"Un asigurător important din piaţa RCA are şanse mari să intre în rezoluţie până la vară"

A consemnat PETRE BARAC
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări / 10 februarie 2016

"Un asigurător important din piaţa RCA are şanse mari să intre în rezoluţie până la vară"

(Interviu cu domnul Cristian Muntean, preşedintele ASSAI, asociaţia care reprezintă interesele service-urilor auto independente)

"Fondul de Garantare a Asiguraţilor ar trebui să se pregătească să gestioneze daunele încă unui jucător important din zona RCA"

Reporter: Care este starea actuală a service-urilor auto, în condiţiile în care asigurătorii au tot mai multe probleme pe piaţa locală?

Cristian Muntean: Adevărata criză economică o resimt, cu siguranţă, unităţile service de aproximativ 6 luni şi cred că va mai dura cel puţin un an şi jumătate. Activitatea de reparaţii auto s-a înjumătăţit în ultimii 2 ani. Majoritatea colegilor mei care au avut câte 2 service-uri au fost nevoiţi să îşi închidă unul dintre acestea sau sunt în curs de a închide unul dintre ele.

Motivele principale care au dus la înjumătăţirea activităţii în service în ultimii ani sunt următoarele:

1. Reducerea numărului de dosare de daună RCA şi CASCO;

2. Scăderea numărului de asiguraţi CASCO;

3. Creşterea puternică a numărului de plăţi efectuate de către societăţile de asigurări în sistemul "regie proprie", adică plăţi diminuate cu aproximativ 40 - 50% achitate direct în contul păgubitului.

Cu această sumă de bani insuficientă, păgubitul RCA îşi poate cumpăra doar piese din dezmembrări sau neomologate şi este nevoit să îşi efectueze reparaţia în unităţi reparatoare clandestine, neautorizate RAR.

4. Intrarea în faliment a societăţii ASTRA, care deţinea aproximativ 20% din piaţa RCA, ale cărei poliţe RCA nu sunt acceptate de către unităţile reparatoare din cauza neplăţii daunelor.

5. Conduita defectuoasă privind plata daunelor a aproximativ 75% dintre societăţile de asigurări din piaţă a condus la situaţia ca unele societăţi reparatoare să accepte, selectiv, efectuarea de reparaţii în baza poliţelor RCA sau CASCO emise de către societăţile de asigurări.

Reporter: Cum a evoluat numărul dosarelor de daună RCA şi CASCO în 2015 şi ce estimări aveţi pentru acest an? Dar în ceea ce priveşte manopera medie la nivel naţional de reparaţie a service-urilor auto?

Cristian Muntean: Numărul dosarelor de daună se află în continuă scădere în ultimii 5 ani, situaţie confirmată şi de scăderea frecvenţei daunei (estimată la 6,7% în anul 2015, comparativ cu 11% în 2010). Tendinţa frecvenţei daunei va fi de scădere, în continuare, în următorii ani, urmând să se stabilizeze, cel mai probabil, în jurul a 3%, valoare apropiată de media UE. Paradoxal, în ciuda creşterii semnificative a preţului RCA, valoarea medie a tarifului orar a scăzut în ultimul an cu aproximativ 10%, firmele de asigurări transmiţând unităţilor reparatoare noi oferte de colaborare diminuate financiar comparativ cu anul 2014. Tariful mediu de manoperă a ajuns la aproximativ 61 lei plusTVA.

Reporter: Câte companii de asigurări de la noi au avut, anul trecut, întârzieri majore la plata daunelor? Care a fost situaţia comparativ cu anul 2014?

Cristian Muntean: Numărul societăţilor de asigurări rău-platnice a crescut în anul 2015. Dacă inclusiv în cazul maşinii tatălui meu, plata despăgubirii din partea unei societăţi de asigurări austriece la care eu am recomandat atunci să încheie asigurare CASCO, a fost efectuată cu întârziere de peste 6 luni şi asta, după 2 reclamaţii depuse la ASF, mă întreb: Ce fac zecile de mii de asiguraţi români abuzaţi de către firmele de asigurări?

Dacă în urmă cu 5 ani observam că există 3 societăţi de asigurări care prezintă probleme majore privind plata despăgubirilor, în prezent, nu pot recomanda mai mult de 3 societăţi de asigurări la care îţi poţi încheia un RCA sau CASCO. Din păcate, plata daunelor în termen legal a devenit excepţie în România, iar calitatea serviciilor de despăgubire scade invers proporţional cu creşterea RCA. În anul 2015, aproximativ 90% din plăţile de despăgubire au fost efectuate doar parţial (plata fiind diminuată în medie cu aproximativ 35%) , iar peste 80% dintre plăţi au fost efectuate în afara termenului legal. În această situaţie, nu mai vorbim despre respectarea legii, ci despre nerespectarea acesteia pentru majoritatea firmelor de asigurări.

Reporter: Cum credeţi că va fi influenţată industria service-urilor auto de majorarea tarifelor RCA, despre care s-a vorbit intens în ultima perioadă?

Cristian Muntean: Există o teorie a preţului serviciilor şi anume că, atunci când creşti un preţ, trebuie să oferi o calitate mai bună a serviciilor sau servicii complementare. Această teorie nu se aplică şi în piaţa de asigurări şi ajungem, astfel, să asistăm la un paradox tipic românesc: creşterea tarifelor nu influenţează calitatea serviciilor, ba dimpotrivă. Atunci când tarifele cresc, serviciile scad, iar, în acest caz, instituţia care ar trebui să protejeze consumatorul ar trebui să intervină. Observăm cu toţii o intervenţie întârziată a autorităţii de supraveghere, iar actuala lege a asigurărilor, precum şi norma RCA aflată şi în prezent în vigoare protejează mai degrabă interesele firmelor de asigurări şi, de aceea, trebuie modificată de urgenţă în mod substanţial.

De asemenea, norma privind reclamaţiile trebuie modificată de urgenţă, iar o parte dintre prevederile abuzive care favorizau societăţile de asigurări în dauna păgubiţilor RCA au fost desfiinţate săptămâna trecută de către Curtea de Apel Bucureşti, anulând, astfel, prevederi nocive cuprinse în această normă. Cine răspunde, totuşi, pentru aceste abuzuri legiferate şi a căror victime sunt consumatorii de asigurări, de peste un an de zile?

Reporter: Vă aşteptaţi la o majorare a tarifelor RCA sau CASCO în 2016?

Cristian Muntean: Aplicarea Solvency II obligă societăţile de asigurări să îşi crească solvabilitatea, iar această îmbunătăţire a parametrilor pe termen scurt, este posibilă prin 2 moduri: infuzie de capital sau/şi majorare a cotelor de prime. Probabil, măsurile vor fi mixte în cadrul societăţilor de asigurări (infuzie de capital plus majorare de prime), iar, astfel, tarifele RCA vor continua să crească şi în acest an, însă doar pentru anumite segmente de vârstă, iar creşterea va fi de aproximativ 20 - 25%.

Reporter: Ce procent din activitate au reprezentat în 2015 reparaţiile efectuate în baza poliţelor de asigurare (RCA/CASCO)?

Cristian Muntean: Multe unităţi reparatoare au înţeles în ultimii ani că activitatea de reparaţii trebuie să crească în afara celor decontate în baza unei poliţe de asigurare. Astfel, activitatea de reparaţii a unui service este împărţită după cum urmează:

a. Mecanică - 30 - 40% din activitatea totală;

b. Reparaţii caroserie (achitate de către client) - aproximativ 8%;

c. 50 - 52% reprezintă reparaţiile decontate în baza unei poliţe de asigurări (RCA sau CASCO). În cazul reparaţiilor decontate în baza unei poliţe de asigurare auto, distribuţia este următoarea: 72% reprezintă reparaţii în baza poliţelor RCA, iar 28% reprezintă cele în baza poliţelor CASCO. Deşi numărul de contracte CASCO este în continuă scădere, frecvenţa daunelor pe această categorie rămâne una ridicată.

Reporter: Cum caracterizaţi activitatea ASF din 2015 pe piaţa asigurărilor? Ce aşteptări aveţi pentru acest an?

Cristian Muntean: Din păcate pentru asiguraţi, multe decizii greşite luate în urmă cu mai mulţi ani de către CSA/ASF s-au decontat în anul 2015 şi, cu toate acestea, nimeni nu răspunde pentru asta. Arbitrul ASF a căzut în capcana întinsă de către piaţa supravegheată şi s-a trezit mult prea târziu.

Consider că în anul 2016 vor avea loc şi alte evenimente importante în piaţa de asigurări:

- O altă companie de asigurări importantă în piaţa RCA, la care ASF se află încă în control, are şanse mari să fie introdusă în rezoluţie până în vară;

- Fondul de Garantare a Asiguraţilor ar trebui să se pregătească să gestioneze daunele încă unui jucător important din zona RCA;

- Cred că ASF va primi un vot negativ din partea Parlamentului Românie în luna martie când va prezenta raportul de activitate;

- Este foarte probabil ca, până în vară, componenţa consiliului ASF să sufere modificări;

- Intrarea societăţii EximAsig în piaţa asigurărilor auto ar constitui un factor de echilibru în ceea ce priveşte preţul RCA;

- Intrarea altor jucători în piaţa RCA ar aduce o competiţie a preţurilor în piaţa RCA, dar un mare risc privind modul de plată a despăgubirilor;

- Externalizarea serviciilor de daune în piaţa de asigurări auto - Legea CEETAR (n.r. Corpul de experţi şi evaluatori auto independenţi în România).

Reporter: Cum au primit parlamentarii propunerea dumneavoastră ca bugetul ASF să fie gestionat de Ministerul Finanţelor? Când ar putea fi adoptată o astfel de măsură?

Cristian Muntean: Această măsură va trebui, din păcate, să mai aştepte pentru că, în prezent, sunt importante şi urgente modificările aduse legii asigurărilor şi normei RCA. Am avut discuţii cu mai mulţi parlamentari care s-au arătat interesaţi să susţină o astfel de iniţiativă, care este absolut necesară pentru eliminarea conflictului de interese dintre arbitru şi piaţa supravegheată. Din această relaţie toxică au rezultat şi disfuncţionalităţile resimţite mai puternic în anul 2015 şi 2016 de către toţi asiguraţii români, iar, după finalizarea legii asigurărilor şi normei RCA, vom putea relua această temă deosebit de importantă pentru asigurarea unor relaţii echidistante între asigurători şi ASF, precum şi pentru o reprezentare autentică a intereselor asiguraţilor de către ASF.

Reporter: Cum poate un service independent să colaboreze cu asigurătorii fără să fie afectată calitatea reparaţiei de preţurile cât mai reduse?

Cristian Muntean: Aparent simplu, dar greu de pus în aplicare în actualul context economic. Nu trebuie să fie acceptate contractele de decontare directă cu asigurătorii. Contractele dintre asigurători şi unităţile reparatoare au efecte nocive pentru asiguraţi. Aceste contracte prevăd ca unităţile reparatoare să ofere discounturi importante la piesele de schimb, ceea ce va face imposibilă achiziţia şi montarea de piese noi şi originale pe maşina avariată. Clientul trebuie să ştie că are dreptul, în baza unei poliţe RCA, la o reparaţie de calitate cu piese noi şi originale. Clientul trebuie să ştie că are dreptul să îşi aleagă orice unitate reparatoare autorizată RAR, iar societatea de asigurări este obligată să achite costul reparaţiei direct către unitatea reparatoare (dacă păgubitul RCA solicită acest lucru în cererea de despăgubire), indiferent dacă unitatea reparatoare are sau nu are contract de decontare directă cu societatea de asigurări. Eu recomand tuturor păgubiţilor RCA să nu îşi efectueze reparaţiile în unităţile service care au contracte de decontare directă cu societăţile de asigurări. Asta, desigur, dacă doresc să aibă montate pe maşină piese noi şi originale.

Reporter: Există date cu privire la situaţia pieselor neomologate folosite în reparaţiile auto? Care a fost situaţia la nivelul anului trecut şi ce aşteptări aveţi pentru 2016?

Cristian Muntean: Există un raport al Consiliului Concurenţei pe tema cunoaşterii pieţei de reparaţii, aferent perioadei 2009 - 2011, care sublinia faptul că ponderea pieselor de schimb contrafăcute existente în România era de 27%, mult peste cea europeană (10%). În mod sigur, procentul pieselor contrafăcute a crescut în ultimii ani, iar acesta este în prezent la 35-40%. Montarea unor astfel de piese pe un autovehicul scade semnificativ siguranţa în trafic, pentru că astfel de piese nu îndeplinesc criteriile minime de siguranţă, în special, în cazul unui accident. Există o concurenţă puternică în rândul tuturor producătorilor auto pentru a oferi preţuri competitive de vânzare a autovehiculelor, producători care se confruntă, totodată, şi cu o presiune legată de costurile de producţie, însă, cu toate acestea, au ales să folosească doar piese care îndeplinesc aceste criterii de siguranţă. Păgubiţii RCA trebuie să îşi amintească faptul că maşina a ieşit pe poarta fabricii cu piese originale şi aceştia trebuie să îşi menţină aceleaşi pretenţii şi când e vorba de reparaţii. Acesta este motivul pentru care recomand tuturor clienţilor ca, după efectuarea unor reparaţii în baza unei poliţe RCA, să le fie puse la dispoziţie şi certificatele de garanţie şi omologare a pieselor utilizate. Dacă unitatea reparatoare refuză să le pună la dispoziţie aceste documente, clienţii trebuie să sesizeze de urgenţă RAR şi ANPC.

Reporter: Ce recomandări aveţi pentru cetăţenii care trebuie să îşi încheie poliţe RCA în acest an?

Cristian Muntean: Înainte să îşi încheie o asigurare RCA sau CASCO, un şofer ar trebui să consulte, în prealabil, unitatea reparatoare care îi va repara maşina în caz de daună. De asemenea, trebuie să aibă în vedere faptul că o societate de asigurări ce practică tarife RCA reduse, dar cu probleme de notorietate privind plata despăgubirilor, îl poate implica într-o serie de situaţii neplăcute, cea mai frecventă fiind citarea acestuia într-un proces în instanţă, în situaţia în care provoacă un accident, iar năravurile companiei de asigurări rău-platnice ies din nou la iveală.

Reporter: Mulţumesc!

Opinia Cititorului ( 9 )

  1. Eu am platit obligatoriu RCA-CASCO cat o masina noua de-a lungul anilor.

    Cand sa imi de bani Rca a fost o problema; f putini bani fata de cat am platit eu. 

    Mi-am reparat auto pe banii mei, dupa un an am primit banii de la Rca.

    Oare nu ar fii mai bine sa scoatem acest rca de pe piata de tot, sa isi repare fiecare masina pe banii lui, poate prin tribunal daca intampina probleme de la vinovat? 

    De ce este ASF plin de lichele corupte? De ce tipul asta din interviu nu lucreaza in conducerea acestei institutii, insa lucreaza nenorocirea aia de Negritoiu, Coca Constantinescu si fosilele Giurescu si Ursache? Exista o mare problema in piata de asigurari, iar lichelele incaseaza zeci de mii de euro pe luna ca sa ne distruga. E bine sa faci afaceri in asigurari in Romania cu leprele astea aflate in conducere.

    A pus punctul pe i.

    Felicitari domnule Muntean,din pacate nu stiu daca cineva aude ceea ce dumneavoastra semnalati de ani buni.se pare ca rar -ul,consilul concurentei si anpc ul nu exista.de asf ar fi o gluma sa putem discuta.din pacate nici schimbarea presedintelui Romaniei,a guvernului nu a adus nici un plus in accesta piata necontrolata.nu ne ramane decat sa speram.poate la urmatoarele alegeri.

    Asa procedeaza ASF. In toate normele pe care le inventeaza peste noapte, niciuna nu este clara si niciuna nu poate fi penalizata ....pentru ca nu au terminatie.Ce ati inteles din ultimele norme date de ei ?????/ Ca asiguratorii sunt obligati sa constate in maxim 5 zile dauna avizata,iar in caz contrar....???....i se trage frana de mana !!!!! Cat o sa mai induram toate aceste anomalii, creeate de acesti protectori ai asiguratorilor bolnavi??Cand vad asemenea propuneri nesimtite din partea unor neavizati ( pentru ca niici un angajat din cadru ASF nu este in masura sa propuna aceste norme )imi vine sa mi schimb domiciliul in alta tara.

    Sleahta asta de nemernici de la asf sunt slugile firmelor de asigurari. Cand te plangi la ei ca nu achita daunele le cauta asiguratorilor toate scuzele posibile, fiind platiti sa ii apere. Iohannis! Ramai un sas prost daca nu ii dai cu capul de pereti pe acesti hoti de la asf.

    Pentru ce naiba platim noi polite RCA? Ca sa stam cu masinile in service cu lunile si sa platim diferenta da cost neachitata de catre Hotii din asigurari? L-au pus pe securistul ala de Negritoiu care in toate interventiile nu face altceva decat sa caute scuze asiguratorilor. Bai scursura societatii ce esti, [...]de securist....esti un HOT si un tradator de tara!

    Fara dubiu, cauza disfunctionalitatilor si anomaliilor din piata de asigirari poarta un nume"ASF". Iata de ce spun asta, pt ca, si aici dau un exemplu, nesiguranta resimtita de cetatean cand iese in strada nu este cauzata de infractori, ci de absenta politiei si a masurilor intreprinse de aceasta pt a conferi o stare de siguranta cetateanului. La fel, atunci cand doresc incheierea unei polite RCA sau CASCO, nu trebuie sa fiu ingrijorat de fatul ca, poate nu am ales un asigurator solvabil. Acest nesiguranta trebuie indepartata de ASF prin luarea de masuri caresa nu permita unui asigurator sa existe pe piata asigurarilor daca nu este solvabil.

    O alta masura care ar trebui luata fara intarziere este externalizarea daunelor prin infiintarea CEETAR, lucru ce ar duce la impartialitate si transparenta. Nu este normal ca jucatorul sa fie si arbitru. Interesele profunde ale ASF in activitatea companiilor de asigurari a generat marea intarziere in adoptarea infiintarii CEETAR. 

    Ce este asa greu de inteles ca atata timp cat ASF este platita sa functioneze din banii societatilor de asigurari nu are cum sa protejeze consumatorul. Acest conflict de interese este toxic pentru noi toti soferii si nu numai.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Dtlawyers
Apanova
BTPay
Boromir

Curs valutar BNR

06 Mai. 2021
Euro (EUR)Euro4.9266
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.0881
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.4961
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.6915
Gram de aur (XAU)Gram de aur235.7106

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Tohani
Cotaţii Emitenţi BVB
Concurs de idei de afaceri inovative ”Money is Funny” – ÎNSCRIERI
Cotaţii fonduri mutuale
Energy CEO forum awards
Pagini Aurii
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro