ADV România, Social Finance Association (SFA), AFIN IFN S.A şi Reţeaua Română a Economiei Sociale (RISE România) au lansat oficial raportul anual Barometrul Economiei Sociale - Ediţia 2025, cel mai amplu studiu dedicat performanţei şi impactului economiei sociale din România. Raportul, aflat deja la cea de-a patra ediţie, combină date statistice oficiale cu un sondaj naţional în rândul întreprinderilor sociale şi va constitui una dintre sursele de fundamentare pentru viitoarea Strategie Naţională pentru Dezvoltarea Economiei Sociale (2025-2032), coordonată de Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale, potrivit unui comunicat emis redacţiei.
Barometrul Economiei Sociale 2025 analizează două dimensiuni esenţiale pentru înţelegerea şi dezvoltarea acestui sector: o evaluare retrospectivă a evoluţiei din ultimul deceniu, cu accent pe direcţiile de creştere şi blocajele structurale, şi o componentă prospectivă, cu scenarii de dezvoltare şi politici publice necesare pentru ca economia socială să devină un pilon al incluziunii sociale şi al tranziţiei verzi în România.
Contextul socio-economic actual este marcat de provocări majore: 27,9% dintre români sunt expuşi riscului de sărăcie sau excluziune, 33,8% dintre copii trăiesc în sărăcie (peste media UE de 24,2%), rata tinerilor NEET atinge 19,3% (cu un nivel alarmant de 24,8% în rândul femeilor, cel mai ridicat procent din Uniunea Europeană), iar părăsirea timpurie a şcolii rămâne cea mai ridicată din Uniunea Europeană (16,8%). În acest peisaj, economia socială oferă soluţii pragmatice pentru incluziune şi dezvoltare locală.
-România are 122.754 entităţi cu impact social;
-Din 2.932 de întreprinderi sociale certificate între 2016-2024, doar 1.836 mai au certificare activă. Acestea au creat 4.036 locuri de muncă şi au contribuit cu 96,5 milioane lei la PIB-ul României.
-Prin programele FSE+, Tranziţie Justă şi ITI Delta Dunării, până în 2026 se estimează apariţia a peste 6.800 de noi întreprinderi sociale, cu aproape 30.000 de locuri de muncă (dintre care două treimi pentru persoane din grupuri vulnerabile).
„Economia socială este veriga lipsă dintre politicile de sărăcie, piaţa muncii şi tranziţia verde. Cu instrumentele de finanţare potrivite, cu voinţă politică şi parteneriate reale, acest sector poate deveni motorul principal al incluziunii sociale în România până în 2030”, a declarat Angela Achiţei, preşedintele Grupului ADV România.
Barometrul a fost realizat de conf. univ. dr. Ciprian Iftimoaei (director executiv adjunct, INS - Direcţia Judeţeană de Statistică Iaşi) şi asist. univ. dr. Vicenţiu Gabor, cu sprijinul experţilor Angela Achiţei (preşedinte ADV România Group), Manuela Iftimoaei (Director Programe Europene, ADV România) şi Bogdan Merfea (Preşedinte SFA).
Opinia Cititorului