"Piaţa de amanet - un barometru al evenimentelor prin care trece societatea"

A consemnat Andrei Iacomi
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări / 9 decembrie 2022

"Piaţa de amanet - un barometru al evenimentelor prin care trece societatea"

(Interviu cu Cosmin Popovici, directorul general al CreditAmanet)

"Dorim să ne intensificăm prezenţa dincolo de graniţe" "Intenţionam să implementăm proiecte de digitalizare, dar contextul pandemic ne-a forţat să accelerăm aceste măsuri, pe care acum vrem să le rafinăm" "Am devenit societate pe acţiuni în primul rând pentru o guvernanţă eficientă şi obiectivă, ceea ce facilitează atragerea de finanţări"

Piaţa de amanet este un barometru al evenimentelor prin care trece societatea şi este necesar ca acestea să fie previzionate, iar companiile să aibă strategii adaptate pentru (aproape) orice situaţie, ne-a spus Cosmin Popovici, directorul general al CreditAmanet, care a avut amabilitatea să ne acorde un interviu despre organizaţia pe care o conduce şi despre industria în care activează.

Domnia sa afirmă că preferinţele clienţilor CreditAmanet sunt dinamice, cum este de altfel firesc să fie, dar că anumite tendinţe rămân constante, spre exemplu preferinţa pentru aur. "În perioada următoare ne concentrăm pe dezvoltarea infrastructurii actuale şi digitalizare şi urmărim deschiderea de noi agenţii la nivel naţional. În următorii doi ani ne dorim ca prin politica de vânzări să intensificăm prezenţa CreditAmanet dincolo de graniţe, iar un alt obiectiv este dublarea cifrei de afaceri", spune Cosmin Popovici.

Reporter: Care este gama de servicii pe care le oferă CreditAmanet? Puteţi să detaliaţi?

Cosmin Popovici: CreditAmanet, companie devenită luna trecută societate pe acţiuni, oferă clienţilor săi o gamă variată de servicii, dezvoltate pe mai multe linii de business. Deţinem cea mai diversificată platformă de tranzacţionare pentru metale preţioase, electronice, bijuterii şi produse de lux. Clienţii noştri beneficiază şi de credite tip amanet prin cele 25 de agenţii existente la nivel naţional, precum şi de servicii de schimb valutar.

Portofoliul diversificat de produse şi servicii reprezintă unul dintre avantajele competitive ale CreditAmanet şi tot în această categorie aş încadra capitalul de încredere pe care l-am câştigat în cei aproape 15 ani de când suntem pe piaţă. Avem cu clienţii noştri o relaţie bazată pe transparenţă, profesionalism şi încredere, iar parteneriatul cu ei a fost de-a lungul anilor foarte important în dezvoltarea noastră.

Reporter: Care este profilul clientului companiei dumneavoastră?

Cosmin Popovici: Pentru că desfăşurăm mai multe segmente de business, clienţii au un profil particular pentru fiecare dintre acestea, însă diferenţele nu sunt majore, cel puţin în ce priveşte categoria de vârstă. Pentru zona de credit tip amanet şi vânzări de produse, clienţii majoritari sunt în proporţie egală femei şi bărbaţi, cu vârste cuprinse între 25 şi 34 de ani, pe locul secund fiind categoria 35 - 44 de ani. Produsele de lux pre-owned sunt o categorie specială, unde avem clienţi cu vârste între 35-44 ani. Sunt în proporţii aproximativ egale, 50% bărbaţi pentru categoria ceasuri de lux şi, acelaşi procent, femei, pentru categoria genţi de lux. Un aspect de menţionat este că pentru divizia bunurilor de lux (ne referim în special la ceasuri şi genţi de lux) avem clienţi cu precădere din afara graniţelor ţării şi, într-o proporţie mai mică, chiar şi din spaţiul extra comunitar.

Reporter: Care sunt primele trei categorii de obiecte pe care le amanetează clienţii CreditAmanet? Cum explicaţi preferinţele?

Cosmin Popovici: Pentru împrumuturile tip amanet clienţii garantează în primul rând cu bijuterii din aur şi electronice. Urmează apoi categoria celor care girează cu ceasuri şi genţi de lux şi bijuterii cu diamante. Preferinţele se pot explica foarte simplu, cel puţin în ceea ce priveşte bijuteriile din aur - sunt cel mai tranzacţionat activ. Mulţi oameni aleg să garanteze creditul cu acest tip de obiecte pentru că pur şi simplu este la îndemână. O bijuterie din aur, chiar dacă nu are multe grame, garantează o tranzacţie cu valoare destul de mare sau măcar suficientă cât să acopere necesităţile pentru care s-a apelat la împrumut. Nu în ultimul rând, sunt relativ uşor de recuperat. Peste 80% dintre clienţi rambursează împrumutul şi recuperează bunurile. Acest aspect denotă prudenţa clientului de amanet atunci când vine vorba de bunurile personale, deoarece acele bunuri le oferă posibiliatatea de a obţine lichiditate într-un mod eficient şi rapid atunci când este nevoie.

Aş mai putea adăuga, ca o particularitate a acestui an marcat de permacrisis, că a existat o preferinţă pentru bijuteriile cu greutate mai mică şi, implicit, cu un preţ mai mic, ceea ce s-ar explica, în mod evident, prin prudenţa clienţilor ca reacţie la contextul intern şi internaţional.

Reporter: Sunteţi în piaţă de 15 ani. Care ar fi principalele schimbări pe care le-aţi observat în această perioadă în comportamentul/preferinţele clienţilor?

Cosmin Popovici: Preferinţele clienţilor sunt dinamice, este firesc să fie astfel, totuşi anumite tendinţe rămân constante, spre exemplu preferinţa pentru aur, dar totodată creşte interesul şi pentru alte categorii. Spre exemplu, segmentul telefoanelor mobile pre-owned a devenit deosebit de interesant pentru clienţi. Chiar am înregistrat o creştere cu 33% a cifrei de afaceri faţă de anul anterior pe zona vânzărilor de electronice. Un lucru important este că facem verificări riguroase ale telefoanelor şi oferim beneficii post achiziţie - garanţie de un an, spre exemplu.

O altă tendinţă din ce în ce mai puternică la nivel global şi nu numai la noi se referă la creşterea interesului pentru produsele de lux pre-owned. În România, în ultimii patru ani, numărul clienţilor pentru această zonă s-a dublat. Cei din Generaţia Z şi Millennials îşi doresc produse de lux la preţuri mult mai accesibile, adică exact ce găsesc la CreditAmanet.

Reporter: Ce impact a avut pandemia asupra activităţii companiei dumneavoastră şi asupra pieţei în general?

Cosmin Popovici: Pandemia a fost un test maturitate, care ne-a pus la încercare adaptabilitatea şi viteza de a găsi rapid soluţii, dar pe care l-am trecut cu rezultate excepţionale. Performanţele au fost posibile cu efortul, angajamentul şi flexibilitatea întregii echipe CreditAmanet.

Din fericire, am trecut testul cu rezultate peste aşteptări. Mare parte a agenţiilor noastre se află în centre comerciale, drept pentru care au fost închise în lockdown. Aceasta a fost provocarea principală în pandemie. Intenţionam să implementăm proiecte de digitalizare, dar contextul pandemic ne-a forţat să accelerăm aceste măsuri, pe care acum vrem să le rafinăm.

Iar când spunem că am trecut testul cu rezultate foarte bune ne referim, bineînţeles, la cifrele obţinute în ultimii doi ani, în ciuda pandemiei. Am pariat pe vânzări online şi digitalizare şi avem avantajul liniilor de business diversificate. Strategia a funcţionat perfect, iar pariul cu noi înşine a fost câştigat. Aceasta s-a văzut în creşterea de 57% a cifrei de afaceri în 2021. De altfel, CreditAmanet a înregistrat în ultimii doi ani maxime istorice ale cifrei de afaceri.

Reporter: Există vreo legătură între faza în care se află economia şi piaţa de amanet?

Cosmin Popovici: Piaţa de amanet este un barometru al evenimentelor prin care trece societatea. E bine ca acestea să fie previzionate, să ai strategii adaptate pentru (aproape) orice situaţie. În mod evident, nu putem anticipa chiar tot, dar suntem convinşi că strategiile potrivite - ne-am referit anterior la acestea - diminuează impactul unui eveniment negativ. Suntem orientaţi spre client, încercăm să intuim principalele trenduri şi să ne pliem pe direcţia care ne ajută să avem o dezvoltare accelerată şi sănătoasă.

Reporter: Aveţi de gând să apelaţi la mecanismele pieţei de capital pentru finanţare prin obligaţiuni şi/sau acţiuni?

Cosmin Popovici: Recent am devenit societate pe acţiuni, iar schimbarea formei juridice s-a efectutat în primul rând pentru o guvernanţă eficientă şi obiectivă, ceea ce facilitează atragerea de finanţări. Pentru îndeplinirea obiectivelor din planul de business, care vizează consolidarea şi extinderea companiei, avem nevoie de diverse mecanisme prin care să atragem finanţare, însă o decizie în privinţa pieţei de capital va fi luată la momentul potrivit. Analizăm cu atenţie toate oportunităţile pe care ni le oferă piaţa.

Reporter: Care sunt obiectivele CreditAmanet pentru următorii trei-cinci ani şi cum aveţi de gând să le atingeţi?

Cosmin Popovici: Ne place să ne gândim la CreditAmanet ca la un sportiv de performanţă. S-a antrenat ani de zile, a câştigat poziţia de lider pe piaţa din Bucureşti şi este în topul naţional, iar mai departe îşi doreşte să ducă rezultatele la nivelul superior. Schimbarea formei juridice a companiei în societate pe acţiuni este un exemplu în acest sens, pe care deja l-aţi observat. În perioada următoare ne concentrăm pe dezvoltarea infrastructurii actuale şi digitalizare şi urmărim deschiderea de noi agenţii la nivel naţional. În următorii doi ani ne dorim ca prin politica de vânzări să intensificăm prezenţa CreditAmanet dincolo de graniţe, iar un alt obiectiv este dublarea cifrei de afaceri.

Reporter: Vă mulţumesc!

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Avocat Ianul Alexandra
cautavocat.ro
BTPay
danescu.ro
arsc.ro

Curs valutar BNR

27 Ian. 2023
Euro (EUR)Euro4.8922
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4928
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.8793
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.5612
Gram de aur (XAU)Gram de aur278.5647

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro