România, o destinaţie profitabilă cu 4,5 milioane mp de spaţii de retail moderne la final de 2024

A.F.
Companii / 15 aprilie

Daniela Gavril, Head of Research la CBRE România

Daniela Gavril, Head of Research la CBRE România

În 2024, stocul de spaţii de retail modern va depăşi 4,5 milioane de metri pătraţi, stabilind un nou record pentru România. Mai mult de 185.000 de metri pătraţi sunt preconizaţi a se adăuga stocului existent pe parcursul anului curent dacă luăm în considerare doar proiectele aflate deja în construcţie, conform unui comunicat remis redacţiei.

Conform comunicatului, formatului specializat (parc de retail) este cel preferat de dezvoltatori, lucru care se observă cu uşurinţă atât în viitoarele dezvoltări, reprezentând 95% din totalul formatelor planificate, cât şi la nivelul proiectelor aflate deja în construcţie la nivel naţional, în care este formatul predominant ce urmează a fi livrat. Piteşti este oraşul care va beneficia de cel mai mare proiect aflat în construcţie şi care este programat să fie lansat pe piaţă în această lună, respectiv Argeş Mall, un concept de 52.100 mp GLA (gross leasable area) dezvoltat de Prime Kapital.

Potrivit raportului special Romania Retail Destinations 2024, lansat de CBRE România, principalele oraşe din ţară analizate de compania lider al pieţei de consultanţă imobiliară vor atrage în perioada următoare aproximativ 185.000 mp în diferite stadii de construcţie. Cele mai mari ponderi ale livrărilor sunt concentrate în Bucureşti sau în proximitatea acestuia, urmat de Iaşi, Cluj, Braşov şi Timişoara.

România îşi susţine poziţia de piaţă atractivă pentru retailerii internaţionali dispunând de avantaje relevante pentru aceştia, cum ar fi: o putere de cumpărare în creştere, un ritm susţinut de consum în sectorul de retail, un apetit constant pentru branduri noi, forţă de muncă educată şi o rată de neocupare a spatiilor existente foarte scăzută (sub 3% în medie). Dacă analizăm mai îndeaproape capitala, unde se află aproape o treime din stocul modern de retail, locuitorii Bucureştiului dispun de o putere de cumpărare semnificativă, care a depăşit-o pe cea a orasului Budapesta - cea mai apropiată capitală din Europa Centrală şi de Est din acest punct de vedere. De asemenea, oraşe importante precum Cluj-Napoca şi Timişoara sunt la rândul lor foarte aproape de nivelul capitalei. În ceea ce priveşte ratele de neocupare, Bucureştiul rămâne la un nivel foarte scăzut, cu o rată de neocupare generală sub1,0%.

"Faptul că stocul de spaţii comerciale moderne va depăşi un nou plafon perceptual poate părea impresionant, şi totuşi acesta nu este suficient. Mulţi retaileri internaţionali sunt foarte interesaţi să intre pe piaţa românească, iar cererea de suprafeţe mari a crescut. 2024 se conturează deja ca un un nou an dinamic din punct de vedere comercial, având în vedere brandurile care au deschis sau şi-au anunţat intenţia de a deschide locaţii în România: nume precum KIKO Milano sau Happy Restaurants, dar şi multe altele care vor urma din sectoarele sport, convenience, fashion şi beauty. România dispune de un potenţial ridicat de a atrage noi branduri internaţionale majore în viitorul apropiat, iar faptul că expansiunea lor aici este asigurată de experienţa noastră extensivă şi unică este o reteta intotdeauna castigatoare" explică Carmen Ravon, Head of Retail Occupiers at CBRE.

Comerţului online înregistrează la rândul său o creştere anuală constantă, volumul prognozat pentru 2023 fiind de 7,0 miliarde de euro - ceea ce înseamnă o majorare de 11% de la an la an. În ciuda acestui aspect, segmental ecommerce se confruntă cu propriile provocări datorate faptului ca unul dintre criteriile importante care îi ghidează pe cumpărătorii afectaţi de fluctuaţiile de preţ este prudenţa.

Companiile continuă să îşi concentreze activitatea pe centre comerciale sau parcuri de retail, vizând deschiderea mai multor magazine, iar românii îşi menţin apetitul ridicat pentru fashion, chiar şi în ciuda provocărilor economice, ceea ce plasează ţara noastră pe lista retailerilor care urmăresc să îşi extindă afacerile la nivel regional. 9 companii noi, în principal din sectoarele de fashion şi food & beverage, au ales să intre pe piaţa românească în 2023, 5 dintre acestea inaugurându-şi primele unităţi în cursul anului trecut. Alte patru şi-au anunţat intenţia de a deschide un magazin sau şi-au asigurat un spaţiu de retail şi se pregătesc de lansarea afacerii, un exemplu în acest sens fiind Happy Bar & Grill, care a comunicat prima unitate în AFI Cotroceni.

"Scena de retail din România este un amestec fascinant de zone consacrate şi potenţial neexploatat. Raportul Romania Retail Destinations 2024 al CBRE oferă un ghid pentru navigarea în complexitatea acesteia. Înţelegând dinamica unică a fiecărui oraş, companiile îşi pot adapta strategiile pentru a înregistra succesul pe termen lung", a adăugat Daniela Gavril, Head of Research la CBRE România.

În ceea ce priveşte stocul total de retail existent, Bucureştiul se află pe primul loc, cu 1,25 milioane de mp, urmat de Timişoara (218.800 mp), Constanţa (183.600 mp), Braşov (181.000 mp) şi Craiova (175.000 mp). Deşi puterea de cumpărare a clujenilor se situează pe locul 3, după Bucureşti şi Timişoara, municipiul a ieşit în afara top 5 oraşe în ceea ce priveşte stocul modern de retail în condiţiile în care nu a mai înregistrat livrări din 2022, când dispunea de aceeaşi suprafaţă toatală de 157.600 mp.

În acelaşi timp însă, Cluj-Napoca are cea mai mare chirie de tip prime pentru centrele comerciale, de 70 euro/mp/lună, după Bucureşti care atinge pragul de 80 euro/mp/lună. Iaşi, Timişoara şi Constanţa raportează valori de 60-65 Euro / mp / lună, în timp ce restul oraşelor din analiză se situează la 45 Euro / mp / lună.

La finalul anului 2023, centrele comerciale, care sunt considerate formatul tradiţional de retail, revendică la nivelul întregii ţări puţin peste un sfert din totalul suprafeţei noi de ofertă, spre deosebire de formatul parcurilor de retail care reprezintă 73% din suprafaţa nou inaugurată. Apetitul pentru formatul specializat (parcuri de retail) are constant o pondere tot mai mare în cadrul livrărilor anuale şi această tendinţă poate fi observată în cifre începând cu anul 2021, când dezvoltatorii de retail s-au axat cu preponderenţă pe scheme care îndeplinesc trei puncte esenţiale: dimensiuni mici cu potenţial de creştere, uşor de accesat, şi aproape de utilizatorii finali, chiar dacă asta înseamnă în afara capitalei sau a principalelor oraşe regionale.

În acelaşi timp, stocul modern din principalele oraşe continuă să favorizeze formatele de tip centru comercial, în aproape toate oraşele analizate înregistrându-se valori de peste 60% din stoc local. O excepţie notabilă este Oradea, unde parcurile de retail reprezintă 54%, în contrast cu Braşovul, unde centrele comerciale înregistrează cea mai mare pondere, respectiv 94%. În ceea ce priveşte oraşele cu cele mai mari centre comerciale, Bucureştiul are cea mai mare suprafaţă (773.300 mp), de 4,5 ori mai mare decât următorul oraş ca mărime, Braşov (171.000 mp). Urmează Timişoara (170.000 mp), urmată de Cluj-Napoca (peste 123.000 mp), şi Constanţa (118.000 mp), cifre care nu s-au schimbat din 2022.

La finalul primului trimestru al anului 2024 se remarcă faptul că sectorul de retail îşi menţine traiectoria pozitivă şi, concomitent, că cererea se concentrează în principal pe locaţiile de tip Prime. Chiar dacă dezvoltatorii sunt în continuare prudenţi, atitudine care face ca mall-urile pe care majoritatea retailerilor le aşteaptă cu nerăbdare să nu se afle pe lista de dezvoltări din viitorul apropiat, aceştia se concentrează totuşi pe parcurile de retail, care au costuri de investiţie mai mici, permit deschideri mai rapide precum şi în locaţii care accesează oraşele terţiare, dezvoltând astfel obiceiurile moderne de consum în întreaga ţară.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

APA NOVA
eximbank.ro
danescu.ro
boromir.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

17 Mai. 2024
Euro (EUR)Euro4.9751
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5879
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.0460
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8059
Gram de aur (XAU)Gram de aur351.6538

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
domeniileostrov.ro
ccib.ro
tophotelconference.ro
mastercommunications.ro
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
everythinghr.live
32.aicps.ro
roenergy.eu
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb