Gala BURSA 2019Gala BURSA 2019

Turcii vor livra şi tramvaie în Bucureşti

D.N.
Ziarul BURSA #Companii /

Turcii vor livra şi tramvaie în Bucureşti

Autobuzele albastre, din Turcia, nu vor mai fi "singure" pe străzile Capitalei, în curând, din aceeaşi ţară vor veni şi 100 de tramvaie.

Comisia de licitaţie din cadrul municipalităţii Bucureşti a desemnat, la începutul acestei săptămâni, câştigătorul procedurii de achiziţie publică pentru reînnoirea flotei de tramvaie, respectiv firma DURMAZLAR MAKINE SANAYI VE TICARET cu sediul în oraşul Bursa, informează site-ul clubferoviar.ro, care citează un document: "Comunicare privind rezultatul procedurii de atribuire «Achiziţionarea a 100 de tramvaie»". Oferta declarată câştigătoare a fost desemnată în urma aplicării criteriului de atribuire, cel mai bun raport calitate-preţ şi a algoritmului de calcul asociat aşa cum a fost publicat în anunţul de participare. Oficial nu poate fi anunţat câştigătorul, deoarece urmează o perioadă de 10 zile în care se pot face contestaţii.

Abdullah Bocan, manager general la Durmazlar Railway Systems, anunţa în această primăvară că tramvaiele produse de firma turcă sunt la standarde şi cu componente europene, dar la preţuri mult mai mici: "Pot să spun că noi am propus Primăriei Bucureşti un preţ sub bugetul pe care îl aveau dânşii. Noi propunem o calitate germană la un preţ mult mai mic ". Potrivit lui Murat Corapcigil, director de dezvoltare al firmei, valoarea unui tramvai este de 1,7 milioane euro, dar preţul final este în funcţie de proiect. Durmazlar Holding are aproximativ 900 de angajaţi, dintre care 120 de ingineri se ocupă numai de cercetare-dezvoltare, realizând o cifră de afaceri anuală de 150 milioane euro, din care 70 milioane euro este cifra de afaceri a diviziei de sisteme feroviare. Tramvaiele (greutatea unuia este de 45 de tone) vor fi livrate gata de utilizare (garanţia este de 30 de ani) cu ajutorul unor tiruri imense, durata unui transport pe ruta Bursa - Bucureşti fiind de o săptămână.

Iniţial, în cadrul procedurii de achiziţie s-au înscris un număr de 20 de operatori economici, dar au depus oferta doar 2, respectiv Astra Vagoane Călători SA şi Durmazlar Makine. Primăria Municipiului Bucureşti a publicat în SICAP, pe data de 11 decembrie 2018, anunţul pentru achiziţia celor 100 de tramvaie, valoarea estimată a contractului fiind de 845,68 milioane lei (180 de milioane de euro). Cele 100 de tramvaie noi vor avea podeaua complet coborâtă pe toată lungimea vehiculului, din gama de 36 m, cu minim 5 uşi duble, dotate cu echipament de climatizare destinat asigurării atât a aerului condiţionat, cât şi a încălzirii salonului pasageri. Sistemul va oferi posibilitatea reglării, atât a temperaturii, cât şi a debitului de aer. De asemenea, prin documentaţia de achiziţie s-a solicitat că tramvaiele să aibă o capacitate de cel puţin 220 de călători total, din care minim 56 pe scaune, să aibă nivel de zgomot redus, instalaţie de supraveghere video, echipamente pentru validarea cardurilor. Pentru persoanele cu dizabilităţi care folosesc scaune cu rotile, se va prevedea o platformă rabatabilă sau culisanta cu acţionare manuală şi se vor amenaja 2 locuri speciale la cea mai apropiată uşa dublă de acces fata de postul de conducere. De asemenea, în apropierea acestor spaţii trebuie prevăzute bare de susţinere, dispozitive de asigurare, butoane de comandă şi comunicare etc.

Durata de utilizare a tramvaiului - minim 30 ani, garanţia funcţionarii fără defecţiuni a tramvaiului - minim 5 ani sau minim 300.000 km. Consumul specific de energie electrică este factor de evaluare cu o pondere însemnată. Instalaţia IT care echipează tramvaiul şi realizează funcţiile de: Informare călători (audio-vizuală); Infotainment; Numărare călători; Supraveghere video; Wi-Fi şi sistem de comunicare online. Posibilitatea transportării bicicletelor printr-un sistem de prindere şi fixare rabatabil, care să nu ocupe spaţiul destinat călătorilor atunci când nu este utilizat. Echipare cu sistem Infotaiment cu monitoare TFT LCD-LED sau superioare pentru indicarea traseului, a poziţiei tramvaiului în traseu şi pentru difuzarea de reclame comerciale, cu proprietăţi antivandalism, montate în interiorul salonului pentru călători astfel: minim 4 monitoare. Achiziţia face obiectul a 8 proiecte pentru care s-a solicitat finanţare din fonduri europene nerambursabile prin Programul Operaţional Regional 2014-2020. Obiectivele generale ale proiectelor sunt de a reduce emisiile poluante generate de transportul rutier motorizat la nivelul Municipiului Bucureşti. Prin achiziţionarea celor 100 tramvaie noi care vor circula pe cele 8 linii de tramvai se urmăreşte creşterea atractivităţii şi îmbunătăţirea eficienţei transportului public de călători, a frecvenţei şi a timpilor de parcurs, accesibilităţii şi implicit a transferului către acesta de la transportul privat cu autoturisme.

Opinia Cititorului ( 3 )

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

  1. A mai bifat o mare realizare doamna Firea.

    Pe cand turca limba straina in scolile bucurestene?

    Altfel, am mari indoieli ca aceasta excelenta afacere va fi macar co-finantata cu bani europeni. De regula acordarea fondurilor nerambursabile europene pentru achizitii majore e conditionata de efectuarea acestor achizitii din spatiul intra-comunitar. Cum e si normal, as spune. Dar Romania pesedista are prea multi bani, n-are ea nevoie de fonduri europene. 

    Acord

    Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

    1. deranjeaza ca nu cumparam de la stapanii nemtii si francezi, nu?

      scalveti 

      sai pupati pe europeni in cur acum  

      de ce nu au venit la licitatii? de ce nu au depus dosare?

      pt ca asteptau sa vina la putere dejectiile umane pnl sa le faca cadouri-contracte ca pt ei-vezi autobuzele germane. 

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

      ... da, ca sa fiu sincer as prefera sa fiu sluga la francezi, nemti si americani, decat la cei pe care inteleg ca-i preferati dvs. - rusi, turci si chinezi.

      Revenind la subiect, nu stiu de ce n-au depus dosare la licitatie ceilalti 18 din cei 20 de potentiali ofertanti. 

      As fi vrut si eu sa stiu, dar nu s-a putut. I-am sugerat mai demult domnului autor, intr-un comentariu la un alt articol, ca in calitate de jurnalist de business poate ar fi fost nimerit sa incerce sa puna totusi si niste intrebari (printre care si una referitoare exact la acest lucru, ce anume din caietul de sarcini a pus pe fuga 90% din potentialii ofertanti, poate alta referitoare la (lipsa de) experienta a firmei turcesti, care urmeaza sa livreze Bucurestilor mult mai multe tramvaie decat au produs in toata existenta lor de pana acum etc.). Domnul autor a considerat insa ca scrierea de advertoriale e mai potrivita prestantei d-sale profesionale. 

      Mai departe, ce sa vezi - poate ca in acest caz am fi putut chiar sa nu fim slugile nimanui, avand in vedere ca principalul membru al celuilalt consortiu ofertant e o firma romaneasca, dar d-na Firea & Co au hotarat altfel. 

      Si anume au hotarat intr-un mod care promite - ca orice treaba pesedista - sa se lase cu un mare scandal. Din cate inteleg, consortiul condus de Astra a depus deja contestatie dar, in esenta, primaria refuza sa le comunice datele cu care Durmazlar a castigat. Sanse mari sa se ajunga in instanta. 

      Iar unii colegi de-ai domnului autor, probabil mai putin obisnuiti cu scrierea de laudatio-uri, afirma chiar ca tramvaiele turcesti sunt mai late decat cerinta din caietul de sarcini. Asta nu numai ca n-ar fi nicio surpriza (pentru o administratie pesedista care mai acum cativa ani cumpara vagoane de metrou care nu incapeau in statii), ci ar fi chiar mana cereasca pentru firmele de partid care ar urma sa distanteze caile de rulare - la un pret, bineinteles, umflat de macar 3-4 ori.  

      Cat despre PNL, contracte-cadou. autobuze germane etc., aplicat la situatia noastra lucrurile ar fi cam asa. Am fi iesit foarte castigati daca pe un tramvai nemtesc/frantuzesc/spaniol/ita lienesc care valora 100 de lei plateam 120 de lei - din care jumatate (sau pana la 80%) erau bani europeni nerambursabili. 

      Multumita insa recunoscutei competente pesediste, intrupate mai bine decat in oricine altcineva in faptura gingasa a d-nei Firea, platim 115 lei (cam asta, cel putin a fost in termeni procentuali diferenta dintre Otokar si Mercedes) pe un obiect care, de fapt, habar n-avem cat valoreaza. 

      In rest, va doresc multa sanatate si cand va mai intalniti cu mama dvs. bateti-i obrazul, ca v-a dat drumul in lume (mult) inainte de absolvirea celor sapte ani de-acasa. 

      Acord

      Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro
Cabinet de avocatTMPS