Parlamentul European a adoptat definitiv o reglementare care consolidează măsurile de combatere a poluării cu microplastice, vizând în special granulele plastice industriale (GPI) - mici microbile folosite în fabricarea tuturor obiectelor din plastic. Textul, rezultat dintr-un compromis între eurodeputaţi, Comisia Europeană şi statele membre, extinde pentru prima dată responsabilitatea pierderilor de GPI asupra transportatorilor, nu doar a producătorilor. Adoptarea sa a avut loc fără amendamente sau moţiuni de respingere, după o validare prealabilă în comisie, relatează AFP. Granulele plastice sunt produse de industria petrochimică în cantităţi de milioane de tone anual şi transportate către fabricanţii de produse din plastic. Însă, potrivit Comisiei Europene, între 52.000 şi 180.000 de tone de granule plastice s-au pierdut doar în 2019 în Uniunea Europeană, contaminând solurile şi ecosistemele marine. Ajunse în mare, aceste microbile - supranumite poetic „lacrimi de sirenă” - pot provoca adevărate „maree albe” care sufocă plajele şi sunt extrem de dificil de curăţat.
• Transportul maritim, adus pentru prima dată sub incidenţa legii
Unul dintre cele mai importante progrese ale noii reglementări îl reprezintă includerea transportului maritim în sfera responsabilităţilor legale. Până acum, armatorii erau exceptaţi de la obligaţiile privind prevenirea şi raportarea pierderilor de microplastice. De acum, aceştia vor trebui să: ambaleze granulele în containere sigure, etichetate clar ca produse ce conţin microplastice; alerteze imediat autorităţile competente în caz de pierdere accidentală; transmită în maximum 30 de zile o estimare a cantităţii de microplastice deversate şi a impactului asupra mediului. „Prin această reglementare, armatorii nu mai pot să spună: nu am fost eu de vină. Li se impune o responsabilitate clară - sunt primii care trebuie să avertizeze autorităţile”, a declarat raportorul legii, eurodeputatul socialist Cesar Luena, citat de AFP.
• Termene clare pentru implementare
Toate companiile - europene sau internaţionale - care transportă peste 5 tone de microplastice anual în Uniunea Europeană vor trebui să se conformeze noilor norme: în doi ani pentru transportul terestru; în trei ani pentru transportul maritim.
De asemenea, producătorii, transportatorii şi transformatorii de granule plastice vor fi obligaţi să: elaboreze planuri de evaluare a riscurilor, implementeze măsuri de prevenire şi limitare a scurgerilor, declanşeze operaţiuni rapide de curăţare în caz de incident. Marile companii - cele care manipulează peste 1.500 de tone anual - vor avea cinci ani pentru a obţine o certificare de conformitate din partea unui organism independent.
• O lege europeană cu impact global
Prin această reglementare, Uniunea Europeană face un pas major în direcţia reducerii poluării invizibile, demonstrând că lupta împotriva microplasticelor nu se poate rezuma doar la interzicerea produselor cosmetice sau textile poluante, ci trebuie să includă întregul lanţ de producţie şi transport. Experţii în politici de mediu consideră că textul va servi drept model internaţional pentru alte regiuni ale lumii, în contextul în care ONU negociază un tratat global privind plasticul, menit să reducă drastic deşeurile marine până în 2040.














































1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 27.10.2025, 07:23)
Sa le puna capac legat sa le gasim mai usor.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.10.2025, 09:00)
va place sa inotati in gunoi
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 27.10.2025, 10:08)
"Parlamentul European NU întăreşte lupta împotriva poluării"
Germania si Polonia au redeschis minele de carbune/lignit,
cu centralele aferente,
iar tancherele care aduc gaz lichefiat din USA,sunt adevarate "bombe ecologice",
asa ca nu inghitim propaganda falsa cu Geen Deal de la Bruxelles.
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.10.2025, 12:32)
Aha, si ce are carbunele cu plasticul despre care se vorbeste in articol?
2.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.10.2025, 12:40)
Pt rusnaci si sveranistii vopsiti, toate se intrepatrund!
2.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.10.2025, 12:54)
e rusnacul de serviciu ce la orice articol bahaie nu mai ajutati ucraina
2.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.10.2025, 13:01)
Nicusor, tu esti ma?
2.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.10.2025, 13:33)
Mai,frate habarnist,
daca nu stii ce este Green Deal,
mai bine taci din gura.
2.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.10.2025, 13:34)
Gasca Ursulei a propus 130 miliarde euro,
ptr. functionarea statului din Ucraina,
de 60 miliarde euro arme tot ptr. actorasul planetar,
din banii europenilor cinstiti ,platitori de taxe si impozite,
adica noi nu indexam salariile/pensiile cu inflatia,conform legii,
dar avem bani ptr. a finanta circul rusnac,
mama ! ce miroase a tradare de tara !
2.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.6)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.10.2025, 15:12)
DACA tot indexezi pensiile si salariile tot alimentezi inflatia. lasa-le asa ca s-au marit din burta prea mult anii trecuti, cheltuim 8-9% din pib peste ce incasam deci clar platim prea mult, mai mult decat ne permitem, 90% din buget merge pe pensii si salariile bugetarilor
2.8. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.5)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.10.2025, 15:36)
N-ai citit! Articolul este exclusiv despre plastic, iar in comentariul cu pricina nici nu se pomeneste despre el. Lozincar informat de pe tiktok!
2.9. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.6)
(mesaj trimis de anonim în data de 27.10.2025, 15:37)
Aha, si aici e vorba de plastic, nu? Trolica, trolica - n-o sa-ti primesti copeicile daca nu postezi la subiect.