Angajatorii din România (66%) consideră că ajustarea structurii organizaţiei pentru a echilibra agilitatea şi flexibilitatea necesare dezvoltării afacerii cu stabilitatea de care au nevoie angajaţii este foarte importantă pentru succesul organizaţiei, însă doar 28% dintre ei au făcut progrese reale în această direcţie, conform rezultatelor Deloitte 2025 Global Human Capital Trends pentru România, potrivit unui comunicat emis redacţiei.
La nivel global, 72% dintre angajatori acordă importanţă acestui aspect. Totodată, 56% (faţă de 61% la nivel global) dintre companiile din România sunt de părere că surmontarea obiecţiilor legate de implementarea sustenabilităţii capitalului uman ca strategie de business este foarte importantă, însă şi în acest caz procentul celor care iau măsuri concrete este redus, de doar 24%.
Studiul mai relevă faptul că 72% dintre angajatorii din România (75% global) consideră că este foarte important să acorde o atenţie sporită abilităţilor umane (curiozitate, inteligenţă emoţională etc.) în procesul de recrutare, pentru a limita efectele lipsei de experienţă constatată în rândul noilor angajaţi, însă doar 28% fac eforturi în acest scop. Un alt aspect considerat foarte important de angajatori (59% în România, 49% global), în acest context, este legat de adaptarea la tendinţa de dispariţie a posturilor de începători (preluate de soluţii de AI) şi la oportunităţile de învăţare la locul de muncă.
„Asistăm la o estompare accelerată a graniţelor tradiţionale dintre funcţii, industrii şi forme de muncă, fenomen care impune o reevaluare strategică a arhitecturii organizaţionale.
Potrivit sursei, angajatorii acordă o atenţie sporită integrării acestor transformări, urmărind consolidarea agilităţii operaţionale şi adaptabilităţii pe termen lung. În acest demers, devine crucială orchestrarea coerentă a unui ecosistem ocupaţional tot mai complex, compus din resurse umane, soluţii bazate pe inteligenţă artificială, tehnologii generative şi automatizări avansate. Totodată, această reconstrucţie se articulează în jurul principiului sustenabilităţii capitalului uman, având ca finalitate generarea de valoare durabilă atât pentru organizaţie, cât şi pentru
angajaţi”, a declarat Raluca Bontaş, Partener, Deloitte România.
Conform studiului, 82% dintre angajatori (similar la nivel global) sunt de părere că, pentru a creşte capacitatea de muncă a angajaţilor, este esenţial să li se ofere oportunităţi de dezvoltare personală, posibilitatea de a-şi folosi imaginaţia şi de a realiza analize complexe, eliminând, în acelaşi timp, activităţile fără valoare adăugată.
De asemenea, 68% (65% global) dintre participanţi consideră foarte importantă regândirea sistemului de management al performanţei, astfel încât să ia în calcul date şi indicii care surprind mai bine valoarea angajaţilor şi contribuie la sporirea încrederii acestora în organizaţie. Totodată, 67% (73% global) dintre companii sunt de părere că este esenţială reinventarea rolului de manager de nivel mediu, pentru a se concentra mai mult pe stimularea performanţelor umane, pe încurajarea schimbărilor benefice, pe conectarea echipelor şi pe îmbunătăţirea modului de lucru şi mai puţin pe gestionarea sarcinilor şi pe
supravegherea angajaţilor.
„Liderii din România, similar celor din alte state analizate în studiu, se confruntă cu provocări privind redefinirea modului de evaluare a performanţei angajaţilor, deblocarea capacităţilor umane pentru implicarea în activităţi creative, de inovare, cu valoare adăugată ridicată, şi integrarea tehnologiei, în special a inteligenţei artificiale, în strategiile legate de forţa de muncă. De aceea, este extrem de important să analizeze în profunzime modul în care aceste tendinţe se manifestă în cadrul propriei organizaţii şi să îşi recalibreze priorităţile strategice pentru a construi o structură a forţei de muncă rezilientă, capabilă să performeze în condiţii de volatilitate continuă. Doar astfel pot transforma în mod decisiv incertitudinea într-un catalizator pentru creştere susţinută şi inovare centrată pe om”, a declarat Doina Patrubani, Senior Adviser, Human Capital, Deloitte România.
Conform comunicatului, în condiţiile în care inteligenţa artificială transformă relaţiile de muncă tot mai rapid, reinventarea beneficiilor care diferenţiază organizaţia de alţi angajatori şi a practicilor legate de forţa de muncă, pentru a reflecta o colaborare sporită între oameni şi tehnologie, este foarte importantă pentru 66% dintre angajatorii români (69% la nivel global). În acest context, devine esenţială şi adaptarea la graniţele tot mai neclare dintre activitatea desfăşurată de oameni şi rezultatele obţinute prin intermediul tehnologiei (52% în
România, 53% global).
Raportul Deloitte 2025 Global Human Capital Trends pentru România a fost efectuat în rândul a 370 de lideri de business şi de resurse umane din diferite industrii, printre care produse de consum, energie şi resurse şi servicii financiare.
Opinia Cititorului