Ministerul Educaţiei a lansat proiectul „Mecanism de intervenţie pentru alfabetizare funcţională în învăţământul preuniversitar (MIAF)”, cofinanţat prin Programul Educaţie şi Ocupare 2021-2027. Beneficiari direcţi sunt elevi şi cadre didactice. Proiectul vizează două categorii principale de beneficiari: minimum 15.000 de elevi din 176 de şcoli primare şi gimnaziale selectate la nivel naţional; minimum 37.500 de cadre didactice - profesori, directori şi inspectori - care vor participa la programe de dezvoltare a competenţelor profesionale legate de alfabetizarea funcţională.
• Intervenţii integrate pentru alfabetizare
MIAF urmăreşte elaborarea unui cadru de evaluare a nivelului de alfabetizare funcţională (standarde, seturi de itemi, teste), dezvoltarea competenţelor cadrelor didactice şi implementarea unui mecanism-pilot pentru elevi. Scopul final este extinderea programului la nivel naţional.
• Domenii vizate
Elevii vor fi sprijiniţi să-şi dezvolte competenţele funcţionale în: lectură, matematică, ştiinţe, educaţie civică, educaţie digitală. Proiectul se va derula timp de 48 de luni, începând cu 1 octombrie, în parteneriat cu Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, centre judeţene de formare (CCD Alba, Argeş, Dolj, Ilfov, Suceava) şi inspectorate şcolare (Alba, Argeş, Dolj, Ilfov, Suceava).
• Bugetul proiectului
Valoarea totală eligibilă este de 207,1 milioane lei, dintre care peste 166,7 milioane lei reprezintă finanţare nerambursabilă. Ministrul Daniel David a subliniat că analfabetismul funcţional este o problemă critică pentru România: ”O problemă esenţială a sistemului nostru de educaţie este legată de nivelul ridicat de analfabetism funcţional, care devine un risc de securitate naţională, vulnerabilizându-ne, ca ţară, la manipulare (prin naraţiuni conspiraţioniste) şi la subdezvoltare - ca societate bazată pe cunoaştere. Acest proiect completează şi permite «pilotări experimentale» pentru demersurile instituţionale recent introduse şi anume programele remediale la nivelul învăţământului primar (prin 2 ore/săptămână) şi la nivel gimnazial/liceal (din timpul per disciplină la dispoziţia cadrului didactic), programe remediale focalizate pe: consolidarea-fixarea competenţelor; dezvoltarea competenţelor-ţintă, nedezvoltate în demersul standard; utilizarea competenţelor în viaţa cotidiană şi dezvoltarea competenţelor pentru performanţă”. Contractul de finanţare a fost semnat de ministrul Educaţiei, Daniel David.
Opinia Cititorului