Cook Communications a publicat astăzi ediţia 2025 a „Young Money Matters”, un sondaj independent la nivel naţional realizat în rândul tinerilor cu vârste cuprinse între 18 şi 35 de ani, care vizează modul în care aceştia îşi gestionează banii, potrivit unui comunicat emis redacţiei.
Young Money Matters analizează în detaliu modul în care persoanele cu vârste cuprinse între 18 şi 35 de ani îşi câştigă, cheltuiesc şi economisesc banii, unde investesc, ce produse financiare utilizează şi unde se adresează pentru a primi consiliere financiară. Sondajele au fost realizate simultan în România, Cehia şi Polonia, cu 1.000 de respondenţi în fiecare ţară, ponderaţi în toate regiunile administrative pentru a oferi o imagine cu adevărat reprezentativă la nivel naţional a tinerilor şi a banilor lor.
Studiul YMM din acest an a inclus mai multe întrebări care reflectă evenimentele actuale, în timp ce baza sondajului s-a concentrat din nou pe modul în care tinerii câştigă, cheltuiesc şi economisesc banii. La fel ca în sondajul de anul trecut, se observă că educaţia financiară, sau lipsa acesteia, rămâne o problemă. Informaţiile şi sfaturile informale influenţează comportamentul financiar al tinerilor români.
Printre problemele principale care îi preocupă pe tinerii români se numără locuinţele, o preocupare majoră, având în vedere că mijloacele de a achiziţiona o locuinţă proprie par iluzorii. După o perioadă îndelungată de rate ale dobânzii şi inflaţie ridicate, sondajul arată că puţini tineri români (10%) au un credit ipotecar şi chiar mai puţini sunt interesaţi să obţină unul (5%), în timp ce o mare majoritate (82%) ar saluta un sprijin mai mare din partea guvernului pentru locuinţe la preţuri accesibile.
„Preocupările tinerilor români în ceea ce priveşte locuinţele şi aşteptările lor ca guvernul să facă mai mult pentru a-i ajuta sunt exprimate clar şi răspicat în sondajul din acest an, oferind un subiect de gândire pentru factorii de decizie de la nivel central şi local şi pentru sectorul serviciilor financiare”, a declarat Joe Cook, fondator şi director general al Cook Communications. „Sperăm că YMM 2025 va stârni din nou discuţii cu privire la preocupările tinerilor români, în rândul educatorilor, autorităţilor de reglementare, în sectorul financiar şi, mai presus de toate, chiar în rândul tinerilor.”
Potrivit sursei, în ciuda situaţiei economice dificile din ţară, o mare majoritate (75%) dintre tinerii români sunt optimişti că îşi pot atinge obiectivele financiare, ceea ce reprezintă o scădere faţă de acum un an, când aproximativ 81% dintre respondenţi aveau aceleaşi speranţe. Optimismul tinerilor este afectat şi de războiul care face ravagii în Ucraina vecină. Aproximativ trei din cinci (62%) tineri din România sunt îngrijoraţi de reintroducerea recrutării şi a serviciului militar.
Un lucru din sondaj care atrage atenţia este şi că o modalitate larg acceptată de a avansa în viaţă este emigrarea, 70% dintre tinerii români declarând că ar fi dispuşi să se mute în străinătate pentru a-şi continua cariera sau pentru a-şi mări veniturile. Peste jumătate (57%) s-ar muta într-un alt stat membru al UE, iar aproape un sfert (23%) în SUA. Acest lucru ar putea determina factorii de decizie politică să ajute tinerii să acceseze oportunităţi în ţara lor, inclusiv prin furnizarea de locuinţe la preţuri accesibile în zonele urbane în care economia este în plină expansiune şi există locuri de muncă disponibile.
Creşterea costurilor de trai şi salariile modeste înseamnă că majoritatea tinerilor români nu dispun de rezerve financiare adecvate - de obicei, nu mai mult de echivalentul a două luni de cheltuieli. Cu toate acestea, mai mult de jumătate spun că economiile lor ar acoperi costurile unei luni sau mai puţin. Acest lucru le afectează aspiraţiile, menţinându-i concentraţi pe nevoile imediate. „Să am suficienţi bani pentru a nu-mi face griji cu privire la plata facturilor lunare” (17%) a devenit principala aspiraţie financiară a tinerilor români în sondajul din acest an, preluând primul loc de la „Să am suficienţi bani pentru a mă întreţine pe mine şi familia mea”, care a coborât pe locul al doilea, cu (16%). „Să am propria mea casă” (14%) completează topul celor trei aspiraţii ale tinerilor români.
Conform comunicatului, în ciuda eforturilor continue de a face investiţiile mai accesibile pentru generaţiile tinere - şi a disponibilităţii crescânde a investiţiilor de mică valoare pe diverse platforme - nu s-au înregistrat îmbunătăţiri semnificative în acest domeniu. Dintre cei 75% tineri români care au bani rămaşi la sfârşitul lunii, 31% îi transferă într-un cont de economii, iar 23% îi lasă în contul curent. Doar 13% dintre ei caută un produs de investiţii financiare - un procent mai mic decât cei 16% care îşi riscă banii la jocuri de noroc.
În ceea ce priveşte educaţia şi îndrumarea financiară, majoritatea tinerilor se bazează în principal pe canale informale: căutări pe internet (42%), părinţi (41%) şi reţele sociale (34%), în timp ce 12% urmăresc influenceri iar 77% dintre aceştia au încredere în sfaturile lor. Şcolile ocupă un loc inferior ca sursă de cunoştinţe financiare, fiind menţionate de doar 11% dintre cei chestionaţi. Mulţi tineri români continuă să nu fie conştienţi şi să nu manifeste interes faţă de oportunităţile de investiţii.
Opinia Cititorului