Uniunea Europeană se pregăteşte să elimine blocajele din reţelele electrice şi să accelereze investiţiile în infrastructura energetică, potrivit unor documente interne citate de Reuters, de la care relatăm cele ce urmează.
Bruxelles-ul urmăreşte impulsionarea dezvoltării liniilor transfrontaliere, în condiţiile în care reţelele depăşite frânează tranziţia energetică.
Statele membre au investit masiv în energie regenerabilă cu cost redus, însă extinderea şi modernizarea reţelelor nu a ţinut pasul. Drept urmare, o parte tot mai mare din producţia eoliană şi solară este limitată pentru a evita supraîncărcarea, ceea ce duce la risipă de electricitate şi costuri suplimentare pentru consumatori.
Comisia Europeană pregăteşte un plan centralizat pentru infrastructura electrică transfrontalieră şi intenţionează să colaboreze cu operatorii de reţele pentru a accelera implementarea proiectelor.
Lipsa investiţiilor în reţele menţine preţurile energiei în Europa la niveluri de două-trei ori mai mari decât în China şi SUA, afectând competitivitatea industriei europene. Documentele interne arată că investiţii de 5 miliarde de euro în reţele ar putea genera economii de 8 miliarde de euro în sistemul energetic.
Fără măsuri urgente, UE ar putea ajunge în 2040 să limiteze până la 310 TWh de energie regenerabilă din cauza constrângerilor din reţea, echivalentul a aproape jumătate din consumul casnic european din 2023. Pentru a accelera investiţiile, un proiect legislativ prevede scutirea unor proiecte de infrastructură electrică de evaluările de mediu, iar proiectele mici de energie regenerabilă şi stocare nu ar mai necesita autorizaţii de mediu.
Un purtător de cuvânt al Comisiei a refuzat să comenteze proiectele, care vor necesita aprobarea statelor membre şi a Parlamentului European. Propunerea include şi termene mai scurte pentru obţinerea avizelor, inclusiv un termen maxim de şase luni pentru aprobarea staţiilor noi de încărcare pentru vehicule electrice. În lipsa unui răspuns al autorităţilor, permisele ar urma să fie acordate automat, pentru a reduce întârzierile persistente din unele ţări ale UE.




























































Opinia Cititorului