Ministrul Educaţiei şi Cercetării, Daniel David, a anunţat lansarea unui program-pilot care ar putea redefini ritmul zilnic al elevilor din ciclul primar: „Şcoală de la 8:00 la 17:00”. Măsura vine ca răspuns la realităţile sociale actuale, în care mulţi părinţi lucrează până târziu, iar copiii rămân nesupravegheaţi după finalizarea cursurilor de dimineaţă.
• Sprijin pentru familii, fără a suprasolicita profesorii
Ministrul a subliniat că programul nu presupune o extindere obligatorie a activităţii cadrelor didactice clasice: „Nimeni nu vrea să vă ţină de la 8:00 la 17:00 în şcoală. Cele opt ore despre care am vorbit se referă la dedicarea procesului educaţional, nu la prezenţă fizică continuă la catedră.” Profesorii care vor participa la programul extins vor fi plătiţi suplimentar, în afara normei didactice. Programul se va desfăşura doar în unităţi-pilot, şi va include activităţi educative, recreative, de tip after-school, nu lecţii tradiţionale suplimentare.
• Criza îngrijirii după şcoală
Oficialul a recunoscut că România se confruntă cu o lipsă acută de sprijin pentru familiile cu copii mici: „Familia lucrează până la 16:00-17:00, iar copilul iese de la şcoală la 12:00. Ce facem cu el între timp? Acea reţea de sprijin familial tradiţională - bunici, rude - nu mai este disponibilă în multe cazuri.”
• Modificări posibile ale normei didactice: între necesitate şi echilibru
Într-o conferinţă de presă Daniel David a abordat şi problema normei didactice. A confirmat că, deşi nu se discută despre concedieri sau tăieri de salarii pe termen scurt, există presiunea crizei economice care impune măsuri structurale: „În programul de guvernare e menţionată o posibilă creştere a normei în zona preuniversitară. Dar dacă vorbim de asta, trebuie să avem un echilibru şi cu mediul universitar. Iar toate modificările trebuie să se încadreze în limitele mediei europene.” El a subliniat că România se confruntă cu o scădere constantă a numărului de elevi, în timp ce numărul de norme a crescut, un dezechilibru care trebuie adresat cu prudenţă şi dialog: „Mai bine stabilim noi, profesioniştii în educaţie, modul în care se ajustează norma, decât să ni se impună de actori din afara sistemului.”
Ministrul promite transparenţă şi consultări în perioada următoare, atât în ceea ce priveşte pilotarea programului „Şcoală de la 8:00 la 17:00”, cât şi în discuţiile despre noua lege a salarizării şi despre reforma normelor.
Reforma educaţiei va ţine cont de realităţile sociale şi va încerca să protejeze resursa umană din sistem. Rămâne de văzut cum vor reacţiona sindicatele, părinţii şi corpul profesoral la această nouă direcţie în educaţia românească.
Opinia Cititorului