Ministerul Educaţiei a lansat proiectul „Mecanism de intervenţie pentru alfabetizare funcţională în învăţământul preuniversitar (MIAF)”, cofinanţat prin Programul Educaţie şi Ocupare 2021-2027. Beneficiari direcţi sunt elevi şi cadre didactice. Proiectul vizează două categorii principale de beneficiari: minimum 15.000 de elevi din 176 de şcoli primare şi gimnaziale selectate la nivel naţional; minimum 37.500 de cadre didactice - profesori, directori şi inspectori - care vor participa la programe de dezvoltare a competenţelor profesionale legate de alfabetizarea funcţională.
• Intervenţii integrate pentru alfabetizare
MIAF urmăreşte elaborarea unui cadru de evaluare a nivelului de alfabetizare funcţională (standarde, seturi de itemi, teste), dezvoltarea competenţelor cadrelor didactice şi implementarea unui mecanism-pilot pentru elevi. Scopul final este extinderea programului la nivel naţional.
• Domenii vizate
Elevii vor fi sprijiniţi să-şi dezvolte competenţele funcţionale în: lectură, matematică, ştiinţe, educaţie civică, educaţie digitală. Proiectul se va derula timp de 48 de luni, începând cu 1 octombrie, în parteneriat cu Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, centre judeţene de formare (CCD Alba, Argeş, Dolj, Ilfov, Suceava) şi inspectorate şcolare (Alba, Argeş, Dolj, Ilfov, Suceava).
• Bugetul proiectului
Valoarea totală eligibilă este de 207,1 milioane lei, dintre care peste 166,7 milioane lei reprezintă finanţare nerambursabilă. Ministrul Daniel David a subliniat că analfabetismul funcţional este o problemă critică pentru România: ”O problemă esenţială a sistemului nostru de educaţie este legată de nivelul ridicat de analfabetism funcţional, care devine un risc de securitate naţională, vulnerabilizându-ne, ca ţară, la manipulare (prin naraţiuni conspiraţioniste) şi la subdezvoltare - ca societate bazată pe cunoaştere. Acest proiect completează şi permite «pilotări experimentale» pentru demersurile instituţionale recent introduse şi anume programele remediale la nivelul învăţământului primar (prin 2 ore/săptămână) şi la nivel gimnazial/liceal (din timpul per disciplină la dispoziţia cadrului didactic), programe remediale focalizate pe: consolidarea-fixarea competenţelor; dezvoltarea competenţelor-ţintă, nedezvoltate în demersul standard; utilizarea competenţelor în viaţa cotidiană şi dezvoltarea competenţelor pentru performanţă”. Contractul de finanţare a fost semnat de ministrul Educaţiei, Daniel David.
1. in tara cretinilor
(mesaj trimis de XXX în data de 18.09.2025, 01:39)
Testele PISA sunt o escrocherie europeana cu care astia isi bat joc de scoala romaneasca. De cand se compara gimnaziul din Romania (invatamant secundar generalizat) cu gymnasium din Germania care este un invatamant secundar pentru elite. De ce nu tinem cont de celelalte doua forme de invatamant secundar mai slab pe care le au nemtii? De idioti ce suntem, nu?
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.09.2025, 09:01)
Primi elevi care trebuie neaparat sa fie trimisi la alfabetizare, trebuie sa fie Nicusor Dan, Ilie Bolojan,Ministrul David precum si toti ministrii USR care sunt cei mai mari analfabeti, insa ei trebuie sa fie trimisi la scoala nu ca analfabeti preuniversitari ci ca analfabeti de clasa intai. Pana ce acestia vor fi declarati alfabetizati, propun ca in fruntea Romaniei sa fie numiti ori mamaia Sandu ori FRITZ,neamtul fara cetatenie romana, la fel cum romania a fost condusa de regele Carol al doilea. Doane ocrotestei pe romani de acesti analfabeti.!
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.09.2025, 09:53)
La fel? Regele avea cetatenie romana.
1.3. creretin esti tu si 1.2 (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.09.2025, 13:38)
70.000 de lei / aurolac, aruncati la gunoi pentru niste ratati, oricum nu vor munci nicodata,nu vor putea intelege ce citesc si toata viata vor fi asistati social.
1.4. rectific cretin esti tu pt 1 si 1.1 (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.09.2025, 13:41)
aici este vorba de testele PISA?
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 18.09.2025, 07:24)
La noi problema analfabetismului functional este foarte complexa, vezi comentariile unora de pe aici
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.09.2025, 09:55)
Dupa fotbal si politica, acu toti se pricep la analfabetism functional. Bineinteles, nimeni nu e el insusi analfabet functional, doar altii.
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 18.09.2025, 08:06)
Cu cine vreti sa combateti analfabetismul functional,cu profesori intrati in facultati obscure de 2-3 ani la fara frecventa pe baza de dosar sau si mai rau doar cu bacul si un modul pedagocic tot la F F ,fara nicio vocatie pe baza de pile? Basca mai au si pretentii de salarii marite pentru 4 ore pe zi de predare .
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.09.2025, 09:56)
Pentru ce sa-l combati? Restul populatiei e deja, ce mai conteaza ca raman si copiii?
3.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.09.2025, 19:42)
PEDAGOCIC???
4. Comentariu eliminat conform regulamentului
(mesaj trimis de Redacţia în data de 18.09.2025, 09:56)
...
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 18.09.2025, 11:46)
Cu durere și rușine, relatez că recent, într-o discuție cu un tânăr - absolvent al unui liceu de top din București, astăzi student - am citat câteva versuri : Codrule, codruțule, ce mai faci drăguțule, că decând.......
Am rămas blocat să constat că nu cunoștea autorul și nici poezia...
Cred că avem mulți profesori dar puțini DASCĂLI
5.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.09.2025, 14:30)
Ca tot apelarati la clasici, sa vedem ce zice eternul Nea Iancu:
"Tipătescu: Cu toată dăscălimea dumnealui, cu toată societatea moftologică a dumnealui... degeaba!".
As zice ca, in context, Caragiale foloseste termenul "dascalimea" cu sens peiorativ. O avea motivele sale?
Revenind la citate -clasici, contemporani sau modernisti- unii (aia cu testele PISA) sint de parere ca invatamintul nu este despre MEMORARE. Mai precis, nu PREPONDERENT despre memorare, cai nu se poate invatamint fara memorare. Ci despre cum folosim cunostiintele si deprinderile in viata cotidiana.
"La vulturi", "Puiul", "Punguta cu doi bani", "Nunta Zamfirei", "Baltagul", aveau actualitate lor acum 100 de ani. Deci aveau valoare educationala. Nu mai e cazul.
Sa inchei tot cu un clasic, ba si dascal pe deasupra. Creanga, "Amintiri din copilarie":
"— Mi-ţi-i, ni-vi-li, me-te-îl-o, ne-ve-i-le; me-te-îl-o, ne-ve-i-le, miţi-i, ni-vi-li. Ce-a fi aceea, ducă-se pe pustiu! Unii dondăneau ca nebunii, până-i apuca ameţeală; alţii o duceau numai într-un muget, citind până le pierea vederea; la unii le umblau buzele parcă erau cuprinşi de pedepsie; cei mai mulţi umblau bezmetici şi stăteau pe gânduri, văzând cum îşi pierd vremea, şi numai oftau din greu, ştiind câte nevoi îi aşteaptă acasă. Şi turbare de cap şi frântură de limbă ca la aceşti nefericiţi dascăli nu mi s-a mai dat a vedea; cumplit meşteşug de tâmpenie, Doamne fereşte!"
6. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 18.09.2025, 11:56)
Poate ar trebui sa citeasca si cateva carti,..
7. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 18.09.2025, 12:28)
Am si eu cateva exemple: amic repetent in scoala generala ajuns profesor de sport, " cadru didactic" dintr o scoala de meserii fara facultate binenteles, din predare " materiei bucatarie a fost rebrenduit in profesor de biologie fara studii.Doi frati traficanti de droguri in Spania adusi acasa de mama inspector scolar lor in pandemia ( cazuse piata prafurilor) transformati in profesori de sport.Cand s au inchis fabricile de confecții maistrele si CTC istele au facut un modul pedagocic la fara frecventa si au devenit invatatoare pe linie politica.Vanzatoare de oua pana prin anii 2010,a facut Psihologia la Petre Andrei la distanta si preda chici ce..? Am exemple destule in jurul meu sa continui pana dimineata.
7.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.09.2025, 12:33)
Ce zici de gadilitoarea de OUA care a ajuns purtatoare de cuvant a guvernului romaniei. !
7.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.09.2025, 15:00)
Probabil nu ajunge la inaltimea intelectuala a premierilor Mihai Tudose, Viorica Vasilica Dancila si Marcel Ciolacu.
Ca sa nu mai pomenesc de doctorii Nicolae Ciuca, Lucian Bode si altii.
(Sa nu fim malitiosi doar cu intelighentia psd-ista. Au si pnl-istii impostorii lor.)
7.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.09.2025, 19:43)
Tot tu ești cu PEDAGOCIC???
8. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 18.09.2025, 16:33)
puneți șaua pe profesori , ardeți-i la polonic daca se duc la școala degeaba !
9. Comentariu eliminat conform regulamentului
(mesaj trimis de Redacţia în data de 18.09.2025, 17:51)
...
10. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 18.09.2025, 22:41)
Inainte de toate,trebuie combatut analfabetismul,ce facem,sarim direct la analfabetism functional?Invatam frumusel sa scriem si sa citim,apoi nu mai imbarligam copii cu toate textele si problemele tampite care depasesc capacitatea lor de intelegere si s-a rezolvat situatia!Si totusi....ma indoiesc ca se va rezolva ceva!De ani de zile se straduiesc politicienii sa scoata pe banda rulanta tampiti mai mari decat ei pentru a nu se simti complexati si pentru a-i putea manipula!Ehee...si cand gloata vrea sa aleaga presedinte pe unul precum Georgescu sau Simion,nu mai stiu pe unde sa scoata camasa!Politicieni tradatori de tara si de neam!
11. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 18.09.2025, 23:43)
Să citim propunerile de acte în dezbatere publică ale ministerului și ne lămurim că e loc și la ei de câteva cursuri.