Românii sunt obişnuiţi şi folosesc frecvent plăţile electronice, dar când fac cumpărături online cu plată ramburs, la livrare, opţiunea cea mai răspândită rămâne în continuare cash-ul, se arată într-un comunicat de presă remis redacţiei. Mai exact, 6 din 10 preferă numerarul atunci când fac achiziţii cu plată ramburs, deşi au la dispoziţie multiple opţiuni de plată electronică la livrare, precum plata cu cardul la curier, plata prin aplicaţia de curierat sau link de plată, arată un sondaj naţional realizat online de Cargus în rândul a peste 1.000 de respondenţi din mediul urban. Doar un sfert folosesc plata cu cardul la livrare, prin POS, în timp ce metodele complet digitale sunt folosite de numai 12% dintre respondenţi.
Contradicţia este cu atât mai vizibilă raportat la comportamentele de utilizare a metodelor de plată digitale. 35% dintre respondenţi spun că folosesc cardul zilnic, fie pentru plăţi la POS, contactless, în aplicaţii sau online, iar alţi 40,5% fac acest lucru măcar de câteva ori pe săptămână. La cumpărături online, 7 din 10 români plătesc cu cardul direct pe site-ul comerciantului, în timp ce numerarul este ales constant de doar 19%. Generaţiile tinere conduc tranziţia spre digital - 73% dintre cei din generaţia Millennials şi 70% dintre Gen Z preferă plata online cu cardul, însă chiar şi ei aleg uneori plata cash la livrare, văzută ca un refugiu de siguranţă şi control.
Motivaţiile care menţin plata cu numerarul la livrare ţin mai mult de psihologie decât de tehnologie. Patru din zece români (42%) se tem de fraude online, iar peste o treime (37%) nu au încredere deplină în comercianţi. Paradoxal, suspiciunea este chiar mai mare în rândul tinerilor: 52% dintre Gen Z spun că nu au încredere în magazinele online, iar 43% se tem de fraude. În plus, 38% dintre respondenţi preferă să plătească doar după ce verifică produsul, iar un sfert aleg numerarul pentru libertatea de a refuza comanda fără complicaţii.
Numerarul este perceput drept cea mai sigură soluţie, însă realitatea arată contrariul. Aproape 60% dintre români recunosc că s-au trezit cel puţin o dată fără bani pregătiţi atunci când a venit curierul, un procent care creşte la aproape 2 din 3 tineri din Generaţia Z (66%) dacă includem şi situaţiile ocazionale. Datele arată clar că, deşi cash-ul oferă iluzia de control, plăţile digitale răspund mai bine unei nevoi practice şi imediate, în special pentru generaţiile tinere.
„Peste 75% dintre români spun că fac plăţi cu cardul cel puţin de câteva ori pe săptămână, dacă nu chiar zilnic, iar la polul opus, doar 3% declară că nu folosesc aproape niciodată această metodă de plată. România se află într-o tranziţie rapidă spre plăţi digitale, însă numerarul rămâne o ancoră psihologică, oferind consumatorilor sentimentul de control l. Cardul domină în mediul online, iar plăţile digitale la curier câştigă treptat teren. Pentru ca această schimbare să se accelereze, românii îşi doresc simplitate, siguranţă şi beneficii clare. Cargus investeşte constant pentru ca experienţa de cumpărare şi livrare să fie cât mai simplă şi lipsită de griji, oferindu-le clienţilor predictibilitate, siguranţă şi flexibilitate”, spune Belgin Bactali, CEO Cargus.
Percepţia românilor despre curieri confirmă această tendinţă. Două treimi cred că posibilitatea de a plăti cu cardul la livrare transmite seriozitate şi respect faţă de client, iar pentru 39% este chiar un semn clar de profesionalism. În acelaşi timp, 42% dintre respondenţi ar trece la plăţi digitale dacă ar avea mai multă siguranţă împotriva fraudelor, 39% dacă procesul ar fi mai simplu şi mai rapid, iar 29% dacă ar primi beneficii concrete, precum reduceri sau puncte de loialitate.
Diferenţele de generaţie sunt evidente: tinerii din Gen Z şi Mileniali reacţionează mai uşor la beneficii şi simplitate, în timp ce pentru cei peste 45 de ani criteriul principal rămâne siguranţa. Totodată, rolul plăţii ramburs rămâne critic pentru piaţa locală, deoarece dacă această opţiune ar dispărea, doar aproape jumătate dintre români ar continua să cumpere la fel, în timp ce 36% spun că ar comanda mai rar şi 13% chiar că ar renunţa complet la achiziţiile online din acest motiv.
Sondajul Cargus privind obiceiurile de plată ale românilor este un proiect susţinut de Visa şi a fost realizat în perioada 10-22 septembrie 2025, pe un eşantion de 1.002 respondenţi din mediul urban, cu vârsta de peste 18 ani. Studiul analizează preferinţa pentru card, ramburs sau portofele digitale, precum şi factorii care influenţează alegerile consumatorilor, de la siguranţă şi comoditate până la nivelul de încredere în comercianţi.
Opinia Cititorului