Agroserv Măriuţă SA a raportat rezultate financiare solide, marcând revenirea pe profit după pierderea consemnată anul trecut. Fabrica a fost principalul motor de creştere, cu venituri mai mari cu 26% în primele şase luni din 2025, iar profitul net a ajuns la 3,4 milioane de lei, comparativ cu pierderea de 646.000 de lei din perioada similară din 2024, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille .
Acţiunile companiei se tranzacţionează în prezent la nivelul unui suport tehnic. După primele şase luni, Agroserv Măriuţa a depăşit deja rezultatul net bugetat şi anticipează pentru semestrul al doilea venituri superioare celor din 2024.
Agroserv Măriuţa desfăşoară o activitate agricolă mixtă, având în gestiune culturi vegetale, ferme de creştere a animalelor şi o fabrică de lactate. Compania este prezentă pe piaţa AeRo a Bursei de Valori Bucureşti din anul 2021. Activitatea Agroserv Măriuţa a început în anul 1994, în localitatea Măriuţa, judeţul Călăraşi, având ca domeniu de activitate agricultura, penetrând ulterior şi piaţa creşterii animalelor. Avântul impresionant a constat în saltul de la 35 de vaci la un număr total de 3.002 animale în prezent, prin accesarea unor finanţări europene. Din 2018 compania a pus în funcţiune o fabrică de lactate, venind în acelaşi timp pe piaţă cu brandul ”Lăptăria cu caimac”. Pe măsură ce activitatea s-a extins în zona zootehniei, sediul s-a mutat în Drăgoeşti, Jud. Ialomiţa.
Agroserv Măriuţa este un business integrat, permiţând controlul pe întreg lanţul de aprovizionare, fiind responsabil de producerea hranei pentru animalele pe care le are în gestiune. La sfârşitul semestrului întâi din 2025, compania administra 2.800 de hectare. Aproximativ 30% din recolta produsă este destinată autoconsumului, rezultând un lapte crud cu o calitate nutriţională superioară. ”Lăptăria cu caimac” este întâlnită în majoritatea lanţurilor mari de hipermarketuri, însumând peste 2.500 de magazine pentru care este furnizor.
Acţiunile companiei sunt deţinute în proporţie de 67,5% de doamna Cocan Mădălina Oana, care este, de asemenea, membru neexecutiv în Consiliul de Administraţie al Agroserv Măriuţa. O cotă de 11,4% din drepturile de vot aparţin Evergent Investments, iar free float-ul companiei ajunge la un total de aproximativ 21%, împărţit între persoane fizice (14,29%) şi juridice (6,77%).
Agroserv Măriuţa are, în prezent, patru directori specializaţi pe departamentele de zootehnie, investiţii, producţie lactate şi vânzări, cărora li se alătură Cornel Dănilă, directorul general. Acesta este absolvent al Academiei Tehnice Militare şi are o experienţă de peste 20 de ani în domeniul produselor de larg consum, ocupând în trecut poziţii importante în cadrul companiilor producătoare de lactate din România.
• Creştere constantă a veniturilor din piaţa locală a lactatelor
Cele mai recente date publicate de Comisia Europeană arată că preţul mediu al laptelui crud de vacă s-a stabilizat în jurul valorii de 52,9 euro/100 kg la finalul celui de-al doilea trimestru la nivel european. La nivelul ţării noastre, preţul mediu al laptelui crud de vacă a atins 41,1 euro/100 kg la finele primului semestru din 2025, fiind cu 22,3% mai redus decât media europeană.
În România, datele naţionale arată că în perioada ianuarie-mai 2025 cantitatea de lapte colectat a crescut cu 16% faţă de acelaşi interval din 2024. În paralel, importurile de lapte crud au urcat cu 5%. Pe segmentul procesării, producţia de lapte de consum a înregistrat o uşoară scădere, în timp ce iaurturile (+7%) şi untul (+16%) au consemnat creşteri importante. Prognoza pentru următorii ani indică o creştere constantă a veniturilor din piaţa produselor lactate din România, cu o rată anuală estimată de avans (CAGR) de aproximativ 5,18% în perioada 2025-2030, de la 1,45 miliarde de dolari (2025). Această evoluţie va aduce beneficii indirecte şi producătorilor de lapte brut, care joacă un rol esenţial în lanţurile de aprovizionare ale procesatorilor.
Pentru al treilea şi al patrulea trimestru se anticipează o uşoară scădere a preţului, dar acesta va rămâne semnificativ peste nivelul din anul anterior, ceea ce face ca 2025 să fie un an mai favorabil pentru producători. Producţia de lapte rămâne sensibilă la valurile de căldură, iar anul trecut companiile au înregistrat o scădere importantă a cantităţii produse, însă în 2025 impactul a fost mult mai redus. O posibilă ameninţare vine din partea substitutelor, precum produsele pe bază de soia sau vegetale, dar penetrarea lor este limitată de preţurile ridicate şi de calitatea inferioară faţă de laptele clasic.
• Agroserv Măriuţa a revenit pe profit
În primul semestru din 2025, Agroserv Măriuţa a înregistrat o creştere solidă a cifrei de afaceri, +20% faţă de aceeaşi perioadă din 2024, ajungând la 50,6 milioane de lei. Motorul principal al acestei evoluţii a fost fabrica de procesare, principala linie de business, care a generat 38,5 milioane de lei, în creştere cu 26%, pe fondul sporirii volumelor vândute şi al extinderii gamei de produse. Ponderea laptelui procesat intern a crescut de la 60% la 65%, în timp ce gama de kefir şi segmentul brânzeturilor au înregistrat cele mai bune performanţe. Activitatea de zootehnie a adus venituri de 9,9 milioane de lei, în creştere cu 9% faţă de anul precedent, datorită avansului semnificativ al vânzărilor de animale (+56%, în special junici gestante), care a compensat scăderea uşoară a veniturilor din laptele crud, direcţionat în proporţie mai mare către fabrică. Producţia totală de lapte a fost de 7,5 milioane de litri, comparabilă cu anul anterior.
Managementul eficient al fermei, investiţiile constante în infrastructură şi în dezvoltarea echipei, precum şi selecţia celor mai bune exemplare de animale, însoţite de îngrijirea lor la standarde ridicate, au susţinut producţia în primele şase luni din 2025, care a atins vârfuri de peste 40 de tone pe zi, urmată de o scădere naturală pe parcursul verii, accentuată de valurile de caniculă.
Rezultatele din cultura vegetală au fost sub nivelul din 2024, exclusiv ca urmare a decalării recoltării grâului şi rapiţei, însă condiţiile meteorologice mai bune sugerează venituri superioare în semestrul al doilea. Activitatea vegetală a adus 2,3 milioane de lei, pe o suprafaţă de 2.300 ha, cu o producţie de 6,4 mii tone, dominată de grâu (65%) şi orz (23%). Cultura de porumb nu era finalizată în iunie, dar se anticipează rezultate superioare anului trecut, notează TradeVille .
Per ansamblu, veniturile din exploatare au crescut cu 11%, la 65,8 milioane de lei, în timp ce cheltuielile din exploatare au urcat doar cu 2%, la 58,7 milioane de lei, datorită controlului strict al costurilor şi scăderii presiunii inflaţioniste. Rezultatul operaţional a avansat cu 303%, la 7 milioane de lei, iar compania a redevenit profitabilă, raportând un câştig net de 3,4 milioane de lei, faţă de pierderea din primele şase luni din 2024.
• Perspective
Pentru 2025, compania estimează o creştere a volumelor prin extinderea portofoliului şi diversificarea bazei de clienţi, menţinându-şi modelul de business integrat, orientat spre livrarea de produse sănătoase şi de calitate. De asemenea, Agroserv Măriuţa ţinteşte o cifră de afaceri de 103,7 milioane de lei, în creştere cu 16% faţă de 2024, o marjă brută de 26 de milioane de lei şi un rezultat net de 2,5 milioane de lei. În ceea ce priveşte BVC, compania a realizat la şase luni: 48,8% din cifra de afaceri şi 136% din profitul net estimat.
În luna mai, Agroserv Măriuţa a anunţat iniţierea unui demers de explorare privind o posibilă majorare de capital social, desemnând Newbridge Capital drept consultant financiar. Intenţia era ca fondurile obţinute să fie direcţionate atât către rambursarea obligaţiunilor MILK25E, cât şi pentru susţinerea planurilor de investiţii. După acest anunţ preliminar, compania nu a mai furnizat actualizări legate de evoluţia procesului. În data de 27 octombrie 2025, compania va organiza Adunarea Generală Extraordinară a Acţionarilor pentru aprobarea unei emisiuni de obligaţiuni corporative cu o valoare nominală de 3 milioane de euro, sumă care va fi utilizată pentru rambursarea obligaţiunilor MILK25E scadente în luna noiembrie 2025.
• Evoluţia preţului acţiunii MILK: avans
Acţiunile companiei Agroserv Măriuţa, listate la BVB în anul 2021, pe piaţa AeRO, sub simbolul "MILK”, au avansat în ultimele 12 luni cu aproximativ 6%, iar de la începutul anului au urcat cu circa 14%. După listare, cotaţia a atins un maxim istoric în jurul valorii de 83 de lei, întrând apoi într-un trend descendent puternic, care a dus la o scădere a preţului de circa şase ori. Nivelul de suport principal este la 6,15 lei, iar rezistenţa se află la 6,55 lei.
Pe termen mediu, un suport secundar solid, testat de mai multe ori, rămâne zona de 5 lei. Acţiunile au atins un minim istoric în decembrie 2024, în jurul valorii de 4,76 lei. Preţul s-a menţinut în ultima perioadă peste mediile mobile principale, însă corecţia recentă testează aceste niveluri. Indicatorul RSI se află la 52, într-o zonă neutră. După apropierea de zona de supracumpărare, în luna septembrie a acestui an, scăderea recentă este o corecţie naturală, fără a indica încă o situaţie de supravânzare. Volumul tranzacţionat a urcat semnificativ în faza de creştere de la finalul lunii august şi început de septembrie, confirmând interesul cumpărătorilor. Corecţia actuală s-a produs pe volume mai reduse, ceea ce sugerează lipsa unei presiuni majore de vânzare.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Agroserv Măriuţa
Oportunităţi
- Creşterea cererii pentru produse naturale: Consumatorii sunt tot mai orientaţi către lactate naturale, cu ingrediente simple, ceea ce susţine poziţionarea brandului "Lăptăria cu Caimac”. Cu toate acestea, în perioadele de recesiune, consumul poate avea de suferit.
- Rezultatele estimate: Performanţa obţinută în primele şase luni din 2025 a depăşit obiectivele stabilite pe toate liniile de activitate. În acest context, estimarea este că bugetul aprobat va fi realizat integral. Agroserv Măriuţa a anunţat, în raportul financiar, că evoluţiile contextului macroeconomic şi legislativ vor fi monitorizate atent pentru a permite adaptarea la noile condiţii şi pentru a limita eventualele efecte negative.
- Modelul de business: Un avantaj competitiv important al companiei este modelul său de business. În timp ce marii jucători se concentrează pe centralizarea achiziţiilor şi pe importul de lapte, compania deţine propria fermă, unde limitările biologice fac ca replicarea modelului să necesite până la opt ani pentru a genera rezultate.
Riscuri
- Costuri operaţionale: Creşterea preţurilor energiei şi transportului afectează direct profitabilitatea, mai ales într-un sector cu marje tradiţionale reduse, precum cel al produselor lactate.
- Competiţie pe pieţele externe: În comparaţie cu alte ţări europene precum Ungaria şi Polonia, România nu beneficiază de un sprijin suficient pentru sectorul agricol, iar lanţurile scurte de aprovizionare autohtone întâmpină dificultăţi majore în faţa concurenţei externe. Aceasta se datorează, în mare parte, subvenţiilor primite de către producătorii din alte ţări, care reuşesc astfel să menţină preţuri la raft mai mici, punând presiune asupra fermierilor locali.
- Încălzirea globală: Condiţiile meteorologice nefavorabile reprezintă în continuare un pericol pentru producţia agricolă, influenţând negativ cantitatea acesteia, volatilitatea producţiei reprezentând un factor de risc pentru creşterea costurilor operaţionale.
Sursele menţionate de TradeVille în această analiză sunt: raportul companiei, BVB, Comisia Europeană, evenimentul Quarterly Report, Statista, presă locală.
------------------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.
Opinia Cititorului