ANCA BOAGIU, LA BILANŢUL MANDATULUI:Continuarea restructurării căii ferate - cel mai important lucru pe feroviar

Emilia Olescu
Ziarul BURSA #Companii #Transporturi /

Continuarea procesului de restructurare a căii ferate reprezintă cel mai important lucru care va trebui făcut de noua conducere a Ministerului Transporturilor în domeniul feroviar, este de părere Anca Boagiu, fost ministru al transporturilor, care şi-a prezentat vineri bilanţul de final de mandat. Domnia sa a precizat, de asemenea, că vor mai trebui luate măsuri de sprijinire a companiilor din domeniu.

Anca Boagiu a ţinut să precizeze că pierderile societăţilor de cale ferată au scăzut, anul trecut. La CFR Infrastructură, acestea au avut o valoare, la finalul lui 2011, de 524.000 de lei, de la aproape 1,3 milioane lei, în 2010.

CFR Marfă a înregistrat pierderi, anul trecut, de 134.000 de lei, de la 535.000 în 2010, în timp ce, potrivit doamnei Boagiu, CFR Călători nu a avut pierderi în 2011.

Fostul ministru de resort a menţionat că toate companiile de furnizare a energiei electrice au renunţat la penalităţile aferente sumelor neachitate pentru serviciile prestate către CFR: "Negocierile cele mai dure au fost cu furnizorii de energie, unde avem datorii efective de 1,2 miliarde lei şi penalităţi de 900 milioane lei. Companiile au acceptat să primească datoria fără penalităţi, iar această negociere rămâne valabilă pe tot parcursul anului 2012. De la buget a fost alocată, anul trecut, o sumă de 400 de milioane de lei pentru achitarea unei părţi din restanţe, urmând ca întreaga datorie să fie achitată în acest an".

După ce a fost finalizat tronsonul de cale ferată Predeal-Constanţa, urmează să fie semnate, în următoarele două luni, ultimele patru contracte pentru finalizarea Coridorului IV Paneuropean. Până în prezent, au fost semnate 19 contracte, care vizează reabilitarea a 100 de km de cale ferată. Totodată, vor mai fi modernizate 12 gări şi vor fi refăcute mai multe tuneluri şi poduri.

Boagiu: "Ţara noastră este pregătită să aibă o reţea de 884,5 km de autostrăzi"

Ţara noastră este pregătită să aibă o reţea de 884,5 km de autostrăzi, a spus fostul ministru al transporturilor, adăugând că 434 km de autostradă de află în execuţie, urmând să fie finalizaţi în perioada 2012-2013, şi 137 de km în curs de licitare, restul de 313,5 km fiind deja executaţi. Cei 571 de km de autostradă aflaţi în licitaţie şi execuţie presupun investiţii de peste 5,3 miliarde euro.

Pentru construirea autostrăzii Sibiu-Piteşti vor fi atrase surse de finanţare din Programul Operaţional Sectorial de Transport, astfel încât întreg coridorul să fie finalizat în 2016.

Autostrada Sibiu-Piteşti este singurul tronson al Coridorului IV Pan­european pentru care sursa de finanţare nu a fost stabilită.

Pentru reabilitarea a circa 3,5 kilometri de drumuri naţionale, MTI a avut alocate, de la Banca Europeană pentru Investiţii (BEI) şi din programe operaţionale, 1,9 miliarde euro. Din totalul prevăzut, 1.045 de km au fost daţi în exploatare.

La capitolul variante de ocolire, ministerul are în execuţie şi licitaţie un total de 263,6 km de centuri ocolitoare, care necesită 647 milioane de euro. Până în prezent, au fost finalizaţi 72 de km, în valoare de 265 milioane de euro.

Metrorex are proiecte de 2 miliarde euro

Domna Boagiu a lăudat compania Metrorex, care are proiecte de circa 2 miliarde euro, enumerând construcţia Magistralei 5 Drumul Taberei-Eroilor, semnarea contractelor de consultanţă pentru Magistrala 6 către Aeroportul Otopeni, achiziţia a 16 trenuri noi şi punerea în folosinţă a două staţii, respectiv Jiului şi Parc Bazilescu de pe Magistrala 4, precum şi instalarea lifturilor în diverse staţii de metrou.

Din domeniul aviaţiei, Anca Boagiu a ţinut să sublinieze realizarea lucrărilor pentru extinderea terminalului de plecări de la Aeroportul "Henri Coandă" şi transformarea Aeroportului din Băneasa într-o aerogară de tip city break.

Totodată, fostul ministru de resort a precizat că Ministerul Transporturilor a devenit coordonatorul Axei care priveşte proiectele din cadrul Strategiei Dunării, de aproximativ 3 miliarde euro.

Peste 150 milioane euro - valoarea sancţiunilor aplicate în 2011 de CNADNR şi CFR

Fostul ministru al Transporturilor a declarat că în timpul mandatului său Corpul de Control al instituţiei a formulat şase plângeri penale, iar Compania de Drumuri a transmis DNA şi IGP alte şase astfel de dosare, fără să nominalizeze persoanele acuzate.

Anca Boagiu a subliniat că, în timpul mandatului său, unii dintre constructorii care lucrează cu Compania de Drumuri au fost sancţionaţi cu 90 de milioane de euro, în timp ce societăţile care au contracte cu companiile feroviare au fost penalizate cu 65 de milioane de euro.

"Compania Naţională a Drumurilor a aplicat penalităţi de 90 de milioane de euro, iar CFR a avut sancţiuni de 65 de milioane euro. În acelaşi timp, anul trecut, prin proceduri clare de expropriere, descărcare arheologică am economisit peste 600 milioane euro, care vor fi utilizate pentru construcţia a 130 kilometri de autostradă în acest an", a precizat domnia sa.

Referitor la noua lege a exproprierilor, fostul ministru a spus că, folosind noua grilă de evaluare a terenurilor, costurile cu exproprierile au scăzut de 20 de ori: "Anul trecut, CNADNR a avut alocate 445 milioane lei, înainte de intrarea în vigoare a legii. Din această sumă, compania a folosit 24 milioane. Aici este diferenţa, dar mai e de lucrat, întrucât mai sunt şmecheraşi care găsesc câte o portiţă".

Renegocierea contractului cu compania americană Bechtel pentru construcţia autostrăzii Braşov-Borş, prin care au fost făcute economii de şase miliarde euro, reprezintă o altă realizare a ministerului expusă de Anca Boagiu. Potrivit domniei sale, Bechtel va finaliza tronsoanele 2B şi 3C până la finele anului viitor.

Economii la buget au fost făcute şi prin rezilierea contractului de la Cernavodă-Medgidia, noul contract încheiat fiind cu 60 de milioane de euro mai ieftin, precum şi prin renegocierea contractului de întreţinere de la CNADNR, ajungându-se la costuri cu 30% mai mici. Un alt contract renegociat a fost cel cu Alstom, noile costuri fiind cu 30% mai mici. În 2011, costurile au fost reduse cu 20 de milioane de euro. Doamna Boagiu a subliniat că, din miliardul de euro care înseamnă valoarea contractului multiuanual de deszăpezire încheiat în timpul mandatului domnului Orban, în patru ani au fost cheltuite 235 de milioane de euro.

Din 2007, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) a semnat contracte pentru absorbţia de fonduri europene în valoare de 3,5 miliarde euro, în execuţie fiind contracte cu o valoare totală alocată de 1,9 miliarde euro. La finalul anul trecut, plăţile care puteau fi rambursate la buget totalizau 535 milioane de euro. Suma care trebuie rambursată de la Bruxelles se ridică la 1,3 miliarde euro, potrivit Ancăi Boagiu.

Fostul ministru al transporturilor spune că nimeni nu este vinovat pentru modul în care au fost deszăpezite drumurile şi calea ferată, deşi unele trenuri au avut întârzieri de câteva zile, iar multe drumuri sunt încă închise sau cu restricţii, acuzând lipsa preavizelor de înrăutăţire a vremii: "Ceea ce n-a fost chiar în regulă a fost timing-ul în care noi am primit avertizările, care au fost fără preaviz. Nu se face nimeni vinovat. Ne uităm la vreme şi vedem cantitatea de zăpadă şi vântul puternic care au afectat ţara".

Domnia sa a subliniat că bilanţul acţiunilor pentru deszăpezire va fi făcut de noua conducere a ministerului.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro
Cabinet de avocatTMPS