PRIORITĂŢI DEPARTE DE REALITATETrenurile ministrului Drulă - insuficiente pentru lipsa actuală de material rulant

George Marinescu
Ziarul BURSA #Politică #Transporturi / 02 august

Trenurile ministrului Drulă - insuficiente pentru lipsa actuală de material rulant

Cătălin Drulă, ministrul Transporturilor susţine că, în cel mult două luni, se va semna un contract de achizişie pentru 20 de trenuri electrice noi, cu opţiunea de achiziţionare a încă 17 garnituri.

"Este vorba despre 37 de rame electrice moderne cu aproximativ 350 de locuri fiecare. Asta e parte din soluţia de viitor şi nu cârpeala care se desfăşoară de zeci de ani, în care reparăm locomotive de zeci de ani. (...)Trenurile nu se cumpără de pe raft, ele trebuie produse înainte", a spus ministrul Cătălin Drulă, la finalul săptămânii trecute.

Oficialul din fruntea Transporturilor a ţinut să menţioneze că sistemul feroviar a fost subfinanţat cronic în ultimii 30 de ani şi că în acest moment se încearcă scoaterea acestui sistem "din groapa în care a fost aruncat, iar asta nu se face din gesturi şi vorbe, ci din capitalizarea investiţiilor".

Ce a uitat să spună ministrul Drulă în contextul scandalului iscat de întârzierele de sute de minute ce au fost înregistrate săptămâna trecută pe tronsonul Constanţa-Bucureşti, este faptul dacă cele 37 de trenuri noi care susţine că vor fi cumpărate sunt cele prinse în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă sau sunt finanţate din cadrul financiar multianual 2014-2020 şi că ele nu vor fi distribuite doar către CFR Călători, deoarece ar încălca legislaţia europeană privind concurenţa, ci sunt alocate pentru toţi cei şase operatori de transport feroviar de persoane din ţara noastră, printre care se numără şi operatorul de stat.

Numai că ramele electrice respective sunt insuficiente pentru nevoia acută de material rulant cu care se confruntă principalul operator feroviar de transport călători - CFR Călători.

Conform achiziţiilor publice demarate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară, anulate sau blocate în instanţă, la finalul anului 2020 ar fi trebuit să fie achiziţionate 140 de trenuri noi, adică un total de 620 de vagoane. De asemenea, la începutul anului 2021 trebuia demarată, prin intermediul unor proiecte pe fonduri europene, achiziţia a cel puţin 240 de trenuri noi, fiecare cu 4 sau 5 vagoane. Din păcate, niciuna dintre achiziţiile de mai sus nu a fost finalizată, iar cele care ar fi urmat să fie demarate în acest an au fost amânate sine die.

"Sistemul de transport feroviar din România se erodează de peste 30 de ani sub privirea unui stat neputincios şi nepăsător, care se autocanibalizează, surd fiind la strigătele disperate ale profesioniştilor şi lucrătorilor din acest domeniu de activitate. (...) Mai mult, reuşeşte să rateze achiziţionarea prin fondurile europene puse la dispoziţia ţării noastre prin Cadrul financiar multianual 2014 - 2020, a 140 de trenuri noi, fiecare fiind formate din 4 sau 5 vagoane, conform documentaţiei de licitaţie. (...) Ministerul Transporturilor este incapabil să realizeze două proiecte prin care se planificase achiziţionarea a 280 de trenuri noi, prin Cadrul financiar multianual 2021 - 2027", arătau recent, într-un comunicat de presă, reprezentanţii Confederaţiei Sindicale Naţionale Meridian.

La rândul lor, membrii Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România solicitau ministrului Transporturilor, Cătălin Drulă, să facă ceea ce trebuie ca să nu piardă finanţarea pentru cele 150 de automotoare Desiro, ce puteau fi achiziţionate prin intermediul fondurilor europene alocate în cadrul financiar multianual 2014-2020. Din cele 150 de automotoare solicitate, 30 urmau să ajungă la operatorii privaţi de transport feroviar de persoane, iar 120 la CFR Călători. Din păcate, solicitarea reprezentanţilor lucrătorilor feroviari a rămas fără răspuns pozitiv din partea ministerului de resort.

"Este foarte ciudat ce se întâmplă în 2021, Anul Feroviar European. În timp ce operatorii de transport feroviar din toate celelalte state ale Uniunii Europene se laudă cu trenuri noi şi infrastructură feroviară ce permite circulaţie cu viteze mari, autorităţile noastre nu vor practic să modernizeze toată infrastructura şi nici să cumpere trenuri noi, iar noi nu înţelegem de ce. În Anul Feroviar European, noi suntem ruşinea Europei, în privinţa infrastructurii feroviare şi a materialului rulant. O să vină finalul anului 2023 şi operatorii de transport feroviar de persoane din România nu vor fi primiţi la licitaţie, din cauza ofertei tehnice foarte scăzute pe care o vor avea. Este inadmisibil ce se întâmplă. Domnul ministru nu ştie sau nu i se spune că se anulează trenuri de călători într-o veselie generală, pe fondul lipsei de mecanici şi nu a surplusului acestora, şi pe fondul lipsei de locomotive. Dacă în anul 2016 CFR Călători avea 420 trenuri care circulau zilnic, la finalul anului 2020 am ajuns să mai avem doar 340 de trenuri zilnice. De la 1 august 2021 se anulează încă 31 de trenuri, iar conducerea CFR Călători doreşte să anuleze până la finalul acestui an 100 de trenuri, ceea ce ne va duce la râmânerea cu 240 trenuri zilnice. În anul 2014, CFR Călători avea 750 de trenuri zilnice şi e cam ruşinos ca în Anul Feroviar European 2021 să ajungem la doar 240 de trenuri", ne-a transmis Gabriel Rodrigo Maxim, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România.

Se pare însă că ministrul Cătălin Drulă nu este interesat de aceste aspecte, ci cât de bine i-a ieşit execuţia bugetară pe primul semestru din 2021. Execuţie care probabil nu include în ea nevoile de mai sus, mai ales că bugetul de venituri şi cheltuieli al CFR Călători nu a fost încă aprobat de guvernul Cîţu - deşi ne aflăm în a opta lună a anului - fapt care a împiedicat derularea unor achiziţii privind lucrările necesare pentru modernizarea şi reabilitarea materialului rulant existent în cadrul companiei feroviare.

Pe hârtie, lucrurile arată bine pentru ministrul Drulă: 623 de milioane euro absorbiţi în acest an din fondurile europene - majoritatea pentru infrastructura rutieră şi 93% execuţia pe fondurile alocate de la bugetul de stat.

În toată această ecuaţie, lipseşte principala componentă: valoarea investiţiilor reale în transportul feroviar din ţara noastră.

Opinia Cititorului ( 3 )

  1. Pe drulau il doar in basca. El nu are treaba cu administratia, lupta cu mafia peeeseeedeeee.

    Decizie tembelă. Romania are probleme cu infrastructura feroviară (sar șuruburile din traversele de cale ferată) și mai apoi cu defectarea locomotivelor de pe timpul lu Ceașcă.

    1. Evident, vagoanele propriu zise sunt ultimele care trebuie să ne intereseze (s-au modernizat oricum sute în ultimii 10 ani la Arad). La noi arde infrastructura feroviară care oricum, dacă ai începe acum reabilitarea a 1000km ar dura 5-10 azi până la finalizare.

      Iar mai apoi, locomotivele. Dar noah, Drulă nu ia locomotive ci cumpără trenuri întregi pentru că locomotivele sunt prea ieftine iar Alstom (a făcut o licitație în care ăia-s singurii ofertanți) trebuie să facă banul gros pentru ca Cholosh să primească un biscuite de la Macaron și Comisia Europeană. Vorba aia, mi s-a stricat bateria la mașină dar eu în loc să cumpăr o baterie nouă cu 2000 lei, cumpăr o mașină nouă cu 15K euro. 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Dtlawyers
BTPay
Apanova
anahotels.ro

Curs valutar BNR

17 Sep. 2021
Euro (EUR)Euro4.9473
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.1999
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.5309
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7880
Gram de aur (XAU)Gram de aur238.6026

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Hidroelectrica
Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
Codul comercial român
energynomics.ro
Cotaţii fonduri mutuale
bsenergyweek.com
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Pagini Aurii
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro