Tot mai mulţi părinţi din România aleg să cumpere online rechizite şi alte produse specifice pentru şcoală, căutând să evite aglomeraţia din magazine înainte de începerea anului şcolar şi să beneficieze, în acelaşi timp, de diversitatea ofertelor şi de comoditatea livrării rapide, conform unui comunicat remis redacţiei.
Astfel, peste 47% au ales în acest an rechizitele online, iar coşul de cumpărături a depăşit 500 de lei pentru aproape 58% dintre ei, ajungând chiar la peste 1.000 de lei în cazul a aproximativ 22% dintre familii, potrivit unui sondaj naţional realizat de Cargus pe un eşantion de peste 870 de respondenţi din mediul urban. Peste 49% dintre părinţi au fost nevoiţi să-şi majoreze bugetul pentru noul an şcolar, pe fondul creşterilor de preţuri şi a majorării TVA, 23% dintre aceştia alocând un buget mai mare cu peste 20% comparativ cu anul anterior.
Deşi românii sunt tot mai atenţi la costuri în contextul economic actual, în perioada pregătirilor pentru începutul de an şcolar părinţii au ales în primul rând calitatea, 58,4% având criteriu principal rezistenţa şi fiabilitatea produselor, în timp ce doar 33,4% s-au ghidat exclusiv după preţ. Rechizitele şcolare au dominat detaşat lista cumpărăturilor din acest an (88,9%), urmate de haine şi încălţăminte (79,2%) şi de ghiozdane şi genţi (48,6%). În schimb, produsele electronice, precum laptopuri, tablete sau imprimante, au fost achiziţionate de doar 6,6% dintre respondenţii la sondajul Cargus.
Pentru cumpărăturile online, părinţii au pus accent pe rapiditate şi flexibilitate. Deşi au început achiziţiile din timp, cu cel puţin două săptămâni înainte de începerea şcolii (57,41%) sau chiar cu mai mult de o lună (22%), peste un sfert dintre cei care au comandat online s-au aşteptat la livrare în 1 - 2 zile, iar 52,3% au fost dispuşi să aştepte comenzile până la 4 zile, mai arată sondajul realizat de Cargus. Peste 68% au plasat cel puţin două comenzi online pentru necesarul copiilor, iar pentru livrare, aproximativ jumătate dintre ei au ales ridicarea din puncte de proximitate, în timp ce 38,2% au preferat livrarea la domiciliu.
„Cumpărăturile online au devenit deja un obicei tot mai răspândit pentru familiile din România, mai ales în perioade aglomerate precum începutul de an şcolar. Părinţii caută soluţii simple, rapide şi accesibile, care să le ofere certitudinea că produsele comandate ajung la timp. Pentru noi, acest lucru înseamnă investiţii continue în infrastructură, tehnologie şi reţele de proximitate, astfel încât să reducem stresul cumpărăturilor şi să oferim clienţilor noştri predictibilitate, siguranţă şi flexibilitate chiar şi atunci când volumele cresc semnificativ. În acest sens, consolidăm reţeaua noastră naţională de livrare în proximitate, Cargus SHIP & GO, care completează serviciul de livrare la adresă, şi se află acum în proces de extindere prin noi reţele de magazine de retail”, explică Belgin Bactali, CEO Cargus.
La începutul acestui an şcolar, părinţii au semnalat două mari surse de anxietate: cumpărăturile făcute pe ultima sută de metri, menţionate de aproape 30% dintre respondenţii la sondajul Cargus, şi riscul grevelor cadrelor didactice, care a reprezentat o preocupare pentru aproximativ 24% dintre aceştia. Aceste rezultate arată atât presiunea logistică resimţită de familii în perioada Back to School, cât şi incertitudinea generată de contextul educaţional.
Sondajul Cargus a fost realizat în august - septembrie 2025, pe un eşantion reprezentativ la nivel naţional de 876 de respondenţi din mediul urban. Studiul analizează comportamentele de consum şi aşteptările românilor legate de cumpărăturile şi livrările pentru începutul de an şcolar, oferind o imagine relevantă asupra tendinţelor de achiziţie online şi offline.
Opinia Cititorului