Pehart Grup , foloseşte una dintre strategiile de scalare a unui business cu cel mai mare succes la nivel mondial: filosofia Lean, potrivit unui comunicat emis redacţiei. Procesul de îmbunătăţire Pehart (PIP) prin implementarea metodologiei Lean a fost demarat în 2024 şi este coordonat de Mihai Delean, Information Technology Manager la Pehart Grup.
Pe o piaţă a hârtiei tot mai competitivă, stimulată de standarde ridicate impuse de
cumpărători, companiile trebuie să găsească soluţii inovatoare de dezvoltare. Clienţii au la
dispoziţie o ofertă diversificată, iar pentru a rămâne competitivi producătorii trebuie să
ofere la rândul lor calitate, preţ avantajos, timp rapid de livrare şi disponibilitate. Iar în
acelaşi timp, să facă şi profit. În acest context, producătorul român a decis să investească
nu doar în tehnologii de producţie performante, ci şi în soluţii pentru crearea unei culturi
organizaţionale solide. Implementarea metodologiei japoneze Lean centrate pe maximizarea valorii oferite clienţilor şi eliminarea risipei este strategia prin care Pehart Grup urmăreşte atingerea excelenţei operaţionale şi consolidarea statutului său de lider pe segmentul produselor din hârtie.
"Încă din 2005, Pehart Grup a investit continuu în tehnologii şi linii noi de fabricaţie,
iar planul nostru de dezvoltare pentru anii următori presupune accelerarea acestui ritm. Dar,
pe măsură ce compania s-a dezvoltat, am conştientizat importanţa consolidării unei baze
care să susţină investiţiile. Este necesară dezvoltarea echipei de lideri, reaşezarea funcţiilor şi a aşteptărilor, utilizarea tuturor resurselor disponibile - orice persoană din companie poate
avea o idee de îmbunătăţire. Consolidarea bazei de dezvoltare presupune schimbarea
culturii organizaţiei, iar pentru aceasta am ales să implementăm o filozofie de lucru venită
din industria auto japoneză (Toyota), care are un scop clar: să elimine risipa şi să creeze mai
multă valoare cu mai puţine resurse", spune Mihai Delean.
Potrivit comunicatului, reprezentantul Pehart Grup subliniază că principalul obiectiv al implementării filosofiei de management Lean este bine descris de un citat al organizaţiei care a lansat metoda: "Nu construim maşini, ci oameni care construiesc maşini". Similar, liderul pieţei de produse din hârtie pentru uz casnic urmăreşte eficientizarea proceselor de producţie prin dezvoltarea competenţelor echipei, "a tuturor, de la top management, la middle management şi până la operatori".
Astfel, fiecare angajat - indiferent de rolul său în companie - a fost implicat în strategia de optimizare operaţională şi de creare a unui mediu de lucru bine organizat, eficient, fără pierderi. Pehart Grup a selectat un consultant extern care colaborează strâns cu întreaga organizaţie pentru menţinerea unui ritm constant de includere în rutina zilnică a principiilor Lean. Totodată, compania a format o echipă de 28 de angajaţi, pe care i-a inclus într-un program intensiv de pregătire pentru a deveni specialişti în îmbunătăţire continuă
(Lean).
"Am demarat trainingul cu operatorii, mecanicii şi electricienii din ambele fabrici
pentru identificarea celor opt tipuri de pierderi din producţie. În paralel cu sesiunile de
pregătire, am început să colectăm de la angajaţi ideile de îmbunătăţire, iar la finalul lui
2024, am ales procesele pe care doream să le îmbunătăţim şi am început să aplicăm
tehnicile învăţate", explică Mihai Delean.
Conform sursei, aplicarea principiilor Lean - provocări, beneficii şi în cât timp se văd rezultatele
Improvement şi Coaching Kata, două metode Lean dezvoltate de Mike Rother care
susţin îmbunătăţirea continuă şi dezvoltă competenţele de leadership din organizaţii, sunt
instrumentele utilizate în prezent de Pehart Grup pentru perfecţionarea organizaţiei, ceea
ce aduce beneficii certe şi în zona economică. Prin intermediul acestora se obţine un mediu
de lucru mai curat şi mai sigur, se reduc pierderile de timp şi se optimizează moralul echipei,
care devine mai agilă şi pregătită pentru schimbări. "Cu alte cuvinte, intervine o dezvoltare
organizaţională profundă", spune reprezentantul Pehart Grup, companie care deţine două
fabrici de prelucrare a hârtiei în Transilvania, la Sebeş şi la Dej.
Mihai Delean explică şi care sunt provocările aplicării metodologiei Lean: trecerea de
la zona de confort la zona de creştere, dificultatea de a cultiva comportamente active şi
asumate în rândul angajaţilor şi necesitatea unui efort susţinut pentru a schimba
mentalităţile din cadrul organizaţiei. "Implementarea unui astfel de proces este complexă,
de durată şi nu poate fi realizată fără implicarea directă a echipei de top management. Este
un proces care trebuie susţinut zi de zi, cu un efort considerabil", mai spune Mihai Delean.
Acesta atrage atenţia şi că aşteptările trebuie să fie "setate corect. Beneficiile nu apar peste
noapte. Primul pas este dezvoltarea oamenilor, a organizaţiei, a modului în care se întâmplă
lucrurile şi a comunicării. Este exact ca şi cum ai creşte un copil: în primii ani de viaţă merge
la şcoală, învaţă, greşeşte, se răzvrăteşte, creşte, se maturizează, se angajează şi abia apoi
începe să devină independent".
Cât priveşte obiectivele de viitor, Mihai Delean subliniază că în cadrul companiei vor
fi create grupuri de învăţare a metodelor Lean din care vor face parte membrii echipei de
implementare, dar şi întreagul top management. Scopul vizează dezvoltarea abilităţilor de
coaching ale liderilor şi managerilor astfel încât aceştia să îşi poată ghida echipele în
aplicarea zilnică a metodelor Lean în toate proiectele viitoare. Prin implementarea acestei
strategii, Pehart Grup vizează creşterea productivităţii, a calităţii produselor şi reducerea
costurilor, prin limitarea pierderilor.