TradeVille: Agroland Business System intră pe segmentul bio

F.A.
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital / 24 iunie

TradeVille: Agroland Business System intră pe segmentul bio

Conducerea Agroland Business System SA şi-a prezentat recent planurile de investiţii pentru perioada următoare, iar în acest sens, companiile din grup îşi vor canaliza resursele pentru dezvoltarea unei linii de business bio, pornind de la restructurarea fabricii de la Caransebeş pentru a produce doar furaje bio, devenind singura din ţară de acest tip, şi până la achiziţionarea de ferme de găini care produc ouă free range, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.

Agroland Business System operează cea mai mare reţea de magazine agricole din România, oferind o gamă variată de produse pentru grădină, fermă şi animale de companie. În cadrul Grupului se regăseşte şi divizia de distribuţie de inputuri pentru agricultură, Agroland Agribusiness SA, precum şi Agroland Genetics SRL, unde se cresc păsări şi se produc ouă de consum (platforma Avicola Mihăileşti). Totodată, compania este şi cel mai mare furnizor de pui de o zi din România.

La 31.12.2023, compania era deţinută în proporţie de 68,25% de către Horia Cardoş, fondatorul şi CEO-ul Grupului Agroland. Restul de 31,75% din capitalul social al companiei este împărţit între persoane fizice (25,41%) şi juridice (6,33%), reprezentând free float-ul Agroland Business System.

La 31.03.2024, Agroland Business System opera 229 de magazine la nivel naţional, cu unul mai puţin faţă de perioada similară a anului anterior. Dintre acestea, 24 erau de tip MEGA, în timp ce 205 erau magazine tradiţionale.

Sectorul în care activează Agroland, fragmentat

Sectorul în care activează Agroland este destul de fragmentat, fiind format dintr-un număr ridicat de competitori de talie mică. Cu toate acestea, compania este cel mai important jucător la nivel naţional pentru produsele pe care le comercializează, acoperind nu mai puţin de 32 de judeţe din România. Principalii concurenţi ai Agroland sunt:

- La categoria "hobby farming", conducerea companiei identifică un singur competitor semnificativ - producătorul de furaje Purina şi reţeaua sa de dealeri.

- La categoria "pet care", există trei reţele naţionale de petshop-uri: Animax, Zoocenter şi Fressnapf (care a intrat pe piaţa din România în 2022).

- Pe segmentul de "gardening", magazinele mari de bricolaj (precum Dedeman, Hornbach, Brico Depot etc.) comercializează produse asemănătoare.

Conform datelor Zion Market Research, dimensiunea pieţei globale de îngrijire a animalelor de companie a avut o valoare de aproximativ 235,4 miliarde de dolari în 2022, preconizându-se că va ajunge la circa 363,2 miliarde de dolari până în 2030, în baza unei rate de creştere anuală compusă (CAGR) de 5,6%.

În ceea ce priveşte piaţa globală a echipamentelor de grădinărit, potrivit datelor Ken Research, aceasta a fost evaluată la 88,1 miliarde de dolari în 2022 şi se preconizează că va creşte cu o rată anuală compusă (CAGR) de 6% în perioada 2023-2030. Acest lucru se traduce printr-o dimensiune potenţială a pieţei care depăşeşte 121,2 miliarde de dolari pentru următorii ani.

Principalul avantaj al Agroland este reprezentat de noile sale magazine, de tip MEGA, care sunt un "one stop shop", permiţând comercializarea tuturor produselor companiei, şi nu numai, în cadrul unui singur magazin.

Luptă directă cu importatorii

Conducerea companiei a anunţat oficial decizia fermă de a intra pe segmentul bio, urmând ca în perioada următoare (cel mai probabil în toamnă) să achiziţioneze o fermă de găini care produc ouă free range, iar fabrica de furaje de la Caransebeş să producă exclusiv furaje bio. În acest fel, conducerea companiei îşi propune să se adreseze micilor producători, care sunt nevoiţi, la momentul actual, să importe furaje bio la un preţ ridicat.

Agroland îşi propune ca în termen de 3-4 ani să ajungă la aproximativ 100.000 de păsări în exploatare în sistem ecologic.

În ceea ce priveşte profitabilitatea acestor segmente de business, ouăle bio au marje aproape duble faţă de cele convenţionale şi, la momentul actual, majoritatea cantităţii de astfel de ouă se importă. În ceea ce priveşte furajele bio, faptul că Agroland va produce în România, cu materie primă locală, evitând costurile cu logistica pe care le presupune importul de furaj bio, ii va permite să aibă un preţ competitiv, ceea ce va încuraja fermele româneşti să migreze către producţia de alimente bio/free range.

De asemenea, Agroland urmăreşte înfiinţarea unor abatoare modulare, de capacitate redusă, care vor servi micii producători, în special pentru producţia de carne de pui bio. În prezent, marile abatoare din România nu acceptă cantităţi mici spre sacrificare, lucru care dezavantajează gospodăriile. Majoritatea cărnii de pui bio care se regăseşte pe raftul magazinelor româneşti vine din import tocmai din cauza acestor bariere.

Astfel, compania va intra în concurenţă directă cu firmele străine care exportă în România furaje şi pui bio, precum şi ouă free range, notează TradeVille.

În acest sens, Consiliul de Administraţie al Agroland a convocat AGEA pentru data de 1 iulie în vederea aprobării următoarelor investiţii:

- Două echipamente pentru platforma avicolă de la Mihăileşti, în valoare de 3,8 milioane de euro, în vederea creşterii capacităţii de producţie. Compania se aşteaptă ca până la finalul anului să aibă 300.000 de găini, urmând ca echipamentul achiziţionat să ajute la creşterea acestui număr până la 350.000. Agroland are ca obiectiv să ajungă, în următorii ani, în primii trei producători la nivel naţional.

- Investiţii diverse în valoare de 850.000 de euro în cadrul facilităţii de producţie mai sus menţionate.

- Construcţia unui depozit în cadrul platformei FNC Işalniţa, în valoare aproximativă de 1 milion de euro.

Evoluţie fulminantă a preţului acţiunii, în ultimele luni

De la începutul anului, cotaţia acţiunii AG s-a majorat cu 21,7%, revenind la nivelul la care se situa în a doua parte a lui 2022, însă încă departe de valoarea pe care o avea la listare, de 3,28 lei (01.03.2021). Mai concrect, din data de 9 aprilie 2024 (ziua precedentă anunţului privind activitatea de producţie şi din magazine din primul trimestru din 2024) şi până în prezent, preţul acţiunii s-a apreciat cu 16,9%.

Spre comparaţie, de la începutul anului, în baza preţurilor de închidere din 20.06.2024, indicele BETAeRO, din care compania face parte, s-a apreciat cu 9,92%, în timp ce indicele BET a adăugat 16,75%. Mai mult, companiile listate la BVB care activează în agribusiness au prezentat evoluţii semnificativ inferioare celei obţinute de Agroland, din cauza anului dificil prin care a trecut acest sector. În acest sens, de la începutul anului, preţul acţiunii Norofert este cu 11,6% mai jos, în timp ce cotaţia acţiunilor Holde Agri Invest s-a depreciat cu 14,3%.

La sfârşitul şedinţei de tranzacţionare de miercuri, preţul acţiunii AG se afla la 1,485 lei, în timp ce media mobilă simplă de 200 de zile se situează la 1,284 lei, iar cea de 50 de zile era la 1,447 lei, indicând un comportament asociat cumpărării acţiunii. În ceea ce priveşte oscilatorul RSI, acesta se situează la 55,7, arătând faptul că, în momentul de faţă, acţiunea se află într-o zona mai degrabă neutră.

Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Agroland

Oportunităţi

- Reţea amplă de magazine: Agroland deţine cea mai extinsă reţea de magazine din România cu specializare pe zona de gardening, hobby farming, pet care, rezultând într-o acoperire superioară faţă de cea a competitorilor (acoperă 32 de judeţe din România) şi beneficiind de propriile facilităţi de producţie pentru furaje şi hrană pentru animale de companie.

- Cererea de ouă de consum: Capacitatea de creştere ridicată a producţiei de ouă de consum în contextul unei cereri şi al unor preţuri ridicate pentru acest tip de produse. În prezent, compania livrează cantităţi semnificative şi în afara ţării, în special în Germania şi Belgia, şi urmăreşte să investească sume importante în platforma sa avicolă de la Mihăileşti.

- Produse organice certificate: Odată cu obţinerea certificării privind producţia de furaje organice şi a achiziţiei fermei de ouă bio, Agroland îşi va creşte marjele şi va obţine un avantaj competitiv semnificativ, devenind primul astfel de producător român.

- Skin in the game: Fondatorul Grupului, Horia Cardoş, care este şi preşedintele Consiliului de Administraţie, precum şi directorul general al Agroland Business System SA, are rol executiv în cadrul firmei, fiind direct implicat în procesul operaţional.

Riscuri

- Marje în scădere: În ultimii ani, marjele companiei au avut de suferit din cauza diminuării valorii medii a bonului fiscal, precum şi a cheltuielilor cu investiţiile. Cu toate acestea, o revenire notabilă a marjelor se poate observa în primul trimestru din 2024.

- Fluctuaţia preţurilor: Schimbările de preţ pentru energie şi cereale afectează vizibil compania.

- Gripa aviară: Un posibil focar de gripă aviară poate afecta operaţiunile Grupului, compania generând o parte semnificativă din cifra de afaceri din această activitate.

- Lichiditate diminuată: Compania şi-a reziliat, în vara anului trecut, contractul cu furnizorul de servicii de lichiditate, ceea ce face ca investitorii să aibă nevoie de o mai mare perioadă de timp pentru a acumula acţiuni AG. De asemenea, fiind listată pe Piaţa AeRO, marile fonduri de investiţii nu pot investi în companie pentru a asigura o lichiditate sporită.

Sursele menţionate de TradeVille.în acest raport sunt: rapoarte companie, BVB, conferinţă de presă Agroland, linkedin.com, TradingView, wall-street.ro

--------------

Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.

Opinia Cititorului ( 7 )

  1. Deci investitia initiala in fabrica de furaje de la Caransebes a fost cea mai proasta si acum incercati sa dregeti busuiocul cu furaje bio?

    Tendinta e catre alimente de origine vegetala,mai putin animala,asa ca o astfel de afacere prezinta un risc imens.

    1. Niciodată vegetalul nu va ajunge unde zici tu!

      mai vedem cine are dreptate...

      Eu,bineînțeles! Aiurelile astea nu mai țin!

      Ce ai fumat azi? Sau e obicei?

    fabrica la Caransebes......departe de toti marii clienti bio din tara, inclusiv de "fabrica" din Mihailesti

Comanda carte
digi.ro
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

12 Iul. 2024
Euro (EUR)Euro4.9737
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5689
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.0989
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9158
Gram de aur (XAU)Gram de aur353.2067

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
letapebytourdefrance.com
roenergy.eu
rommedica.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb