Viitorul retailului va fi omnichannel

A CONSEMNAT EMILIA OLESCU
Ziarul BURSA #Companii / 20 iulie

Daniel Gross, CEO PENNY | REWE Romania

Daniel Gross, CEO PENNY | REWE Romania

(Interviu cu Daniel Gross, CEO PENNY | REWE Romania)

Comerţul online a câştigat mult teren în pandemie şi ultimii ani au dus, printre altele, la adaptarea mai rapidă la plăţile cu cardul şi telefonul sau chiar ceasul, ne-a spus Daniel Gross, CEO PENNY | REWE Romania, într-un interviu.

Acesta ne-a precizat: "Există şi categorii de clienţi care preferă să cumpere în continuare cu cash, în magazine fizice. Diferenţele sunt date de mediul în care trăiesc clienţii, de vârsta lor şi de cât de uşor adoptă noile tehnologii. După doi ani de restricţii, oamenii îşi doresc să iasă iar şi să îşi facă cumpărăturile din magazinele fizice. Totuşi, credem că viitorul retailului va fi omnichannel, cu o dezvoltare în paralel atât în online, cât şi în offline".

Reporter: În ce stadiu se află comerţul după doi ani de pandemie?

Daniel Gross: Clienţii sunt mai conştienţi cu privire la avantajele diferitelor formate de magazine şi fac alegerile de cumpărare în consecinţă. Comerţul online a câştigat mult teren în pandemie şi ultimii ani au dus, de exemplu, la adaptarea mai rapidă la plăţile cu cardul şi telefonul sau chiar ceasul.

Cu toate acestea, există şi categorii de clienţi care preferă să cumpere în continuare cu cash, în magazine fizice. Diferenţele sunt date de mediul în care trăiesc clienţii, de vârsta lor şi de cât de uşor adoptă noile tehnologii. După doi ani de restricţii, oamenii îşi doresc să iasă iar şi să îşi facă cumpărăturile din magazinele fizice. Totuşi, credem că viitorul retailului va fi omnichannel, cu o dezvoltare în paralel atât în online, cât şi în offline.

Reporter: Cum a evoluat cererea online, în segmentul pe care-l reprezentati, dar şi în cadrul companiei dumneavoastră?

Daniel Gross: Zona de comerţ online în retail a căpătat foarte multă tracţiune mai ales în perioada pandemiei, iar jucătorii din retail au încercat să se adapteze tot mai mult la cerinţele consumatorilor şi au început să vină cu soluţii în ceea ce priveşte livrarea de produse direct la clienţi. Astfel, au apărut şi tot mai multe servicii de delivery, iar aplicaţiile care livrau mâncare au început, la rândul lor, să adauge tot mai mulţi parteneri din retail în platformele lor, răspunzând astfel nevoilor consumatorilor. După ieşirea din starea de urgenţă, deşi restricţiile au încetat, românii au continuat să comande produse de necesitate prin intermediul platformelor online. Ceea ce era un trend ascendent în 2019 a devenit, practic, parte din viaţa oamenilor, astfel că cererea online este, la ora actuală, în creştere şi se va menţine astfel şi în viitor.

La PENNY, suntem aproape de clienţii noştri prin serviciul de livrare la domiciliu în parteneriat cu Glovo. În 2021 am avut peste 200.000 de comenzi prin Glovo, în 50 de oraşe. Serviciul a fost extins până la 130 de magazine PENNY până la finalul anului trecut şi oferim clienţilor peste 2.500 de produse.

Vom continua să testăm noi soluţii digitale pentru livrarea produselor PENNY la domiciliu, inclusiv extinderea acestor servicii în mai multe oraşe din ţară.

Reporter: Ce perspective au marile reţele comerciale, ţinând cont de conflictul de la graniţă şi de efectele pe care le presupune acesta, precum şi de sancţiunile luate de Occident împotriva Rusiei, dar şi de Rusia împotriva Occidentului?

Daniel Gross: Urmărim evenimentele şi ne adaptăm în permanenţă contextului. Un lucru este sigur: pentru noi, nevoia clientului este întotdeauna prioritară.

Reporter: Care a fost strategia reţelei comerciale pe care o reprezentaţi pentru a trece mai uşor prin criză? Cum reuşiţi să vă extindeţi într-o perioadă atât de dificilă?

Daniel Gross: Urmărim cu atenţie evoluţia conflictului de la graniţă şi efectele pe care le are asupra economiei şi anumitor servicii. Suntem pregătiţi, spre exemplu, cu analize şi cu o planificare a volumului pentru momentele în care lanţurile de aprovizionare sunt supuse unei atenţii sporite, aşa cum se întâmplă acum. Vom face tot posibilul pentru a ne asigura că stocurile rămân la acelaşi nivel al calităţii ca şi până acum şi vom urmări evoluţia comportamentului de consum al românilor pentru a veni în întâmpinarea lor cu produsele şi serviciile de care au nevoie.

Formatul de tip discount este unul preferat în general de consumatori. În ultimii ani, am câştigat constant cotă de piaţă, independent de conjunctura economică. Modelul se pliază foarte bine pentru clienţii chibzuiţi conştienţi de raportul preţ-calitate favorabil.

Reporter: În ce măsură v-aţi orientat/intensificat activitatea către online?

Daniel Gross: Suntem aproape de clienţii noştri prin serviciul de livrare la domiciliu în parteneriat cu Glovo. Anul acesta numărăm deja peste 50.000 de clienţi prin Glovo, în 65 de oraşe, iar media feedback-ului pozitiv din partea clienţilor noştri este de peste 95%. Serviciul a fost extins în peste 130 de magazine PENNY.

Vom continua să testăm noi soluţii digitale pentru livrarea produselor PENNY la domiciliu, inclusiv extinderea acestor servicii în mai multe oraşe din ţară.

Reporter: Ce proiecte derulaţi în prezent şi ce alte investiţii aveţi în plan pentru acest an? Care este bugetul alocat în acest sens?

Daniel Gross: Avem în prezent 312 magazine în România şi avem în continuare planuri de dezvoltare ambiţioase. Pentru anul acesta, vizăm deschiderea a 30-35 de magazine noi în ţară şi remodelarea întregii reţele de magazine până la final de an. În materie de logistică, pregătim pentru 2023 extinderea depozitului din Bacău şi deschiderea celui de-al 5-lea depozit lângă Bucureşti. Planul nostru de investiţii este programat pe câţiva ani: ne propunem să investim 5,128 milioane lei până în 2029, în principal prin extinderea reţelei noastre la un total de 619 magazine şi 6 depozite.

Reporter: Cum aţi încheiat anul 2021 şi care este cifra de afaceri în primul trimestru al lui 2022?

Daniel Gross: Am înregistrat o cifră de afaceri de 5,39 miliarde de lei, în creştere cu 14,03% comparativ cu anul anterior. Este un rezultat extrem de important pentru noi deoarece marchează trecerea pragului de 1 miliard de euro şi vine ca o confirmare a succesului strategiei de dezvoltare stabilită acum doi ani. În ceea ce priveşte profitul, suntem încântaţi că am reuşit sa menţinem un trend foarte bun şi am înregistrat un profit net de 123 milioane de lei în 2021, în creştere cu 44,8% comparativ cu anul anterior.

Tot anul trecut am înregistrat şi o creştere a bazei de clienţi cu peste 9% - aproximativ 109 milioane de oameni au vizitat anul trecut magazinele noastre.

Reporter: Credeţi că cererea din piaţă va continua să fie preponderent online şi dacă da, sunt pregătite centrele comerciale să facă faţă unei astfel de cereri pe termen lung?

Daniel Gross: Online-ul s-a dezvoltat mult în ultimii ani şi cu siguranţă vom continua să vedem o cerere crescută în piaţă pentru cumpărăturile online. Însă, clienţii nu cumpără preponderent online.

Credem că retailul este pregătit pentru aceste schimbări. În ceea ce ne priveşte, testăm în permanenţă noi soluţii împreună cu partenerii nostri.

Reporter: Care sunt problemele cu care va confruntaţi şi ce măsuri consideraţi că ar fi nevoie să fie luate în domeniu?

Daniel Gross: Vorbim, pe de o parte, de inflaţie şi de creşterea preţurilor produselor cu impact asupra puterii de cumpărare. O altă provocare cu care ne confruntăm în prezent este presiunea pe cheltuieli operaţionale, mai cu seamă energie, transport, consumabile, materiale de construcţii. Dar cu toate acestea, ultimii ani au reprezentat o provocare constantă, iar rolul nostru este să găsim soluţii în faţa oricărei provocări, astfel încât echipa noastră, partenerii şi clienţii să găsească în reţeaua de magazine PENNY produsele şi serviciile de care au nevoie.

Reporter: Ce perspective are piaţa de profil?

Daniel Gross: Clienţii noştri au devenit mult mai atenţi la calitatea produselor şi serviciilor, iar ultimii doi ani (pandemia, conflictul de la graniţă, rata crescută a inflaţiei) au provocat schimbări considerabile în ceea ce priveşte criteriile de achiziţie, calitatea fiind factorul principal, iar aceasta fiind urmată de preţ.

Foarte important, am observat o migrare spre produsele locale în detrimentul celor de import şi, de aceea, la solicitările clienţilor noştri, angajamentul nostru este de a îndeplini această aşteptare şi ne-am asumat obiective ambiţioase pentru dezvoltarea portofoliului nostru de mărci private. Avem în plan să dezvoltăm în continuare colaborarea strânsă cu producătorii locali şi regionali şi suntem pe calea cea bună pentru a ne alinia sortimentul de mărci private la obiectivul TripluRO, prin care ne propunem ca, până în 2023, 60% din sortiment să fie produs, procesat şi să aibă ingredientul principal din România.

Reporter: Mulţumesc!

Pe scurt

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Conferinţa “Energia 2022”
Apanova
BTPay
Electromagnetica
arsc.ro

Curs valutar BNR

07 Oct. 2022
Euro (EUR)Euro4.9410
Dolar SUA (USD)Dolar SUA5.0408
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.0873
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.6488
Gram de aur (XAU)Gram de aur277.3997

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

solarenergy-expo.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
cnipmmr.ro
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
thediplomat.ro
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro