STRABAG România a finalizat cu succes proiectarea şi construcţia noii centuri ocolitoare a Municipiului Făgăraş din judeţul Braşov, România, cu cinci luni şi jumătate mai devreme decât era programat, potrivit unui comunicat emis redacţiei. Situată în partea de nord a municipiului şi extinzându-se atât în interiorul, cât şi în afara limitelor oraşului, varianta de ocolire este proiectată să îmbunătăţească fluxul de trafic, să reducă congestionarea şi să sporească siguranţa rutieră în zonă.
Proiectul a inclus servicii de proiectare şi de construcţie. Faza de proiectare a fost finalizată în doar trei luni, în timp ce lucrările de construcţie au început la 21 noiembrie 2023 şi au fost finalizate la 31 mai 2025, cu mult înainte de termenul iniţial de 24 de luni.
„Varianta de ocolire Făgăraş este o investiţie de infrastructură vitală pentru regiune, reducând presiunea traficului în centrul oraşului şi îmbunătăţind semnificativ siguranţa rutieră. Finalizarea proiectului cu luni înainte de termen este o dovadă a profesionalismului şi angajamentului echipei şi partenerilor noştri", a declarat Richard Steinacher, Technical Business Unit Manager, STRABAG România, echipa Large Scale Projects.
Varianta de ocolire, care are o lungime totală de 5,9 km şi o lăţime a carosabilului de 7 m plus lărgiri suplimentare, include trei sensuri giratorii moderne şi două poduri noi care traversează un afluent al râului Olt şi pârâul Berivoi. Ambele poduri au fost construite folosind cadre din beton armat cu deschideri unice de 21,5 m şi, respectiv, 30 m. Pentru a asigura cel mai înalt nivel de siguranţă, pe poduri şi pe întregul traseu au fost instalaţi stâlpi de iluminat cu LED de 8 m înălţime.
Toate cele trei sensuri giratorii au fost proiectate în conformitate cu standardul românesc AND 600 şi sunt situate la ieşirea din DN1, la intersecţia cu DJ104D şi la punctul de reintrare în DN1. Sensurile giratorii au fost construite cu insule centrale identice pentru o percepţie clară a drumului, dispunând de zone amenajate cu gazon, pavaj contrastant şi inele interioare montabile pe camion. De-a lungul variantei de ocolire, au fost instalate 970 m de bariere de reducere a zgomotului pentru a proteja zonele rezidenţiale din apropierea noului traseu.
Potrivit sursei, lucrările tehnice pentru proiect au fost ample şi au inclus operaţiuni de excavare şi terasament, aşternerea mai multor straturi de balast şi asfalt proiectate pentru trafic foarte intens, construcţia a 13 canale de scurgere şi a două canale de scurgere din beton armat, precum şi peste un kilometru de ziduri de sprijin din beton armat. Sistemul de drenaj a fost, de asemenea, complet refăcut, cu peste 13 km de şanţuri şi canale trapezoidale care duc la camere de cădere a canalelor de scurgere, asigurând colectarea eficientă a apelor de suprafaţă. Au fost instalate marcaje rutiere, semnalizare rutieră verticală şi orizontală şi iluminat complet cu LED-uri pentru a oferi siguranţă maximă tuturor utilizatorilor drumului.
Pentru a menţine accesul rezidenţilor locali, drumurile secundare au fost reconstruite şi reconectate la noua variantă de ocolire. În plus, au fost instalate bariere de zgomot în zonele urbane sensibile şi toate reţelele de utilităţi afectate, inclusiv liniile de gaz, apă, electricitate şi telecomunicaţii, au fost protejate sau relocate.
Utilizarea tehnologiei Building Information Modelling (BIM) de către echipa STRABAG a sprijinit planificarea şi coordonarea eficientă pe tot parcursul proiectului. Aceasta abordare a fost, de asemenea, recunoscută cu premiul întâi, categoria ”Infrastructură” la BIM Con 2024, cea mai importantă conferinţă pe tema digitalizarii în construcţii din România.