CONFERINŢA "PIAŢA FINANCIAR-BANCARĂ" Liviu Fenoghen, CSALB: "Termenul de soluţionare a litigiilor prin CSALB a ajuns la 25 de zile"

Sabin S. Brandiburu
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări / 23 mai

Liviu Fenoghen, CSALB: "Termenul de soluţionare a litigiilor prin CSALB a ajuns la 25 de zile"

Termenul de soluţionare a litigiilor bancare prin intermediul Centrului pentru Soluţionare Alternativă a Litigiilor Bancare (CSALB) a ajuns de la 90 de zile, media înregistrată în anul 2016, la 24-25 de zile în anul 2024, în cei opt ani de activitate operaţională ai CSALB, afirmă Liviu Fenoghen, directorul CSALB.

Domnia sa precizează: "Termenul legal de soluţionare a litigiilor, care era de 90 de zile, a fost redus pe parcursul anilor la 55 de zile, ulterior la 50 şi apoi la 30, iar în ultimii ani a ajuns la 24 - 25 de zile, ceea ce este un lucru bun. Anul acesta, CSALB împlineşte opt ani de activitate operaţională şi nouă ani de la înfiinţare. CSALB a devenit operaţional la 1 martie 2016, când a primit prima cerere de soluţionare. De atunci a început activitatea Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor dintre consumatori şi entităţile care sunt reglementate de Banca Naţională a României. Această activitate a crescut de la an la an şi, de-a lungul anilor, s-a dezvoltat atât activitatea, cât şi competenţa CSALB. Probabil că în viitor competenţa CSALB va putea fi extinsă".

De asemenea, pe lângă reducerea termenului de soluţionare, numărul de solicitări adresate CSALB a crescut de la 235 în 2016, la 2.932 la finalul anului 2023. Anul acesta, în primele patru luni şi jumătate, numărul de cereri către CSALB a fost de 1.428. Potrivit directorului CSALB, numărul săptămânal de solicitări este de circa 60 - 70, iar dintre acestea, aproximativ 17 sunt transformate în dosare.

"Circa 20% dintre cereri fac referinţă în raport cu băncile, însă cele mai multe privesc IFN-urile şi ştergerea înregistrărilor din Biroul de Credit, acolo unde doar intervenţia băncii respective sau a IFN-ului poate să rezolve problema, fără să mai fie necesară implicarea unui conciliator al CSALB", a declarat Liviu Fenoghen, precizând: "Majoritatea solicitărilor adresate de clienţi către CSALB vizează, evident, contractele de credit. Aproximativ 90% din cereri se referă la renegocierea unor clauze privind costurile aferente creditului pe care consumatorii le-au luat şi se rezolvă prin diminuări ale marjei de dobândă, cu eliminări sau cu diminuări de comisioane, inclusiv cu tăieri din creditul principal, în anumite situaţii care sunt mai severe. Toate aceste elemente au ca efecte reducerea ratei pe care consumatorul o va avea de plătit. Spre exemplu, de la o rată lunară de 1.000 de lei, pe care consumatorul nu mai putea să o plătească, ajunge la o rată de 700 sau chiar 600 de lei pe care o poate plăti, astfel încât raportul contractual poate să continue spre beneficiul ambelor părţi".

Totodată, pe lângă cererile care vin de la consumatori şi care au ca scop diminuarea numărului de litigii care pot merge mai departe în instanţă, CSALB soluţionează cazuri deja aflate în judecată, care, însă, pot fi soluţionate între termene, la recomandarea judecătorului sau la iniţiativa uneia dintre părţi. Astfel, părţile pot soluţiona litigiile amiabil, prin împăcare, reducând costurile de judecată.

Domnul Fenoghen explică: "În situaţia în care există deja litigii înregistrate pe rolul instanţelor de judecată, iar la iniţiativa uneia dintre părţi sau chiar a judecătorului, care le recomandă părţilor să încerce să rezolve problema prin intermediul CSALB, părţile vin către Centru, sesizează situaţia şi se rezolvă problema în aproximativ 24 de zile. Numărul dosarelor care vin din instanţă către CSALB a crescut de la 67 în anul 2021, la 145 în 2022 şi la 290 în anul 2023. Anul acesta deja sunt în jur de 66 de astfel de cereri".

Potrivit oficialului CSALB, în anul 2016, la începutul activităţii Centrului, din numărul total de 46 de dosare, acesta a înregistrat 24 hotărâri prin care părţile au fost împăcate şi 22 de încheieri, cazuri în care părţile nu s-au împăcat. La finalul anului 2023, Centrul a înregistrat o proporţie de 92% a cazurilor în care părţile s-au împăcat şi doar în opt din 100 de cazuri nu s-au împăcat.

"Anul acesta suntem la un procent de 98% al cazurilor în care părţile s-au împăcat şi doar în 2,2% din cazuri părţile nu s-au împăcat", spune directorul CSALB, concluzionând: "Practic, până la finalul săptămânii trecute, erau 317 cazuri care se rezolvaseră cu împăcarea părţilor, respectiv un procent mai mare decât în perioada similară a anului trecut. Totodată au fost doar şapte cazuri în care părţile nu s-au împăcat".

Comanda carte
APA NOVA
e-infra.ro
eximbank.ro
fngcimm.ro
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

14 Iun. 2024
Euro (EUR)Euro4.9771
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.6576
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2114
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9174
Gram de aur (XAU)Gram de aur347.5083

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
roenergy.eu
rommedica.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb