Vara 2025 reconfirmă schimbările din preferinţele de consum ale românilor în materie de vinuri, cu o reconfigurare clară a gusturilor: vinurile albe câştigă teren, cele roşii sunt în uşoară scădere, iar rose-ul se menţine la ritmul de vânzare din anii precedenţi, potrivit unui comunicat emis redacţiei. Tendinţele sunt confirmate de date cramei Domeniile Davidescu, care activează atât în retail, cât şi în HoReCa, şi sunt o prezenţă puternică în România şi pe pieţe internaţionale.
În 2224, vin albe au crescut cu aproximativ 6% faţă de 2023, în special datorită succesului cupajelor care îmbină soiurile locale şi internaţionale. Un exemplu din portofoliul Domeniile Davidescu este Viorica & Pinot Grigio , un vin care a înregistrat o creştere de 10% faţă de anul anterior, fiind apreciat pentru prospeţime, echilibru şi versatilitate.
Vinurile roşii au scăzut cu aproximativ 5%, pe fondul unor modificări în stilul de viaţă şi consum, în special în marile oraşe. Consumatorii urbani se orientează mai des spre vinuri albe sau rose, mai uşoare, mai puţin alcoolizate şi mai potrivite pentru clima caldă. Rose-ul, care a avut una dintre cele mai mari creşteri între 2019-2022, se menţine la un nivel stabil, dar fără o dinamică ascendentă în ultimii doi ani.
„Ne bucură precum publicul român devine tot mai curios, mai deschis la a explora vinuri moderne, echilibrate, care spun o poveste autentică. Am investit în soiuri Viorica, Ra Neagră şi Chardonnay, pentru că viitorul esenţiale pentru viitorul vinului premium în regiune”, afirmă Andrian Davidescu, CEO Davidescu .
Potrivit sursei, în ceea ce priveşte consumul prin diferite canale de distribuţie, în HoReCa domină vinurile roşii şi albe, selectate alături de preparate elaborate. În schimb, pentru acasă, preferinţele se diversifică, cu o uşoară înclinare spre vinuri albe şi rose, vara, şi roşii în sezonul rece. Se observă şi o diferenţă de comportament în ceea ce priveşte ocaziile de consum: vinurile Domeniile Davidescu sunt consumate atât la mese în familie sau între prieteni, cât şi în momente mai intime - în cuplu, într-o seară romantică.
Există şi o reconfigurare a soiurilor preferate: Chardonnay a devenit unul dintre cele mai populare soiuri din portofoliu, atât în retail, cât şi în HoReCa; anul trecut, Viorica a înregistrat o dublare a vânzărilor faţă de 2022, în special în cupaje cu soiuri internaţionale; iar Rară Neagră rămâne un punct forte, cu cerere solidă ca vin roşu, rose şi spumant.
Astfel, crama Domeniile Davidescu a investit în extinderea plantelor de Rară Neagră şi Viorica , soiuri pentru care cererea este tot mai mare. Compania colaborează cu un oenolog cu experienţă internaţională din Noua Zeelandă, care inovează constant şi aduce vinuri proaspete, moderne.
În schimb, cererea pentru Merlot şi Cabernet Sauvignon a scăzut treptat, în special în rândul publicului urban care caută vinuri cu un profil aromatic diferit sau mai puţin clasic. La aceasta se adaugă şi dificultăţile din producţie: randamentele mai mici la hectar, costurile ridicate şi impactul schimbărilor climatice reduc viabilitatea acestor soiuri în unele zone.
Un alt factor care influenţează vânzările de vin este sezonalitate: iarna, consumul de vin roşu este de aproape trei ori mai mare decât vara, în timp ce în sezonul cald, cererea pentru vinuri albe aproape se dublează, iar rose-ul atinge vârful de vizibilitate, în timp ce spumantele au vârful de creştere (vara şi în preajma Sărbătorilor).
„Chiar şi într-un context economic incert, când consumatorii aleg cumpere vin mai rar, o fac mai conştient. Nu se întorc să cumpere vinuri de masă, ci preferă să cumpere vinuri premium pentru momente speciale - produse în care au încredere, cu o poveste autentică o calitate constantă. România şi pieţele externe adaugă prestigiu şi încredere în brand, chiar dacă nu sunt singurul criteriu de alegere pentru consumator”, explică Andrian Davidescu .
Opinia Cititorului