AMCHAM ROMANIA: "Realizarea planului de investiţii nu este o prioritate nici anul acesta"

A.T.
Ziarul BURSA #Macroeconomie / 07 noiembrie 2018

"Realizarea planului de investiţii nu este o prioritate nici anul acesta"

Diferenţa dintre veniturile bugetare proiectate prea optimist şi cheltuielile mai mari asumate pentru salarii şi asistenţă socială defavorizează realizarea planului de investiţii bugetat pentru 2018, susţine Camera de Comerţ Americană în Româ-nia (AmCham Romania).

Potrivit AmCham, analiza execuţiei bugetare aferente primelor 9 luni ale anului 2018 arată că realizarea planului de investiţii nu este o prioritate nici anul acesta.

"La începutul exerciţiului bugetar curent, AmCham România evidenţia într-o analiză similară o serie de potenţiale vulnerabilităţi ale proiecţiei bugetare pentru anul 2018, reiterând în mod special necesitatea respectării planului de investiţii, vital în viziunea AmCham pentru o creştere economică sustenabilă", arată comunicatul de presă transmis de AmCham.

Analiza execuţiei bugetare aferente primelor 9 luni ale anului 2018 indică un nivel al deficitului de 16,8 miliarde lei (1,77% din PIB). Raportat la PIB, acesta depăşeşte cu mai mult de două ori nivelul deficitului înregistrat în aceeaşi perioadă a anului 2017, respectiv cu 6,8 miliarde lei (0,79% din PIB), arată AmCham.

Camera de Comerţ Americană mai informează: "Faptul că şi în aces-te condiţii anul 2017 s-a încheiat cu un deficit de 2,88%, foarte apropiat de nivelul maxim de 3% din PIB prevăzut de Tratatul de la Maastricht, confirmă îngrijorările cu privire la riscurile de încadrare în ţinta de deficit bugetar în 2018, chiar şi în condiţiile în care planul de investiţii pentru anul în curs ar fi realizat".

În viziunea AmCham, reducerea cheltuielilor planificate pentru inves-tiţii rămâne un mecanism de control al deficitului bugetar.

Cele mai utilizate mecanisme de control al deficitului bugetar sunt reducerile cheltuielilor planificate inclusiv de la capitolele de investiţii, în ciuda impactului negativ pe care restrângerea acestor tipuri de alocări le are asupra creşterii economice reale şi potenţiale, conform sursei citate.

Din analiza primelor 9 luni ale anului 2018, cheltuielile pentru investiţii, care includ cheltuielile de capital, precum şi pe cele aferente programelor de dezvoltare finanţate din surse interne şi externe, au fost de 15,2 miliarde lei. Deşi cu 25,7% mai mari faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, prin raportare la investiţiile planificate pentru acest an, de 38,5 miliarde lei (4,2% din PIB), gradul de realizare, la momentul primelor 9 luni, a fost de numai 39,5% (1,6% din PIB), mai arată AmCham.

În plus, Camera de Comerţ Americană mai precizează: "O creştere economică sustenabilă pe termen lung nu poate fi realizată fără un angajament real pentru investiţii şi pentru reforme structurale care să sporească impactul investiţiilor în economie şi în societate în ansamblu, prin consolidarea capacităţii ins-tituţiilor publice şi creşterea calităţii cheltuielilor publice".

Comparativ cu realizările anului 2017, bugetul de anul acesta (conform rectificării aprobate în septembrie 2018) prevede o creştere a cheltuielilor cu personalul de aproximativ 16,6 miliarde lei şi o creştere a cheltuielilor cu asistenţa socială de aproximativ 7,8 miliarde lei, arată analiza AmCham.

Totodată, raportate la aceeaşi perioadă a anului 2017, în primele nouă luni ale anului 2018, creşterea cheltuielilor cu personalul este în linie cu sumele bugetate, atingând 12,8 miliarde lei, în timp ce creşterea cheltuielilor cu asistenţa socială a depăşit deja 8,5 miliarde lei. De asemenea, s-a înregistrat o depăşire cu aproape 2,1 miliarde lei a cheltuielilor cu bunuri şi servicii, raportat la creşterea aşteptată pentru întreg anul 2018, potrivit datelor analizate.

AmCham precizează că, în schimb, un efect pozitiv asupra deficitului bugetar l-a avut creşterea cu 3,2 miliarde lei a veniturilor nefiscale în primele 9 luni din 2018 comparativ cu aceeaşi perioadă a anului anterior, de la o proiecţie de creştere de 1,7 miliarde lei faţă de 2017.

Cheltuielile cu dobânzile aferente datoriei publice au crescut şi ele pe fondul contractării de noi împrumuturi dar şi a contextului de creştere a ratelor de dobândă de pe pieţele financiare. Luând în considerare contextul macroeconomic global caracterizat de normalizarea politicii monetare, aşteptările cu privire la creşterea costului creditului sunt de continuare a tendinţei de creştere a ratei dobânzii, mai informează AmCham.

Camera de Comerţ Americană mai transmite: "Din perspectivă macroeconomică, modelul de gestiune a politicii bugetare prezintă câteva provocări importante. Prima dintre ele este caracterul pro-ciclic al politicii bugetare, care în viziunea noastră prezintă un risc pentru managementul prudenţial al politicilor macroeconomice în contextul maturităţii ciclului economic curent şi al tranziţiei către faza de decelerare a creşterii economice".

AmCham mai precizează că într-o perioadă de expansiune economică în care ţara noastră se confruntă şi cu un exces al cererii care nu poate fi acoperit de oferta internă precum şi de un deficit al forţei de muncă dis-ponibile, creşte pericolul accelerării inflaţiei.

"Într-un astfel de context, lipsa unei consolidări fiscale în fazele favorabile ale ciclului economic limitea-ză marja de manevră pentru politicile de stimulare a economiei pe care guvernul le-ar putea întreprinde. În acest caz, o restructurare a cheltuielilor publice, inclusiv a celor sociale şi a investiţiilor, devine iminentă", mai menţionează sursa citată.

De asemenea, AmCham consideră că încadrarea în limita deficitului bugetar rămâne un obiectiv ambiţios chiar şi în condiţiile ideale în care, în pofida estimărilor analiştilor, economia va creşte în anul 2018 cu 5,5% în termeni reali, evoluţia veniturilor şi cheltuielilor bugetare va urma structura anului precedent, şi planul de investiţii va fi realizat integral.

În ce priveşte proiecţiile pentru anul viitor, AmCham Romania consideră optimiste ţintele de creştere economică de 5,7% (termeni reali) şi o rată a inflaţiei de 2,8 %, considerabil diferite faţă de estimările Comisiei Europene - 4,1% creştere economică şi 3,4 % inflaţie medie anuală, anunţate în Scrisoarea-cadru privind contextul macroeconomic, metodologia de elaborare a proiectelor de buget pe anul 2019.

AmCham Romania reiterează nevoia utilizării investiţiilor ca instrument activ de creştere economică sus-tenabilă, prin înlocuirea modelului de creştere economică bazată pe consum cu politici orientate spre competitivitate şi dezvoltarea sistematică a capitalului în toate formele sale.

În plus, Camera de Comerţ Americană precizează că va continua să urmărească evoluţia execuţiei bugetare pentru a semnala oportunităţile pentru o creştere economică sustenabilă, vulnerabilităţile ce trebuie remediate înainte de a afecta echilibrul macroeconomic şi pentru a reitera importanţa respectării planului de investiţii şi îşi exprimă deschiderea pentru dialog şi schimb de bune practici cu instituţiile implicate în realizarea şi executarea bugetului de stat.

Camera de Comerţ Americană în România (AmCham Romania) este de 25 de ani între cele mai reprezentative asociaţii ale comunităţii de afaceri din România, fiind recunoscută drept un promotor al dialogului public-privat pe teme ce privesc mediul de afaceri, politicile publice cu impact asupra economiei, competitivitatea României sau dinamica relaţiilor comerciale între SUA şi Româ-nia.

Misiunea AmCham Romania este de a oferi membrilor săi o platformă profesionistă de interacţiune, colaborare, schimb de bune practici şi promovare în scopul dezvoltării afacerilor şi legăturilor comerciale, precum şi de a reprezenta priorităţile companiilor afiliate, pe subiecte de interes comun, în relaţia cu autorităţile române.

În prezent, cele peste 430 de companii americane, multinaţionale şi româneşti membre ale comunităţii AmCham România, fac posibilă implicarea AmCham în promovarea priorităţilor economice pentru multe domenii de activitate, prin grupuri de lucru specializate, precum: Guvernanţă Corporatistă, Concurenţă şi Ajutor de Stat, Educaţie, Energie, Fis-calitate, Fonduri Europene, Achiziţii Publice şi Parteneriat Public-Privat, IT, Infrastructură, Mediu, Piaţa Muncii, Piaţa de Capital, Macroeconomie, Real- Estate şi Turism.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Dtlawyers
Apanova
BTPay
Boromir

Curs valutar BNR

05 Mai. 2021
Euro (EUR)Euro4.9254
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.1035
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.4827
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7030
Gram de aur (XAU)Gram de aur234.7735

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Tohani
Cotaţii Emitenţi BVB
Concurs de idei de afaceri inovative ”Money is Funny” – ÎNSCRIERI
Cotaţii fonduri mutuale
Pagini Aurii
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro