PLASAMENTE ALTERNATIVELicitaţie de vară

Marius Tiţa
Ziarul BURSA #Investiţii Personale /

Constantin Cristescu.Cal

Constantin Cristescu.Cal


Marius Tiţa

În prima duminică din această lună, când vacanţa rula la foc maxim, scuzaţi referinţa la temperaturile absolut anormal de calde pentru aceste timpuri, casa de licitaţii de artă Alis, cea mai veche de la noi, a ţinut o ultimă licitaţie din sesiunea 2018-2019. Să nu uităm să vorbim despre această vânzare, ultima din sezonul trecut, încheiat şi pecetluit cu o vacanţă, pentru că, în curând, începe noul sezon al pieţei de artă, toamna 2019 - primăvara-vara 2020.

La "Pictură-Grafică", secţiunea vedetă a licitaţiei cu mai multe subiecte care caracterizează Alis, au fost 49 de loturi, din care au fost vândute 22, ceva mai puţin de jumătate din ofertă. Mult, puţin? Aş zice că des­tul de bine, este un procent de acum vreo 10 ani, că, în ultimul timp, era bine la 25-30 la sută.

Cel mai mare preţ de pornire, pe care îl găsim, invariabil, la ultima poziţie a catalogului secţiunii, a fost de 38 de mii de lei, estimarea afişată fiind de 8,5-12 mii de euro. Preţul era cerut pentru o lucrare de Corneliu Baba, un cap de ţăran, numit "Moş Oare", de fapt, un studiu pentru "Întoarcerea de la sapă", din 1948. O pictură cu exact acest nume, de Corneliu Baba, realizată în 1943, se află la Brukenthal, dar nu este niciun personaj în vârstă, bărbat cu mâna la obraz, ca Moş Oare, ci este un singur bărbat, în fruntea grupului care merge, cu sapa pe umăr, în spatele lui venind trei femei, practic trei generaţii, o compoziţie extrem de puternică.

Preţul cel mai mare, atins de trei loturi, a fost de 2,2 mii. Lei, nu euro. Este vorba de un nud culcat de Grigore Manea, o lucrare inedită de Aurel Cojan, "Buna Vestire", în ulei pe pânză, dar şi cu foiţă de aur, din 1971, şi un desen în ... carioca, de Horia Bernea, din ciclul "Prapuri". Era al treilea desen de Horia Bernea ce se vinde, imediat anterior dându-se altul, din ciclul "Coloane", cu 1,8 mii de lei, şi un "Interior de biserică", cu două mii de lei.

S-au dat patru lucrări în ulei, restul vânzărilor având ca subiect doar lucrări de grafică. Un ulei mic, cam 20 pe 20, un peisaj de Steurer, a fost vândut cu un nedrept 600 de lei. "În curte", de Emil Pap, pictură vândută cu 900 de lei, are pe spate un studiu de nud. Ar mai fi o glastră cu "Lalele", de Leon Al. Biju, care a plecat la un preţ de 1,6 mii de lei. Un nud feminin, în pastel, de Cornel Raţiu, a fost vândut cu 700 de lei, un portret de frumos tânăr, în cărbune, de Aurel Băeşu, a primit 1,2 mii de lei, o acuarelă cu tuşe de tuş, ilustraţie la "Craii de Curte Veche", de George Tomaziu, a plecat cu 1,1 mii de lei, iar un desen în tuş de acelaşi artist, cu 800. O acuarelă de Margareta Sterian, "Vas cu flori", a fost vândută cu 1,2 mii de lei. O altă acuarelă, de Sterie Becu, reprezentând o scenă de plajă, la Techirghiol, în care nimeni nu este dat cu nămol, a fost adjudecată cu 900 de lei. Acuarelat este un desen în tuş de Constanţa Crişan, vândut cu 900 de lei.

Ca de obicei, piesele mai importante sunt cele care nu s-au vândut. Evident, este o afirmaţie exagerată care se bazează, totuşi, pe un adevăr. Cererea oricum nu acoperă oferta. Oricât de bună şi ieftină ar fi oferta, piaţa nu mai reuşeşte, de ceva timp, să ofere adjudecări pentru toată marfa din licitaţiile de artă. De altfel, nicăieri în lume nu se dă tot ce se oferă. Rareori se întâmplă asta, şi atunci este ciudat de tot. Mereu va rămâne câte ceva care nu a avut solicitare. Mă gândesc aproape exclusiv la marile licitaţii internaţionale, care au peste 75-100 de loturi. Acolo, însă, neadjudecare vine din alte motive, poate a fost preţul neinspirat de mare pentru cota respectivului, poate nu s-au aliniat astrele. La noi, neadjudecarea vine mai ales din incapacitatea cererii de a acoperi, pur şi simplu, oferta. E plapuma prea mică pentru o ofertă prea mare. În spatele acestui efect se află o gamă interconectată de fenomene, care ne scot din minunata lume a artei şi ne duc în viaţa reală, economico-politico-socială. Fără îndoială, tot cei care s-au ocupat de conducerea societăţii, politicieni sau numiţi ai politicienilor, sunt vinovaţi că nu avem capacitatea să cumpărăm obiecte de artă, care sunt frumoase şi ieftine.

De la licitaţia Alis de la începutul lunii august, ultima a sezonului trecut, de vânătoare a obiectelor de artă şi de colecţie, aş fi cumpărat lucrarea "Melancolie" de Sabin Ştefănuţă, un artist prea puţin cunoscut, prea devreme trecut la eternitate, departe de România, nudul în cărbune de Nicăpetre, marele sculptor, şi el răposat printre stră­ini, şi "Pomul desfrunzit", bine făcut de Mişu Teişanu, în pastel sau "Cântecul miresei", de Gheorghe Vrăneanţu, un alt artist deosebit, puţin cunoscut. Aş fi dat preţul mic cerut pe "Arlechinul" lui Marian Condruz, artist cu a cărui recentă dispariţie încă nu m-am obişnuit şi încă mă aştept să îl văd la vernisaje sau să vorbim la telefon.

Recunosc că m-ar fi interesat şi moara de Nina Batalli, la fel, mai puţin cunoscută, fără îndoială, "Tufănelele" Elenei Uţă Chelaru, "Crişul Negru la Oradea", de Vânătoru. Sau un Ştefan Pelmuş sau desene de Velicu, dar am intrat deja la altă categorie, "Artişti în viaţă", dinamică şi necesară, iar aici avem câteva realizări. Cu 2,4 mii de lei, peste reuşita de la vânzarea clasică de "Pictură-Grafică", a fost vândut un foarte interesant "Harpist" de Petre Velicu. Un peisaj urban, cu case văzute din spate, realizat de marele Ilie Boca, "răzeşul" picturii române contemporane, a fost şi el adjudecat, cu un preţ mai mult decât convenabil. De asemenea, a fost vândut "Pastel de toamnă", pictură în ulei de Radu Dărângă, lucrare care a participat la expoziţia care a dat numele lucrării, numită, deci, tot "Pastel de toamnă", din 2013. Un condotier, pastel de sculptorul Ion Iancuţ, a plecat şi el pentru un preţ convenabil.

Recordul şedinţei nu vine, de această dată, de la Pictură-Grafică, depăşită chiar şi de Bijuterii, ci de la Sculptură. Din cele doar patru lucrări, s-au vândut trei, din care două peste 7 mii de lei. Un superb cal de bronz, fără şa, cam de o jumătate de metru înălţime, realizat de Constantin Cristescu, sculptor de acum un secol, şi turnat la celebra V.V.Rascanu, a primit 7,5 mii de lei. Un "Christ" nesemnat, de George Apostu, a fost şi el adjudecat pentru 7 mii de lei.

A treia sculp­tură vândută a fost un altorelief din bronz, un "Dans", semnat, în monogramă, Miliţa Petraşcu, care a primit cel mai mare preţ al picturilor, 2,2 mii de lei.

Numai mâine nu este septembrie, luna când totul revine la viaţă, se reiau licitaţiile de artă, la toate casele existente, birourile se redes­chid, depresiv, tarifele la turism scad dramatic, oricât s-a opune patronii de hoteluri, încep şcolile, scuzaţi vestea înfiorătoare, şi ne dedăm la practici străine ideii de vacanţă, ba chiar opuse acestei minunate stări. Gata, s-a sfârşit, revenim la muncă şi afaceri, da?

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

DTLAWYERS
Apanova
Patria BankAdvertisement
Business Card
BTPay
smart city industry awards 2019
Calendarul BURSA 2019
Schlumberger
Legestart
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
Real Estate & Construction Forumwww.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.roSCEBSMART TRANSFORMATION 2019
Cabinet de avocatTMPS