Protecţionismul economic, factor de stres pentru piaţa globală

George Marinescu
Ziarul BURSA #Macroeconomie /

Grzegorz Sielewicz, economist şef al Coface pentru Europa Centrală şi de Est

Grzegorz Sielewicz, economist şef al Coface pentru Europa Centrală şi de Est

Anul 2019 a fost marcat de o creştere a numărului măsurilor protecţioniste luate de ţări din toate regiunile lumii, cu privire la economia naţională şi la schimburile comerciale, fapt care s-a repercutat negativ la nivelul economiei globale, a declarat Grzegorz Sielewicz, economist şef al Coface pentru Europa Centrală şi de Est, cu ocazia prezentării unei analize cu privire la economia mondială.

Grzegorz Sielewicz a spus: "Economia globală se schimbă. Suntem îngrijoraţi de măsurile protecţioniste luate peste tot în lume, nu doar de cele instaurate de SUA şi China. Viziunea noastră cu privire la economia globală în cursul anului 2020 este afectată de politicile economice incerte şi de măsurile protecţioniste care au fost luate pe tot parcursul anului trecut. Numai în perioada 1 ianuarie-15 noiembrie 2019, la nivel global au fost luate peste 1000 de măsuri discriminatorii, în timp ce avem numai 200-300 de măsuri privind liberalizarea pieţelor. Anul trecut au crescut măsurile discriminatorii şi intervenţioniste ale mai multor ţări, nu doar politica de tarife a SUA. Efectele măsurilor protecţioniste instituite la nivel global în ultimii trei ani s-au resimţit în schimburile comerciale, care au avut o scădere de peste 10 miliarde de dolari. În ciuda războiului comercial dintre China şi SUA, cele mai multe măsuri protecţioniste au fost luate de alte state: Brazilia, Canada, India, Pakistan şi Rusia".

Domnia sa a precizat că, din păcate, din ce în ce mai multe ţări iau măsuri pentru protecţia pieţelor autohtone, fapt care se resimte în economia globală. În acest sens, economistul şef al Coface pentru Europa Centrală şi de Est a dat exemplu ceea ce s-a întâmplat în timpul taxelor impuse de SUA cu privire la importurile de oţel.

Grzegorz Sielewicz a arătat: "Războiul comercial al oţelului a ajutat la creşterea producţiei companiilor americane din industria metalurgică, la creşterea forţei de muncă în acest domeniu, dar a adus o creştere a costurilor în industria automotive, care achiziţiona din China sau din statele europene produse la preţuri mai scăzute decât cele din SUA".

Din cauza măsurilor intervenţioniste, economistul şef al Coface pentru Europa Centrală şi de Est susţine că în acest moment la nivel global există o incertitudine în privinţa prognozelor economice, de­oarece specialiştii nu ştiu la ce să se aştepte din partea decidenţilor politici de pe mapamond, ale căror hotărâri au efecte negative care se simt deja în piaţă. Domnia sa a precizat că primul impact s-a simţit asupra nivelului schimburilor comerciale, cu toate că pentru anul în curs specialiştii Coface preconizează o creştere economică la nivel global de 0,8%.

Conform studiului prezentat de Grzegorz Sielewicz, incertitudinile legate de mediul protecţionist contribuie la volatilitatea preţurilor mărfurilor, în special în agricultură, în industria metalurgică şi în industria petrolieră. Experţii din cadrul Coface prog­nozează că preţul oţelului va continua să scadă în următoarele şase luni, cu efecte negative asupra companiilor din industria metalurgică şi din industria constructoare de maşini, mai ales în condiţiile în care creşterea din China - ce reprezintă jumătate din cererea globală de oţel - se aşteaptă să atingă doar 5,8% în acest an. Prin urmare, evaluarea riscurilor din sectorul metalurgic a fost retrogradată în cinci ţări, inclusiv în SUA şi Italia. Mai mult decât atât, nivelul scăzut al preţurilor petrolului, în ciuda incertitudinilor geopolitice, va afecta unii producători îndatoraţi, în special în SUA, susţin cei de la Coface.

Un alt factor care ar putea avea efecte negative asupra economiei globale este epidemia cu noul coronavirus declanşată în China.

Grzegorz Sielewicz a declarat: "Ceea ce se întâmplă în China poate avea efecte secundare în economia globală. Ele se vor adăuga peste situaţia de anul trecut, de reducere a nivelului schimburilor comerciale cu China din cauza sancţiunilor impuse de SUA. Primele efecte ale epidemiei s-au făcut deja simţite în sectorul transporturilor, deoarece mai multe companii aeriene şi maritime au fost nevoite să îşi anuleze cursele privind transporturile de marfă şi transporturile de persoane către şi dinspre China. Odată cu extinderea epidemiei, au început să sufere şi alte sectoare de activitate: ITC, industria metalurgică, industria automotive, industria chimică şi industria farmaceutică. Cei mai afectaţi vor fi producătorii de automobile din Germania, care importau o parte din produse din China. Industria auto din România nu va fi afectată imediat de ceea ce se întâmplă în China, de­oarece în ţara dumneavoastră, forţa de muncă este încă ieftină în comparaţie cu Germania. Vor avea însă de suferit o parte dintre furnizorii de echipamente din România pentru industia auto din Germania, deoarece mare parte a companiilor din acest domeniu din ţara dumneavoastră îşi constituie cifra de afaceri din contractele cu giganţii auto germani. O contractare a economiei Germaniei va genera un efect de domino şi se va resimţi în final şi în ţările din Centrul şi Estul Europei".

Pentru a reuşi să treacă peste următoa­rea perioadă, economistul şef al Coface pentru Europa Centrală şi de Est le recomandă antreprenorilor români să îşi diversifice pieţele pe care exportă produsele şi să îşi connsolideze financiar activitatea, mai ales că vor trebui să investeas­că şi în echipamente pentru combaterea shimbărilor climatice, în conformitate cu prevederile politicii introduse prin Green Deal de Comisia Europeană.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro
Cabinet de avocatTMPS