Ursula von der Leyen, preşedinta Comisiei Europene, şi reprezentanţii marilor producători vor căuta, vineri, 12 septembrie, soluţii pentru un sector care, în lipsa unor măsuri concrete, riscă să fie devansat de rivalii asiatici şi să piardă definitiv bătălia mobilităţii electrice, potrivit Euronews. Deşi Uniunea Europeană a lansat deja un plan de acţiune cu miliarde de euro investiţi în producţia şi dezvoltarea de baterii - inclusiv programul Battery Booster de 1,8 miliarde de euro şi un miliard alocat cercetării prin Horizon Europe -, realitatea pieţei arată că aceste iniţiative nu au schimbat trendul general. Întâlnirea de la Bruxelles face parte din „Dialogul strategic asupra viitorului industriei auto”, ajuns la a treia şi ultima sesiune din acest an.
Industria auto europeană, pilon al competitivităţii şi al inovaţiei, este astăzi „în pericol privind supravieţuirea sa”, după cum avertiza în primăvară Stephane Sejourne, preşedinta grupului politic Renew Europe, subliniind că există riscul ca viitorul acestei industrii să fie scris fără participarea Europei. Scăderea vânzărilor, creşterea explozivă a costurilor la energie, presiunile normative şi concurenţa globală pun presiune uriaşă pe producători şi cer răspunsuri rapide la cel mai înalt nivel politic.
De aceea, reprezentanţii industriei auto solicită reducerea costurilor la energie, subvenţii directe pentru achiziţia de vehicule electrice, stimulente fiscale şi, mai ales, o distribuţie echitabilă a infrastructurii de încărcare pe întreg teritoriul Uniunii.
În prezent, potrivit sursei citate, doar 15% din piaţa europeană aparţine vehiculelor electrice, iar reticenţa consumatorilor este alimentată de lipsa infrastructurii: din cele aproximativ 880.000 de puncte de încărcare publice existente, 75% se află în Olanda, Franţa şi Germania. Estimările Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) arată că până în 2030 va fi nevoie de 8,8 milioane de staţii de încărcare, ceea ce presupune instalarea a 1,5 milioane anual, adică de zece ori mai mult decât ritmul actual.
Pe acest fundal, reprezentanţii industriei auto atrag atenţia că obiectivele de reducere a emisiilor de CO2 pentru 2030 şi 2035 sunt greu de atins. Liderii ACEA şi CLEPA (Asociaţia Europeană a Furnizorilor de Automobile) au cerut într-o scrisoare către Ursula von der Leyen mai multă flexibilitate şi recunoaşterea realităţilor geopolitice şi industriale, avertizând că interzicerea totală a motoarelor cu combustie fără alternative realiste ar putea fi fatală pentru sector.
Între timp, viitorul mobilităţii electrice este marcat de avansul Chinei, care controlează producţia globală de baterii şi beneficiază de costuri reduse. Automobilele chineze devin tot mai competitive, iar piaţa lor internă, unde anul trecut s-au vândut peste 32 milioane vehicule (din care jumătate sunt electrice), depăşeşte cu mult Uniunea Europeană şi Statele Unite. Mai mult, în cadrul evenimentului IAA Mobility de la Munchen - unul dintre cele mai mari saloane auto din lume, numărul companiilor chineze participante a crescut cu 40%, semn al forţei de expansiune pe care Europa trebuie să o confrunte.
Presiuni vin şi din partea Statelor Unite, unde noile tarife impuse de Donald Trump asupra automobilelor europene adaugă o povară suplimentară asupra producătorilor deja afectaţi. Raportul privind competitivitatea Uniunii, semnat de Mario Draghi, subliniază nevoia urgentă de adaptare şi de rezilienţă industrială pentru a contracara dominaţia chineză. În paralel, voci precum cea a economistului german Ferdinand Dudenhoffer susţin, potrivit sursei citate, că izolarea de China ar fi o greşeală strategică şi că Europa are nevoie de cooperare politică şi economică pentru a-şi proteja interesele.
Ceea ce este în joc nu este doar viitorul industriei auto europene, ci însăşi stabilitatea economică a Uniunii. Sectorul susţine direct şi indirect peste 13 milioane de locuri de muncă, adică mai mult de 6% din forţa de muncă europeană, şi contribuie cu aproape o mie de miliarde euro la PIB-ul european. Sursa citată precizează că în Germania, Suedia şi mai multe state est-europene, industria auto depăşeşte 10% din totalul locurilor de muncă din producţie, iar pierderea a zeci de mii de joburi doar anul trecut în Germania arată cât de adânc este impactul.
Exemplele istorice confirmă riscul: Marea Britanie, cândva un colos al industriei auto, a ajuns astăzi să păstreze doar un singur brand sută la sută britanic, Morgan, un producător artizanal de maşini sport. În Europa, scenariul unui declin similar devine tot mai plauzibil dacă nu se iau decizii curajoase şi adaptate realităţilor.
Întâlnirea de la Bruxelles ar putea marca începutul unei noi strategii sau sfârşitul unei epoci de dominaţie auto europeană. Dacă liderii politici şi industriali vor reuşi să găsească un echilibru între ambiţia ecologică şi necesităţile economice, industria auto europeană poate fi salvată. Dacă nu, pierderea acestei curse globale nu va însemna doar închiderea unor fabrici, ci şi o lovitură devastatoare pentru economia Uniunii Europene, pentru viitorul mobilităţii electrice şi pentru stabilitatea socială a milioane de familii.
1. cum vor gasi un echilibru?
(mesaj trimis de anonim în data de 09.09.2025, 11:26)
daca o tara terta inunda piata mondiala cu zeci de milioane de automobile cum salvezi industria europeana ? poate vanzarile locale dar cele din Asia sau America latina nu prea vad cum.
PS una din solutii sa reduci cat de cat inchiderile de fabrici este robotizarea(aduce disponibilizari) si energia nucleara, lucru pe care Germania a facut ceva pe ea .
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de wes în data de 09.09.2025, 14:27)
Problema e ca nu poti forta o cerere artificiala si sa astepti rezultate. Daca era cerere pe electrice e alceva, dar nu e. SUnt cimitire intregi de electrice nou-noute in tot Vestul Colectiv.
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 09.09.2025, 14:53)
Mai multe in china.
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de wes în data de 09.09.2025, 19:30)
da, dar acolo e pe ieftineala; Vestul e la un pas de faliment
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 09.09.2025, 11:41)
Ursula a impus programe, cum este Green Deal, cu tinte absurde, care au contribuit direct la dezindustrializarea Europei. Dupa ce a subminat grav industria auto si alte industrii de pe lantul de productie, acum spune ca are solutii pentru salvarea industriei auto?
Pentru baterii si nu numai sint necesare cantitati mari de metale rare, care nu pot fi produse in Europa din cauza politicilor energetice.
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 09.09.2025, 11:54)
Green Deal in lipsa de alte idei a fost si este o smecherie inventata sa mai faca unii niste bani avand in vedere ca piata era deja supra saturata.
2.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de wes în data de 09.09.2025, 14:28)
Green Deal e transfer de avere.
3. fără titlu
(mesaj trimis de No name în data de 09.09.2025, 13:07)
Ursula le știe pe toate.
4. fără titlu
(mesaj trimis de No name în data de 09.09.2025, 13:07)
Ursula le știe pe toate.
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 09.09.2025, 15:03)
Von der snitzel se zbate cu industria auto, cand in US si China motorul de crestere economica e AI, retelele de manipulare, robotizarea si automatizarea.
De unde si ramanerea in urma la crestere PIB fata de US.
EU are cca 400 de unicorni in prezent, start upuri ce valoreaza deja peste 1 mld dolari, China are cca 400 si ea, dar US are dublu 800. Rusia are zero.
Cresterea exploziva va veni din tehnologiile noi bazate pe AI. nu din masinile ice. AI, semiconductori, cloud, apărare high-tech, energie verde. Astea.
De ce nu-si da demisia caci e clar depasita de situatie.
6. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 09.09.2025, 16:50)
Scursula ar putea salva foarte simplu industria auto dar si celelalte inndustrii pe care le falimenteaza: SĂ DISPARĂ