Pavilioane false pentru petrolul rusesc: schema care subminează comerţul global

George Marinescu
Ziarul BURSA #Politică / 22 iulie

Pavilioane false pentru petrolul rusesc: schema care subminează comerţul global

English Version

Petrolierele ruseşti reuşesc să ocolească sancţiunile impuse de Uniunea Europeană şi Statele Unite printr-o metodă aparent banală, dar extrem de eficientă: arborarea unor pavilioane navale false, se arată într-o investigaţie publicată astăzi de site-ul european Follow The Money (FTM). Potrivit sursei citate, în spatele acestei scheme complexe se află o reţea internaţională care se ocupă de falsificarea documentelor şi de înregistrări maritime inexistente, orchestrată cu o precizie care sfidează orice reglementare maritimă internaţională. Investigaţia arată modul în care o companie cu sediul declarat în Beverly Hills, California - Maritime Safety&Technical Administration (MSTA) - furnizează petrolierelelor ruseşti, dar şi celor din Iran pavilioane fictive înregistrate în numele statului Sint Maarten, o entitate care nici măcar nu deţine un registru maritim oficial, entitate care face parte din Antilele olandeze.

Sursa citată a numărat cel puţin 77 de petroliere ce deţin în prezent documente de înregistrare false emise sub pavilionul Sint Maarten, dintre care 30 figurează pe listele de sancţiuni ale SUA, UE sau Regatului Unit. Ceea ce transformă această situaţie într-o ameninţare reală la adresa sistemului comercial global este faptul că MSTA vinde documente şi pavilioane în numele unui stat care nu are infrastructura legală necesară pentru a înregistra nave. Practic, este vorba despre o înşelătorie internaţională ce permite continuarea comerţului cu petrol rusesc, în ciuda restricţiilor impuse de comunitatea internaţională.

De la impunerea sancţiunilor economice la adresa Federaţiei Ruse, multe dintre navele ruseşti au fost reînregistrate sub pavilion Sint Maarten în doar câteva săptămâni, dovedind că sistemul funcţionează rapid şi eficient. Conform datelor obţinute de jurnaliştii FTM, reînregistrarea are loc imediat după ce navele sunt vizate de măsuri restrictive, ceea ce sugerează o intenţie clară de a eluda legislaţia internaţională. Practica este parte a unei strategii mai largi, folosită în mod special de flota rusească şi iraniană, prin care se recurge la schimbarea repetată a pavilionului, ascunderea identităţii proprietarilor şi transferul de marfă de la navă la navă, în largul mării, pentru a evita porturile şi controalele oficiale.

Deşi guvernul olandez a avertizat oficial Organizaţia Maritimă Internaţională (IMO) încă din aprilie 2024 cu privire la existenţa certificatelor false ce invocă numele Sint Maarten, acţiunile concrete întârzie să apară. În ianuarie 2025, autorităţile olandeze au numit direct MSTA drept o entitate frauduloasă care uzurpă identitatea maritimă a statului Sint Maarten. Un avertisment a fost transmis tuturor statelor membre IMO de către secretarul general al organizaţiei, însă, în ciuda acestor semnale oficiale, compania şi-a continuat nestingherită activitatea, înregistrând şi mai multe nave sub acelaşi pavilion fals.

Sursa citată arată că MSTA, deşi pretinde pe propriul site că este înregistrată în Statele Unite, nu apare în registrul oficial al statului California. Clădirea în care îşi declară sediul compania respectivă este ocupată de un furnizor de adrese poştale care deserveşte zeci de alte firme. Această lipsă de transparenţă ridică întrebări serioase cu privire la cine coordonează de fapt operaţiunea şi care sunt interesele din spatele ei.

Între timp, inspectorii maritimi din Sint Maarten primesc plângeri aproape zilnic. Cu o populaţie de sub 50.000 de locuitori, această mică naţiune insulară nu are capacitatea instituţională de a combate o reţea frauduloasă cu ramificaţii globale. Situaţia este agravată de faptul că nu există o listă albă sau neagră oficială a registrului IMO cu privire la pavilioanele legitime, ceea ce lasă porturile şi operatorii navali din ţări precum Bangladesh sau Ghana fără instrumente clare pentru verificare.

Jurnaliştii de la FTM avertizează că reţeaua din spatele companiei MSTA nu se limitează doar la pavilionul Sint Maarten. Reţeaua respectivă a creat alte site-uri similare, în care oferă înregistrări şi pentru Laos (o ţară fără ieşire la mare), Timor-Leste şi Insula Matthew - o stâncă vulcanică nelocuită, care este teritoriu francez. În toate cazurile, nu există un registru maritim recunoscut. Mai mult, contactele şi agenţii maritimi enumeraţi pe aceste site-uri sunt în mare parte aceiaşi, indicând o reţea coordonată care exploatează golurile legislative şi lipsa de control.

Această schemă, în plină expansiune, nu doar că subminează sancţiunile internaţionale, dar pune în pericol siguranţa marinarilor, a navelor şi a comerţului maritim global. Fără reglementare, fără asigurare reală şi fără responsabilitate juridică, aceste nave devin pericole ambulante pe mările lumii. În lipsa unui mecanism internaţional coerent de monitorizare şi sancţionare a acestor practici, reţelele de tip MSTA vor continua să prospere, iar sancţiunile impuse cu scop politic şi economic vor rămâne simple declaraţii fără efect real în largul mării.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Iul. 2025
Euro (EUR)Euro5.0703
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.3542
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.4394
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8582
Gram de aur (XAU)Gram de aur470.9651

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
industrylink.eu
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
targulnationalimobiliar.ro
industrylink.eu
BURSA
Comanda carte
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb