Philip Morris România şi Strategic Thinking Group au făcut public studiul „Impactul economic al Philip Morris International în România - Contribuţia Philip Morris International la crearea de valoare şi dezvoltarea durabilă în România”. Acesta este al doilea studiu de acest tip realizat de Strategic Thinking Group pentru Philip Morris România, după ce primul s-a concentrat pe activitatea economică şi impactul acesteia în anul 2021.
Philip Morris International (PMI) operează în România prin două entităţi: Philip Morris Trading şi Philip Morris România, iar conform studiului realizat de Strategic Thinking Group, în 2023, impactul total al celor două companii în economie a ajuns la 10,1 miliarde RON.
Studiul analizează evoluţia principalilor indicatori aferenţi activităţii din România a companiilor care sunt parte din grupul PMI în anul 2023 şi impactul acestei activităţi din perspectivă economică, socială şi cognitivă, după cum urmează:
• În 2023, valoarea adăugată directă în economia României a ajuns la 1,27 miliarde RON, în creştere de la aproape 880 de milioane RON
• Impactul total în economia României, inclusiv TVA şi accize, a fost de 10,1 miliarde RON, ceea ce reprezintă 0,63% din PIB
• Taxe plătite către statul român în valoare de circa 4 miliarde RON
• Valoarea exporturilor de produse fără fum a depăşit 1 miliard RON
• Peste 1.500 de angajaţi direcţi şi circa 9.000 de locuri de muncă prin efecte directe, indirecte şi induse
Valoarea adăugată directă generată în economia României a atins 1,27 miliarde RON, ceea ce reprezintă o creştere de 1,5 ori în comparaţie cu anul 2021.
Ponderea totală a contribuţiilor celor două companii din încasările fiscale la bugetul de stat a fost de 1,6%, ceea ce demonstrează că Philip Morris International este unul dintre cei mai mari contribuabili din România. În plus, vânzările de produse PMI în România au generat plăţi de accize în valoare de 2,9 miliarde RON şi TVA în cuantum de 1 miliard RON. Acestea au reprezentat 7,8% şi 0,9% din accizele şi respectiv TVA colectate în total în anul 2023. În 2023, valoarea exporturilor de produse fără fum fabricate în unitatea de producţie din Otopeni a atins aproape 1 miliard RON, de 2,6 ori mai mult decât în 2021. Din 2017, exporturile acestor produse au înregistrat o creştere remarcabilă, cu şi au depăşit categorii tradiţionale precum vinul şi grâul.
„Impactul nostru economic este semnificativ: în 2023, valoarea adăugată generată de companiile din grupul PMI în economia României a fost de 1,27 miliarde RON, de 1,5 ori mai mult decât în 2021. Iar contribuţia noastră la bugetul de stat a depăşit 10 miliarde RON. Suntem nu doar unul dintre cei mai mari contribuabili, ci şi un partener de încredere pentru economia românească. Dincolo de cifre, impactul nostru înseamnă oameni. Avem o echipă diversă şi energică, parte dintr-un ecosistem care susţine aproximativ 9.000 de locuri de muncă în lanţul valoric. Investim constant în dezvoltarea profesională a colegilor noştri şi în parteneriate solide, pentru că ştim că progresul real se măsoară prin valoarea pe care o creăm în comunităţile în care activăm. Aceste rezultate arată că transformarea este posibilă atunci când există curaj, consecvenţă şi colaborare. România rămâne un pilon strategic în călătoria noastră către un viitor fără fum - un viitor sustenabil şi responsabil.” - Carmina Fuste, director general, Philip Morris România.
„Ce înseamnă un partener de încredere al statului şi un contribuabil important? Înseamnă taxe şi accize consistente plătite la bugetul de stat, investiţii care rămân, rezultate care se văd. Înseamnă un Angajator de Top cu peste 1.500 de angajaţi şi susţinere acordată celor peste 4.300 de furnizori cu care colaborează. Dar mai înseamnă şi produse inovatoare şi exporturi de valoare adăugată ridicată ”Made in România”, care contribuie la echilibrarea balanţei comerciale a ţării. Investim în consolidarea rezilienţei industriale şi în creşterea competitivităţii României în lanţurile valorice globale, sprijinind poziţionarea ţării pe pieţele internaţionale şi procesul de reindustrializare la nivel naţional şi european. Toate aceste criterii sunt îndeplinite de Philip Morris International şi suntem mândri că transformarea companiei pentru a construi un viitor fără fum are un asemenea impact în România.” - Roxana Pîntea, Director External Affairs, Philip Morris România.
Impactul companiei se resimte şi în piaţa muncii şi de-a lungul lanţului valoric. Studiul arată că Philip Morris România este al doilea actor de pe piaţa FMCG din România din punct de vedere al numărului de angajaţi. Între 2021 şi 2023, numărul angajaţilor din companie a crescut cu 31% şi a ajuns astfel la peste 1.500 de persoane. Această evoluţie reflectă o rată medie anuală de creştere de 15%, mult peste nivelurile înregistrate anterior şi peste media de 2% a sectorului manufacturier din România în aceeaşi perioadă. În total, numărul de locuri de muncă create de companie a ajuns la peste 9.000 prin efecte directe, indirecte şi induse.
PMI contribuie la economia locală şi prin veniturile angajaţilor companiei. În 2023, cheltuielile totale de personal -salarii, beneficii, contribuţii la pensii şi plăţi pentru asigurările sociale -au ajuns la aproximativ 209 milioane RON. În total, în perioada 2019-2023, cheltuielile cumulate pentru angajaţi s-au ridicat la aproximativ 777 milioane RON. Compania oferă un mediu de lucru echitabil, în care femeile beneficiază de o remuneraţie cu 12,5% mai mare decât cea a bărbaţilor. Această diferenţă pozitivă contrastează puternic cu media naţională, unde femeile câştigă cu 3,8% mai puţin decât bărbaţii. În plus, o parte importantă din angajaţii companiei sunt tineri: 23% dintre aceştia au mai puţin de 30 de ani, raportat la media naţională de 13%. Studiul arată şi că PMI investeşte în dezvoltarea capitalului uman, prin programe de formare, cercetare şi susţinere a tinerilor profesionişti.
Ambele entităţi derulează relaţii comerciale cu 4.322 de furnizori din diverse sectoare, iar suma totală cheltuită de-a lungul lanţului valoric se ridică la aproximativ 4 miliarde RON. Aceşti furnizori acoperă mai multe sectoare, susţinând un ecosistem economic local vast şi diversificat.
„Studiul de impact realizat de Strategic Thinking Group arată clar că Philip Morris are o contribuţie majoră la dezvoltarea economiei româneşti, atât prin taxele şi impozitele semnificative plătite la bugetul de stat, cât şi prin volumul impresionant al exporturilor care consolidează balanţa comercială a ţării. Dincolo de aceste aspecte cuantificabile, compania se remarcă şi prin colaborarea strânsă cu antreprenori şi furnizori români, sprijinind astfel ecosistemul de afaceri local. Aceste elemente confirmă rolul său nu doar ca un investitor important, ci şi ca un partener activ în consolidarea competitivităţii şi sustenabilităţii economiei naţionale.” - Remus Ştefureac, preşedinte Strategic Thinking Group
„Impactul PMI ȋn economia României continuӑ sӑ fie unul remarcabil, continuând o tradiţie ȋnceputӑ cu peste trei decenii ȋn urmӑ. Pe lângӑ impactul direct pe care compania ȋl are ȋn economie, prin fluxurile de cheltuieli cu taxele, salariile şi furnizorii, precum şi crearea sau menţinerea de locuri de muncӑ, efectele de multiplicare ale acestora au o influenţӑ semnificativӑ asupra lanţurilor economice integrate, atât ȋn amonte, cât şi ȋn aval. Consecinţa investiţiilor susţinute ȋn timp, ȋndeosebi a celor ce vizeazӑ implementarea de tehnologii noi, este o creştere adiţionalӑ a productivitӑţii, aflatӑ deja la un nivel ridicat. Acest lucru poziţioneazӑ PMI ca un contribuitor fiscal de amploare ȋn România, dar şi ca un exportator global remarcabil.” - Laurian Lungu, macroeconomist.
Opinia Cititorului