi 1.500 de locuri de parcare, având o suprafaţă comparabilă cu cea totalizată de cele trei centre comerciale existente în oraş. Finalizarea lucrărilor este estimată pentru sfârşitul lui 2027.
Plovdiv este unul dintre cele mai vechi oraşe din Europa - atestat încă dinainte de Roma sau Atena - şi reprezintă un pol industrial important al Bulgariei. Zona metropolitană Plovdiv are o populaţie de aproximativ 800.000 de locuitori, în majoritate tineri, şi înregistrează cea mai rapidă creştere urbană din ţară.
În Bulgaria, NEPI Rockcastle deţine în prezent două centre comerciale, Paradise Center şi Serdika Center, situate în Sofia.
În cadrul evenimentului, Valentin Tătaru, economist-şef ING Bank România, a subliniat că Bulgaria a înregistrat cea mai mare creştere a valorii reale a salariilor dintre ţările CEE: peste 16%, în perioada 2021-2023. Pentru 2025, este anticipată o majorare de 2,8% a consumului şi o inflaţie de 4,8%. Creşterea economică susţinută a Bulgariei a contribuit la o convergenţă rapidă în ceea ce priveşte puterea de cumpărare, de la 47% din media Uniunii Europene în 2012, la peste 65% în 2024.
Carsten Brzeski, Global Head of Macro al ING Germania, a prezentat două scenarii
macroeconomice posibile pentru perioada următoare: o revenire la stabilitatea post-pandemie sau un val de prosperitate economică în regiunea CEE, pe măsură ce statele din regiune îşi continuă integrarea în piaţa unică europeană.
Jack Stratten, Director al agenţiei londoneze de trenduri în retail - Insider Trends, a
susţinut o prezentare interactivă despre modul în care brandurile pot răspunde provocării tot mai mari generate de lipsa de loialitate şi de interes a consumatorilor, în special din rândul Generaţiei Z. Potrivit acestuia, 64% dintre clienţi se simt copleşiţi de opţiuni, iar 90% resimt un grad ridicat de oboseală în faţa publicităţii comerciale excesive.
Conform comunicatului, în acest context, este necesar ca magazinele să se transforme din simple spaţii de vânzare în adevărate huburi de experienţe. Unii retaileri creează spaţii „Instagramabile”, cu accent pe crearea de conţinut digital, iar conceptul de „lux accesibil” devine tot mai popular, oferind experienţe de top la preţuri rezonabile.
În încheierea Retailers Day, Marek Noetzel, Chief Operating Officer al NEPI Rockcastle, a subliniat faptul că schimbările din retail se vor accelera exponenţial în următorul deceniu, însă nevoia oamenilor de a interacţiona, socializa şi petrece timp în centrele comerciale va rămâne ridicată. Astfel, strategia de administrare activă a portofoliului şi parteneriatele solide cu retailerii vor deveni şi mai importante pentru NEPI Rockcastle.
Marek Noetzel a mai arătat că sustenabilitatea rămâne o prioritate, compania fiind angajată în reducerea amprentei de carbon şi în sprijinirea retailerilor în atingerea obiectivelor ESG, prin furnizarea de energie verde la preţuri competitive. Totodată, NEPI Rockcastle investeşte în iniţiative cu impact pozitiv în comunităţile locale, asumându-şi rolul de lider responsabil în industrie.
Cea de-a treia ediţie a Retailers Day a marcat şi prezentarea noului branding NEPI Rockcastle, care reflectă viziunea companiei orientată spre viitor şi consolidarea identităţii sale pe piaţa europeană.
Opinia Cititorului