Instanţele din ţara noastră au o problemă, ele judecă greu, anevoios şi impredictibil, în loc să tranşeze cazul cu foarte mare obiectivitate, este de părere Florian Mateiţă, Partener RomInsolv SPRL. Specialistul face referire la cazurile din justiţie în care diverse organizaţii au acţionat în judecată proiecte de investiţii din domeniul energetic.
Printre altele, avocatul subliniază că nu neapărat statul, ci oameni care fac parte din diverse instituţii guvernamentale, entităţi, asociaţii blochează proiecte din energie, existând companii care nu reuşesc să ţină ritmul: "Importantă este prevenţia, să ai o perspectivă, să ştii ce vrei, să poţi negocia, să ai suficiente rezerve ca să poţi oferi ceva în schimb la o negociere şi să poţi rezista în timp când negocierea se finalizează. Ar trebui să avem un plan de ţară în care să se alinieze toate energiile într-un timp rezonabil”.
Dezvoltarea nu este posibilă fără un sistem energetic puternic, predictibil şi independent, subliniază Florian Mateiţă, apreciind: "România a pornit în 1990 cu un sistem energetic uriaş, la care erau racordate întreprinderi socialiste energofage. Pieţele lor de desfacere se restrângeau dramatic, deci consumau energie, dar nu plăteau - fenomen care a condus la blocaje financiare complexe.
Excesul de capacitate de producţie a fost în mod firesc corectat de evoluţia cererii de pe piaţa internă şi de export, însă nominalizarea întreprinderilor care au intrat în insolvenţă a fost favorizată de diferenţele majore între preţul de producţie al unui kwh între diferitele surse utilizate (hidro, nuclear, gaz, păcură, cărbune), la care se adaugă, pe un loc fruntaş, managementul defectuos. Şi apetitul faţă de risc, în cazul traderilor”.
Starea actuală a sistemului energetic este rodul unor decenii de conlucrări profesionale între specialiştii în energie şi practicienii în insolvenţă, mai spune reprezentantul RomInsolv, care apreciază: "Dinamica inovaţiei şi diversificarea producerii de energie, stocarea şi, respectiv, digitalizarea operaţiunilor şi a funcţionării reţelelor mă fac să cred că această conlucrare va continua încă mulţi ani de aici încolo. Fără a face previziuni concrete despre numele celor care vor fi următoarele cazuri de insolvenţă, observ următoarele:
-Preţul negociat sau format pe piaţă al energiei de joasă tensiune reprezintă aproximativ 50% din ceea ce plăteşte un agent economic sau cca 40% din ceea ce plăteşte o persoană fizică;
-Este în curs de democratizare producţia, mai ales din surse regenerabile. Producţia de energie devine modulară, flexibilă şi adaptată oricărui consumator casnic şi industrial, chiar şi unităţile pe gaz sau combustibil nuclear ;
-Stocarea în baterii devine din ce în ce mai accesibilă, deci va creşte capacitatea de livrare a regenerabilelor;
-Creşte într-un ritm constant-accelerat mobilitatea electrică;
-Utilizarea AI în predictibilitatea preţurilor funcţie de anumite date istorice (meteo, consum, orar etc.);
-Utilizarea contractelor inteligente în transparentizarea şi viteza tranzacţiilor”.
Florian Mateiţă concluzionează:
"- O parte din marii consumatori de energie vor investi în centrale proprii de producere a energiei, economisind, astfel, tarifele de sistem;
-Tot mai mulţi consumatori casnici şi agenţi economici îşi vor produce parţial/total energia electrică şi termică;
-Utilizarea bateriilor pentru stocare va reduce frecvenţa şi potenţialul negativ al vârfurilor de consum, absorbindu-le. În consecinţă, va fi utilizată mult mai eficient capacitatea de producţie a regenerabilelor, cu potenţial de reducere a preţului de producţie;
-Vor rămâne în funcţiune câteva centrale mari, cele mai moderne, pentru stabilitatea sistemului energetic;
-Va creşte consumul de energie electrică, va scădea consumul de carburant;
-Producătorii şi traderii care îşi vor digitaliza procesele vor avea creşteri naturale ale afacerilor şi riscuri reduse”.
În opinia sa, piaţa de energie trebuie să se modernizeze, iar celor care fac afaceri în această piaţă le este recomandat să urmărească atenţi indicatorii economici ai operatorilor, mai ales cei specifici avertizării în caz de dificultate financiară şi insolvenţă.