Veniturile afacerilor de familie din întreaga lume, care acum reprezintă 19% din veniturile tuturor afacerilor la nivel global, sunt estimate să ajungă la 29 de trilioane de dolari în 2030, în creştere cu 84% faţă de 2020, reiese din studiul Deloitte Defining the family business landscape 2025. Europa va fi regiunea cu cea mai rapidă expansiune a numărului businessurilor de familie în acest deceniu (cu 12%, de la peste 4.000 în 2025 la aproape 4.600 în 2030), iar America de Nord şi Asia Pacific vor înregistra cele mai mari creşteri de venituri (cu 97%, la 12 trilioane de dolari şi, respectiv, 9 trilioane de dolari).
Europa conduce şi în privinţa planurilor de extindere ale afacerilor de familie - peste jumătate (51%) intenţionează să-şi dezvolte operaţiunile în regiune în următorii doi ani. America de Nord se află pe locul doi, cu 48% dintre afaceri care caută să se extindă pe această piaţă, urmată de Asia Pacific (40%).
În prezent, afacerile de familie totalizează peste 18.000 de entităţi şi reprezintă 22% din companiile din întreaga lume, în creştere de la aproape 16.200 în 2020. Până în 2030, numărul acestora ar urma să depăşească 19.700, reflectând un avans de 22% între 2020 şi 2030.
Conform studiului, Asia Pacific are cele mai multe businessuri de familie din lume, respectiv 7.595, urmată de America de Nord, cu 5.152, Europa - 4.084, Orientul Mijlociu - 528, Africa - 377 şi America de Sud - 352.
În privinţa riscurilor viitoare, afacerile de familie pun pe primul loc incertitudinea economică - 69% dintre participanţi susţin că reprezintă un risc moderat sau ridicat, iar 68% spun că provoacă întârzieri în planurile de investiţii. Incertitudinea economică este amplificată de tensiunile geopolitice, consideră 73% dintre participanţi, în timp ce 70% estimează că majorarea tarifelor vamale le va afecta activitatea. Un alt risc important identificat de participanţii la studiu este cel legat de ameninţările cibernetice (69%).
Evoluţiile din tehnologie sunt percepute ca fiind pozitive, astfel că 40% dintre participanţii la studiu susţin că investesc în inovaţie şi inteligenţă artificială pentru a-şi creşte eficienţa operaţională şi pentru a gestiona riscurile.
„Componenta esenţială a succesului unei afaceri de familie care poate rezista testului timpului este guvernanţa eficientă. Prin stabilirea exactă a rolurilor şi responsabilităţilor, implementarea unor mecanisme robuste de supraveghere şi comunicare, guvernanţa îmbunătăţeşte rezilienţa unui business de familie, îi consolidează reputaţia şi îi sporeşte şansele de succes pe termen lung. La capitolul provocări, dincolo de cele menţionate deja - incertitudine economică, ameninţări cibernetice, risc geopolitic şi medii de reglementare în evoluţie -, trebuie subliniate şi cele interne, legate de succesiune şi de profesionalizarea conducerii. În acest context, afacerile de familie vor fi nevoite să găsească un echilibru între păstrarea valorilor de bază ale familiei, îmbrăţişând în acelaşi timp instrumentele, structurile şi parteneriatele care susţin creşterea durabilă", a declarat Alexandra Smedoiu, Partener Deloitte România, liderul programului Deloitte Private în România.
Conform studiului, planificarea succesiunii rămâne o prioritate critică pentru jumătate dintre participanţi (49%). Totodată, principalele provocări de guvernanţă cu care se confruntă afacerile de familie se referă la incertitudinea cu privire la persoanele responsabile cu luarea deciziilor (37%) şi la planificarea succesiunii funcţiilor de conducere (36%).
Pe de altă parte, tot mai multe businessuri de familie acceptă schimbări în structura de proprietate - mai mult de un sfert (26%) iau în considerare atragerea de investiţii externe sau participaţii de capital, 19% caută să crească participaţia conducerii din afara familiei în afacere, 12% intenţionează să se listeze la bursă şi 3% vor să vândă afacerea integral.
Studiul Deloitte Defining the family business landscape 2025, aflat la prima ediţie, a fost efectuat în rândul directorilor executivi din aproape 1.600 de afaceri de familie din întreaga lume, deţinute majoritar de familie (peste 51%) şi cu venituri anuale mai mari de 100 de milioane de dolari fiecare.
















































Opinia Cititorului